Āhāra
Pożywienie, jest stosowane w dosłownym znaczeniu jako materialne pożywienie i jako takie należy do pochodnego ciała fizycznego (patrz khandha)
W przenośnym znaczeniu jako podstawa lub warunek jest jednym z 24 Warunków (paccaya) i jest stosowane na określenie pożywienia, które jest zarówno fizyczne i mentalne:
- Fizyczne Pożywienie (kabalinkārāhāra),
- (zmysłowe lub mentalne) Wrażenia (phassa),
- Wola Umysłu (mano-sañcetanā),
- Świadomość (viññān.a).
Fizyczne pożywienie karmi ośmiorakie fizyczne ciało z pożywiającą esencją jako ósmy czynnik (jest to: stała, ciekła, gorąca, ruchu, koloru, zapachu, smaku i pożywiająca esencja, patrz rūpa-kalāpa).
Zmysłowe i mentalne wrażenia to warunek dla trzech rodzajów uczuć (przyjemnych, nieprzyjemnych i neutralnych), patrz pat.iccasamuppāda (6).
Wola umysłu (= karma) odżywia odrodzenie, patrz pat.iccasamuppāda (2).
Świadomość odżywia umysł i ciało (nāma-rūpa, ib., 2) w momencie zapłodnienia" (Vis.M. XI).
Literatura (na temat czterech pożywień): M.9 z Komentarzem, M.38, S.XII, 11, 63, 64. "The Four Nutriments of Life", Wybrane teksty z komentarzami (WHEEL 105/106).