Tytuł: Dlaczego czynimy zło?

O autorze: Ajahn Brahmavamso

Wersja pdf: pdf2.jpg

zobacz źródło

print

Wersja epub: epub2.jpg

Plik z napisami do ściągnięcia STĄD (kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz "zapisz jako")

Wiem, że najbardziej popularne miejsca w tej sali to te blisko drzwi – jeśli komuś nie podoba się to, o czym mówię, zawsze może się wymknąć. Ostatnio ktoś mnie spytał dlaczego w świątyniach buddyjskich nie nosi się butów. To dlatego, żeby nikt nie mógł rzucić we mnie butem, jeśli opowiem kiepski dowcip. Dlatego trzeba je zostawiać na zewnątrz. Buddyzm podchodzi praktycznie do wielu rzeczy.

Dziś chciałbym odpowiedzieć na pytanie, które otrzymałem w e-mailu, a które brzmiało: „dlaczego ludzie czynią zło?” Unikałem tego tematu, bo wolę mówić o tym, dlaczego ludzie robią dobre rzeczy, żeby inni zainspirowali się do tego samego. Ale złe rzeczy również się dzieją – każdy z nas zrobił coś złego. Czym innym jest mówienie o przebaczeniu – choć to oczywiście też ważne, szczególnie w buddyzmie, i dużo mówię o tym, jak poradzić sobie kiedy ktoś nas jakoś krzywdzi – ale ludzie nadal chcą wiedzieć dlaczego to się dzieje. Dlaczego ten ktoś to zrobił? To ważne pytanie, bo jeśli zrozumiemy dlaczego ludzie robią te rzeczy, to być może uda nam się zrobić krok w stronę lepszego świata, w którym ludzie krzywdzą innych mniej. Poza tym, to dotyczy też nas samych: my też czasem robimy coś złego. Jeśli jeszcze nam się to nie przytrafiło, to zapewne jesteśmy do tego zdolni i możemy to zrobić w przyszłości. Więc dobrze jest zastanowić się nad tym dlaczego ludzie robią złe rzeczy, bo to również dotyczy nas, i być może znajdziemy sposób na to, żeby uniknąć zwiększania cierpienia w świecie. Dlatego tematem dzisiejszego spotkania jest pytanie dlaczego ludzie czynią zło.

Przede wszystkim, w buddyzmie nie ma czegoś takiego jak zło. Słowo „zło” brzmi jak dobra wymówka, ale buddyzm zastępuje je słowem „głupota”. Ludzie robią złe rzeczy z głupoty. Innymi słowy, pod wpływem jakiejś idei coś może się komuś wydawać dobrym pomysłem, ale później przychodzi refleksja: „dlaczego to zrobiłem? To było głupie, ale wtedy wydawało mi się, że to dobry pomysł.” Ludzie wierzą w różne iluzje; alkohol i narkotyki często grają w tym rolę. Politycy niechętnie zajmują się tym problemem i nie chcą ujmować go w manifestach politycznych swoich partii.

Jak wiecie, mieliśmy tutaj ostatnio suszę; wystarczy odwiedzić nasze klasztory w buszu i zobaczyć, ile drzew uschło. Mamy mało wody, więc pomyślałem, że zakaz sprzedaży piwa mógłby rozwiązać ten problem. Bo piwo i tak przelatuje przez organizm w ciągu pół godziny; to marnotrawstwo wody, więc, żeby zaoszczędzić wodę powinniśmy zdelegalizować piwo. Niesamowite, że politycy nie zgadzają się z tym pomysłem i nie chcieli włączyć go do swoich programów. Ale to pewnie jeden z powodów dla których buddyści nie powinni mieszać się w politykę.

Ale mówiąc poważnie, jest dużo cierpienia spowodowanego przez alkohol i narkotyki. Dlaczego ludzie w ogóle je biorą? W wielu przypadkach ludzie piją, bo są pod presją znajomych, którzy zapraszają ich na drinka, albo biorą narkotyki, bo inni też biorą i ludzie myślą, że jeśli też wezmą to będą się dobrze bawić. Pamiętam, jak kiedyś, prowadząc odosobnienie w Safety Bay i w przerwie pomiędzy rozmowami wyjrzałem przez okno i zobaczyłem dwóch mężczyzn w średnim wieku idących do kościoła na niedzielną mszę; uścisnęli sobie dłonie i pożegnali się tymi słowami: „zachowuj się” – „nie, to żadna zabawa”. Zacząłem się zastanawiać, dlaczego „zachowywanie się”, bycie dobrym, ma taką złą reputację. I jeśli się nad tym zastanowić, patrząc w głąb siebie zamiast słuchać innych, to okazuje się, że bycie dobrym to właśnie świetna zabawa. Więc jeśli ktoś mówi: „zachowuj się, zrób coś dobrego”, to ty odpowiedz: „tak! Ten tydzień będzie super.” Bo jeśli robisz coś dobrego, to dobrze się bawisz. Ja jestem mnichem i dobrze się bawię. Jeśli ktoś lubi sobie popić i poimprezować, ludzie mówią, że jest rozrywkowy. Jednym z powodów, dla których ludzie robią złe rzeczy, jest to, że myślą, że dzięki temu będą się dobrze bawić.

Jest taka historia, którą opowiadam często przy błogosławieniu domów, ale już dawno nie opowiadałem jej tutaj. To się wydarzyło w Sydney. Opowiadałem kiedyś tą historię podczas wizyty w Malezji; następnego dnia puścili ją w radiu. To zabawna historia, ale prawdziwa.

To było parę lat temu w Sydney. Pewien człowiek skończył pracę i poszedł na firmową imprezę w biurze. Upił się, a potem, zamiast wziąć taksówkę, postanowił usiąść za kierownicą. Jeśli cię złapią jak prowadzisz po pijanemu, możesz mieć spore kłopoty, ale ten facet postanowił zaryzykować. Jadąc do domu, trafił na policjantów, którzy zatrzymywali i sprawdzali każdy przejeżdżający samochód. Wpadł w pułapkę. Nie mógł zawrócić – słyszał kiedyś opowieść o pijanym kierowcy, który w podobnej „pułapce” postanowił zawrócić. Niestety, w krzakach czekał już na niego radiowóz. Złapali go, dobrze mu tak.

Wiec musiał poczekać w kolejce, a kiedy przyszła jego kolej na badanie trzeźwości wysiadł z samochodu, wziął alkomat, który podał mu policjant, i w tym samym momencie rozległ się hałas kraksy samochodowej. W tym miejscu był duży ruch, jeden samochód jechał trochę za szybko i uderzył w tył samochodu przed nim. Policjant, który miał badać tego pijanego kierowcę powiedział: „muszę udać się na miejsce tej stłuczki; to jest ważniejsze niż badanie trzeźwości”, i biorąc alkomat z powrotem, zanim tamten zdążył w niego dmuchnąć, pozwolił mu odjechać. Brakło kilku sekund żeby policjant złapał go na jeździe po pijanemu. Naprawdę miał szczęście.

Ale istnieje coś takiego jak prawo kammy: nic nam w tym życiu nie uchodzi płazem. Następnego dnia obudził go rano dźwięk dzwonka; skacowany, wywlókł się z łóżka, otworzył drzwi w piżamie, a po drugiej stronie stało dwóch policjantów. Pomyślał, że teraz nie mogą mu już nic zrobić za wczorajszą jazdę; spokojnie zapytał czego chcą. Policjanci spytali, czy mogą zerknąć do jego garażu. Wiedział, że w garażu nie ma żadnych skradzionych przedmiotów ani narkotyków, więc się zgodził. Kiedy otworzył drzwi garażu, prawie dostał zawału serca. W garażu stał policyjny radiowóz.

Wiecie, co się stało, prawda? Kiedy policjant powiedział: „może pan odjechać”, on wsiadł do złego samochodu. Policjanci zauważyli brak jednego radiowozu i porzucony samochód w miejscu wczorajszej zasadzki. To podobno prawdziwa historia. Teraz ten facet chyba siedzi w więzieniu.

Takie są właśnie niebezpieczeństwa związane z piciem alkoholu. Niepicie to o wiele lepsza zabawa. Czemu ludzie to robią? Między innymi dlatego, że nie myślimy samodzielnie; zamiast tego naśladujemy innych. Inni ludzie mają na nas wpływ. To jest jeden z głównych powodów dla których ludzie robią złe rzeczy: ulegamy wpływom i za mało przebywamy z dobrymi ludźmi.

To dlatego bardzo dobrze, że tutaj przychodzicie. Na pewno czujecie, że to dobre miejsce; mnisi i mniszki są generalnie nieszkodliwi. Nie zachęcamy nikogo do robienia czegoś szkodliwego, więc kiedy tu przychodzicie, macie okazję do przebywania z dobrymi ludźmi. Kiedy byłem młody, zdarzało mi się pić alkohol, ale nie upijałem się – no, może parę razy, ale wtedy byłem głupi. Ale pamiętam, że w Londynie było kilka pubów, gdzie co wieczór była bójka. Zastanawiałem się dlaczego ludzie w ogóle tam chodzą? Po co wdają się w bójki? Lubią się bić czy co? Nie mogłem zrozumieć po co ktoś miałby chcieć dać się poobijać. Szaleństwo. Ale tak właśnie jest: z kim przestajesz, tym się stajesz.

To mi przypomina pewną opowieść z jednego z klasycznych tekstów buddyjskich. W zeszłym tygodniu Ajahn Sujato mówił o jātakach – to przypowieści z czasów Buddhy, które opowiadano w Indiach jako ilustracje dla różnych prawd. Jest taka opowieść o słoniu - bo często pojawiają się w nich zwierzęta; Disney powinien płacić buddystom tantiemy, bo to my wymyśliliśmy historie o zwierzętach. W każdym razie, był sobie słoń; a w tamtych czasach słonie były głównym środkiem transportu. Nie było samochodów, rowerów, ani motocykli; nawet koni – chociaż może mieli parę koni, ale głównym środkiem transportu był słoń, więc wszyscy bogaci ludzie mieli słonie. Duży słoń był jak Rolls Royce, może nie Lamborghini, bo słonie nie przemieszczają się tak szybko, ale można się na nich wygodnie dostać gdzie się chce.

Słoń z tej historii był wytresowany i dobrze się zachowywał, ale nagle, w przeciągu kilku tygodni, jego charakter się zmienił i słoń zrobił się nieposłuszny, humorzasty i złośliwy, i przestał wykonywać polecenia. Król myślał, że słoń jest chory, więc posłał po mechanika – czyli lekarza. Lekarz zbadał słonia, ale nie znalazł objawów żadnej choroby. Zaczęli się zastanawiać co spowodowało u słonia taką zmianę. Wcześniej był dobrze ułożony, a teraz w ogóle nie słuchał i był nieznośny. Co się mogło stać?

Na dworze tego króla był pewien mądry doradca – niektórzy wierzą, że było to jedno z poprzednich wcieleń Buddhy – więc poproszono go, żeby to on zbadał słonia. Doradca spędził ze słoniem kilka dni. Pewnej nocy obudził go dźwięk dobiegający zza zagrody słonia. Poszedł to sprawdzić i okazało się, że spotykała się tam grupka złodziei; spotykali się w tym miejscu co noc i obmyślali co i komu ukradną. Wtedy stało się jasne, dlaczego słoń tak się zmienił. Słonie nie rozumieją ludzkiej mowy, ale zamiast tego wyczuwają nastroje ludzi wokół nich.

Następnego dnia doradca powiedział o wszystkim królowi, złodzieje zostali aresztowani, a poza tym król nakazał, żeby w miejscu spotkań złodziei spotykali się teraz mnisi buddyjscy. Słoń, wyczuwając nastroje i emocje mnichów z powrotem zmienił się w spokojne, ułożone zwierzę.

Ta historia pokazuje jak nawet zwierzętom udzielają się myśli i uczucia ludzi wokół nich. Morał jest taki: jeśli twój mąż jest ciągle zły i nie w humorze, przyślij go do naszej świątyni; otoczony pełnymi wewnętrznego spokoju mnichami na pewno wróci do normy. Gwarancja zwrotu pieniędzy – mogę tak powiedzieć, bo i tak nic nie płacicie, więc nie mam nic do stracenia. Albo jeśli macie żonę, która ciągle gdera i marudzi, wyślijcie ją do mniszek!

To ważne: to, z kim się zadajemy, ma na nas wpływ. Jeśli przebywamy w towarzystwie złych ludzi – nie złych, głupich – to sami stajemy się głupi. To wspaniałe, że ludzie mogą przebywać z dobrymi ludźmi, znaleźć czas żeby wziąć udział w odosobnieniu, albo po prostu przyjść do klasztoru; nie trzeba zadawać pytań, nie trzeba medytować, wystarczy przyjść. Jeśli odwiedzicie jakiś klasztor, zobaczycie, że nawet zwierzętom udziela się pokojowa atmosfera. Wychodząc dziś ze swojego pokoju spotkałem na ścieżce kilka kangurów. Nie chciały zejść mi z drogi – ja musiałem zejść z drogi im. Były bardzo niegrzeczne, ale my i tak je kochamy. Wiedzą, że nie zrobimy im krzywdy, bo czują dobre wibracje płynące od mnichów i są spokojne i zrelaksowane. Miło jest przebywać w towarzystwie zwierząt jeśli wiesz, że nie zrobią ci krzywdy, bo twoja obecność je relaksuje. Ludzie robią złe rzeczy, a węże i psy gryzą dlatego, że udzielają im się negatywne wibracje otoczenia. Przebywanie z dobrymi, życzliwymi ludźmi to dobry sposób na pokonanie złych wibracji świata. Bo w wielu przypadkach ludzie robią złe rzeczy dlatego, że ludzie przebywają w otoczeniu innych ludzi czyniących zło. Ludzie wpadają w alkohol i narkotyki dlatego, że przebywają w towarzystwie osób, które robią to samo. Wiele zła bierze się z udzielających się wibracji i z presji otoczenia. Presja to coś, z czym powinniśmy walczyć. Zamiast naśladować innych, powinniśmy podejmować własne decyzje.

Jeden z naszych mnichów dorastał na farmie; teraz jest chyba w Kuching w Malezji. Opowiadał mi, jak, kiedy dorastał na farmie, jego ojciec często dawał mu jakieś prace do wykonania, i pewnego dnia kazał mu iść zagonić owce. Kiedy poszedł po owce, zobaczył, że uformowały idealny krąg i chodziły w kółko. Owce zawsze podążają za tymi, które są przed nimi. Jeśli stoją gęsiego to jeszcze nic, ale jeśli staną w kręgu to mogą tak chodzić bez końca. Nie wiedział, jak długo te owce tak chodziły, ale wystarczyło, żeby wyciągnął jedną z nich na zewnątrz i krąg się rozsypał. Gdyby tego nie zrobił, chodziłyby tak aż do śmierci. Taka jest natura owiec. A jaka jest wasza natura? Czy też podążacie jedni za drugimi?

Dlaczego robimy dobre i złe rzeczy? Tak, jest presja otoczenia, ale możemy stawić jej opór: nie musimy podążać za innymi, możemy myśleć samodzielnie i odróżniać dobre rzeczy od złych. Ludzie często są słabi i nie chcą stanąć po stronie tego, co słuszne – i to też jest jeden z powodów, dla których na świecie dzieją się złe rzeczy. Trzeba, żebyśmy opierali się, nawet buntowali, trochę częściej. Ludzie często mówią, że religia to ostoja konserwatyzmu, ale czy wiecie, że wszystkie religie zaczynały od buntu? Wszystkie zaczęły od oporu wobec zła w świecie; czasami kończyło się to ukrzyżowaniem, albo poniżeniem i atakami. Religia powinna zawsze stawiać przed ludźmi wyzwania, nie tylko zapewniać pociechę. Powinna stymulować rozwój i zachęcać do samodzielnego myślenia, debatowania, a nie tylko bycia kolejną owcą. Jeśli jesteś owcą, to dzieje się więcej złych rzeczy.

Jest takie powiedzenie – zapiszcie je sobie w kalendarzu albo na jakiejś kartce i powieście w biurze: „tam, gdzie wszyscy myślą to samo, nie myśli nikt”. Na tym polega problem z presją otoczenia, i jest to jeden z ważnych powodów dlaczego ludzie robią złe rzeczy. Innym powodem – którego ślady widzę nieraz w sobie – to to, że ludzie czasem są zmęczeni. Czasami budzimy się rano po kiepsko przespanej nocy i jesteśmy marudni. Dopóki nie napijemy się kawy, ciężko z nami wytrzymać.

Czy zauważyliście, jak zmęczenie wzmacnia w nas negatywność? I jeśli ta negatywność wciąż rośnie, to staje się coraz gorsza, a my zamieniamy się w złych ludzi. Moim zdaniem źli ludzie na świecie biorą się między innymi stąd, że zbyt ciężko pracujemy. Jesteśmy po prostu zmęczeni. Za mało wypoczywamy. Znalazłem tą myśl u pewnego francuskiego filozofa z XVII wieku, pewnie za chwilę przypomnę sobie jego nazwisko. Powiedział: „całe zło ludzkości bierze się stąd, że nie umiemy siedzieć spokojnie w jednym miejscu.” To był Laplace. Był filozofem i matematykiem.

Wszystkie kłopoty ludzkości biorą się stąd, że nie wiemy jak zostać w jednym miejscu. To bardzo głęboka obserwacja. Nie umiemy usiedzieć na miejscu, więc nie mamy czasu na odpoczynek, i na rozmyślanie, a zamiast tego żyjemy na autopilocie w zmęczonym ciele i zmęczonym umyśle; przez to stajemy się negatywni i robimy sobie nawzajem okropne rzeczy. Jeśli chcesz być dobrym człowiekiem, podaruj sobie kilka chwil spokoju.

Dlaczego mnisi i mniszki tyle medytują? Dlaczego ludzie, którzy żyją w spokoju mają w sobie naturalną dobroć? I dlaczego ci ambitni, którzy pracują po dwadzieścia godzin dziennie, stają się przykrzy dla otoczenia? Dlaczego tak jest? Na pewno rozumiecie, że to wyczerpanie społeczeństwa rodzi negatywność, a z niej rodzi się zło. Myślę, że świat byłby lepszym miejscem, gdybyśmy pracowali mniej i więcej wypoczywali. To pewnie kontrowersyjna idea, ale być może możecie pracować trochę mniej. Będziecie zarabiać trochę mniej, wasze samochody nie będą idealnie umyte i wysprzątane, ale będziecie szczęśliwsi, spokojniejsi i mniej marudni. Czy nie byłoby wspaniale?

Dlatego właśnie mnisi starają się zachęcić ludzi do tego, żeby robić sobie przerwy – żeby robić mniej, i mieć więcej czasu, a przez to ograniczyć złość, która jest w świecie. Bo kiedy jesteśmy zmęczeni, to negatywność zamienia się we frustrację. Chcemy kontrolować nasze otoczenie: „dlaczego ludzie robią to i to, dlaczego świat nie może być inny?”. To podchodzi pod obsesję na punkcie kontroli. Każdy z nas to ma, w mniejszym lub większym stopniu. Ale co się dzieje, kiedy ogarnia nas frustracja? Kiedy chcemy wszystko kontrolować, prędzej czy później trafiamy na mur. Świat nie jest taki jaki powinien być, nie dostajemy tego co chcemy, wszystko zawsze idzie nie tak.

Spędziłem kilka ostatnich tygodni na zabawie – dla mnie zabawa to praca na budowie. Udało nam się skończyć dach na domu dla nauczycieli, który budujemy w Jhana Grove Center. Świetnie się bawiłem, to było jak powrót do dzieciństwa: wspinanie się na drabinę, brudzenie ubrań, skaleczenia. Zawsze mówię, że wszystkie budynki w Klasztorze Bodhinyana – a przynajmniej te, które ja budowałem – zostały pobłogosławione moją krwią. Bo nie jestem wybitnym budowniczym i czasami walnę się w palec młotkiem albo zatnę o ostrą krawędź. Przelałem sporo krwi dla tego klasztoru – dziś też, mam nawet plaster. Ale sprawia mi to przyjemność, poza tym to dobra gimnastyka.

Ale wiecie co się dzieje, kiedy pracujecie na budowie? Zamawiacie różne towary i czasem nie dostajecie tego, co chcieliście. Coś jest złej długości i nie działa tak, jak miało działać. Łatwo się wtedy zezłościć i powiedzieć: to nie miało być tak! Ale to już obsesja na punkcie kontroli. Kiedy pracowaliśmy na budowie, zdarzało mi się złościć na innych, na przykład na architektów – Dennis zaprojektował większość naszych budynków – albo na dostawców: „cegły mają zły kształt, metalowe części są krzywe!” Ale gniew w niczym nie pomaga; potem człowiek wyżywa się na mnichach, na żonie, na mężu. To jest właśnie zło w akcji. Bierze się ono z frustracji, więc teraz staram się już nie frustrować, bo wiem, dokąd to prowadzi. Pojawia się chęć kontrolowania świata i materiałów budowlanych. Ale to nie jest prawdziwy świat. Prawdziwy świat jest niedoskonały i nie da się kontrolować.

Zamiast wszystko kontrolować, można nauczyć się adaptować. Zamiast kontrolowania, przystosowujemy się. Znajdujemy nowe sposoby na radzenie sobie z różnymi sytuacjami. Inne sposoby rozwiązywania problemów. Dlatego właśnie lubię pracę na budowie: wiem, że pojawi się dużo problemów; to trochę jak rozwiązywanie sudoku: trzeba sobie poradzić z czymś, co nie jest dokładnie tak, jak miało być. Trzeba się zaadaptować i znaleźć jakieś rozwiązanie problemu, ale nie przez kontrolowanie. Kontrolowanie włącza frustrację: świat nie działa tak, jak powinien, mąż nie jest taki, jaki powinien być, żona to nie ta sama kobieta, z którą chciałem się ożenić. Mówiła, że będzie mnie zawsze kochać, a nie trzyma się umowy. Już tyle razy mówiłem: żony i mężowie już tak mają. To nie tak, że coś jest nie tak akurat z waszym małżeństwem – to jest normalne. Nie myślcie o tym, żeby pozbyć się tej osoby, którą macie i znaleźć sobie lepszą. To tak jakby zmienić karoserię samochodu – silnik nadal pozostaje ten sam. To ważna życiowa nauka.

Z kontrolowania rodzi się frustracja, a z frustracji gniew. Jesteś tak zmęczony i sfrustrowany, że zaczynasz odczuwać złość. A złość kieruje nas w niedobrą stronę. Ze złości ludzie robią głupie rzeczy: krzywdzą się i biją, nawet zabijają. Ze złości bierze się agresja na drodze. Nie wiem, czy słyszeliście o tym znanym przypadku agresji na drodze? To chyba było w Nowym Jorku. Nie wiem od czego się to zaczęło, ale jeden kierowca rozzłościł się na drugiego i zaczął go gonić ulicami Nowego Jorku, aż wreszcie dogonił go na czerwonym świetle. Wściekły, wysiadł z samochodu i zaczął walić w okno drugiego samochodu, próbując dostać się do środka. Kierowca drugiego samochodu był przerażony. Gdyby tamten zbił szybę i dostał się do wnętrza, miałby duży problem. Na szczęście włączyło się zielone światło i kierowca szybko odjechał. A co się stało z tym, który go atakował? To dobra ilustracja prawa kammy; dlaczego nie powinniśmy ulegać złości: kiedy rozgniewany kierowca wyskoczył ze swojego samochodu, żeby dostać się do drugiego wozu, zostawił otwarte drzwi, z kluczykiem w stacyjce i włączonym silnikiem. Nie należy tego robić w Nowym Jorku. Kiedy odwrócił się, żeby wrócić do swojego samochodu, ten również odjechał. Jakiś dzieciak z ulicy ukradł mu samochód, a on został sam na środku skrzyżowania.

W złości bezmyślnie robimy głupie rzeczy. Robienie rzeczy w złości przynosi kiepskie rezultaty i kiepską kammę. Po prostu nie wiemy co robimy. W złości zachowujemy się nieprzyjemnie, i to dlatego ludzie stają się źli. Ciągle czują gniew, i starają się naprawić świat, ale to nie działa. To błędne koło kontroli, frustracji i gniewu, a wreszcie przemocy. A wszystko przez pragnienie, żeby zmienić świat, zmienić partnera, zmienić wszystko. To nie jest mądre. Zamiast zmieniać system, postaraj się zmienić siebie. Zmień swoje podejście do rzeczy. Przestań się frustrować i kontrolować rzeczy. Naucz się żyć w tym świecie, zamiast ciągle starać się go zmienić. Postaraj się zrozumieć naturę żon i mężów, rządów i samochodów i kierowców. Zawsze trafi się ktoś, kto źle prowadzi i zajeżdża innym drogę. To część życia. Nie walcz z tym – to z góry przegrana walka, a staniesz się przez nią złym człowiekiem. Nie jesteśmy w stanie nic w ten sposób wygrać.

Wiele złych ludzi przeszło tą ścieżką: od kontrolowania, przez opór wobec rzeczy, aż po frustrację i płynący z niej gniew przez który stali się agresywni i nieprzyjemni. To nie jest dobra ścieżka; to właśnie stąd biorą się złe rzeczy.

Mówię o tym, bo jeśli zrozumiecie dlaczego złe rzeczy się dzieją i skąd się biorą, to będziecie wiedzieli jak ich uniknąć. Wrócę do tego, co mówiłem o zmęczeniu, bo jeśli tylko pozwolimy sobie odpocząć, zrobić przerwę, albo pojechać na wakacje – prawdziwe wakacje, na których się odpoczywa zamiast dalej pracować, a tak wyglądają wakacje wielu osób. Nie mogłem uwierzyć kiedy zobaczyłem ofertę wycieczki Club Mediterranee podczas której na każdą godzinę było coś zaplanowane. W ogóle nie było czasu na relaks. Rano pobudka, śniadanie, nurkowanie, skoki na bungee, a wieczorem impreza na której się tańczy i dalej męczy, aż do północy, a potem znowu się wstaje i robi to samo. Przecież to jest męczące! To mają być wakacje, powinno się wypoczywać! Dlatego dla mądrych ludzi prawdziwy Club Med jest w Jhana Grove. Club Meditation, nie Mediterranee. Jest o wiele taniej niż w Club Mediterranee i można naprawdę się zrelaksować. I ludzie czasem rzeczywiście biorą wolne i przyjeżdżają na wakacje do klasztoru. Potem wracają do pracy i znajomi pytają: „co robiłeś na wakacjach? Pojechałeś na Bali albo do Tajlandii, na Phuket?” „Nie, pojechałem do klasztoru.” „Co?? Spędziłeś wakacje w klasztorze?? Bez sensu!” „Ale to nic nie kosztuje, a teraz jestem zrelaksowany i spokojny.”

Powinniśmy zrobić taką broszurę, albo reklamę w magazynie podróżniczym: „klasztor: tani i skuteczny wypoczynek.” To naprawdę dobry pomysł, bo zrelaksowani, stajemy się lepszymi ludźmi; więc proszę, starajmy się zmniejszać zło tego świata przez częstszy odpoczynek, i rezygnację z pragnień i z kontroli. To, o czym mówię, to jedne z podstawowych nauk buddyzmu, związana z trzema splamieniami umysłu. Człowiek robi złe rzeczy powodowany chciwością, nienawiścią albo złudzeniami. Pragnienie to też chciwość. Złudzenia też często grają ważną rolę. Robimy złe rzeczy, bo ciągle czegoś chcemy i chcemy. Samo pragnienie nie jest złe, o ile pragniemy właściwych rzeczy. Jeśli pragniemy czegoś pod wpływem złudzeń to może prowadzić do głupich, złych rzeczy.

Czego pragniecie w życiu? Mówiłem o tym na spotkaniu jakiś czas temu, czego ludzie tak naprawdę chcą? Jeśli umiesz określić, czego tak naprawdę chcesz to nigdy nie będziesz złym człowiekiem, bo to, czego tak naprawdę pragniemy to szacunek, spokój i satysfakcja w życiu, a nie potrzebujemy dużo, żeby to osiągnąć. Jest mnóstwo szczęśliwych ludzi, którzy nie mają wielkich domów i samochodów i dużych sum na koncie. Nie potrzebujemy tego; wygrana twojej drużyny futbolowej nie jest czymś, czego potrzebujesz do szczęścia – dobrze jest być tego świadomym mieszkając w Australii Zachodniej. Nie potrzebujesz tych wszystkich rzeczy żeby osiągnąć zadowolenie i spokój, a kiedy zrozumiesz czego pragniesz tak naprawdę, to twoje pragnienie stanie się dobrym pragnieniem. Ja chcę, żeby ludzie byli szczęśliwi, ty chcesz lekkiego, spokojnego życia dla siebie i swoich dzieci. Postaraj się, żeby twoje pragnienia były mądrymi pragnieniami. Bo mądre pragnienie nie prowadzi do złych rzeczy. Prowadzi tylko do dobra i piękna.

Ułudą jest też myślenie, że to, czego ty chcesz jest odseparowane od tego, czego chcą inni; to skupienie na sobie, poczucie, że tyko ja istnieję na świecie jest kolejnym źródłem zła. Niektórzy mają z tym taki problem, że brakuje im empatii dla innych. Każdy z nas jest do jakiegoś stopnia egocentryczny. Nie tylko w sensie skupienia na własnej osobie, bo dla niektórych „ja” to też rodzina i wyłącznie na niej się skupiają; może to też być płeć, narodowość, religia, albo gatunek. Kiedy identyfikujemy się z czymś, co odróżnia nas od innych, to może wywołać iluzję prowadzącą do złych uczynków. Tak tworzy się myślenie „my i oni” i zanika empatia wobec inności.

Tak było w przypadku tych biednych, dręczonych krów w Indonezji. Jak to się mogło stać? Ja tego nie widziałem, bo nie oglądam telewizji, ale inni ludzie opisali mi tą sytuację. To było naprawdę straszne i wiele osób było zaszokowanych tym, co zobaczyło. Jak ludzie mogą traktować zwierzęta w ten sposób? Mogą, bo myślą tak: zwierzęta to nie ludzie, są inne, nie mają duszy, są jak maszyny. Podział na „naszych” i „innych” usprawiedliwia zło. I oczywiście ludzie, którzy widzieli to w telewizji zareagowali z ogromną empatią, bo było coś w cierpieniu krowy co potrafiliśmy znaleźć w sobie samych. I dlatego odbierali tą przemoc jako coś strasznego, jako zło.

W niektórych kulturach jest wyraźny podział: krowa to nie my, nie ma duszy, więc istnieje tylko po to, żeby ją zjeść. Dopiero kiedy stać nas na empatię i czujemy połączenie z innymi istotami, jesteśmy w stanie okazać im współczucie i miłującą dobroć.

Jest taka historia, którą opisałem w „Otwierając wrota twojego serca” o tym, jak co tydzień jeździłem udzielać nauk w gospodarstwie więziennym w Karnet i kiedyś podszedł do mnie pewien człowiek – przyjechałem przed czasem, a on chciał ze mną porozmawiać; to było przed medytacją którą miałem prowadzić. To był mocno zbudowany facet, wielki jak goryl, z twarzą pooraną bliznami, i na początku spojrzałem na niego stereotypowo i powiedziałem, że chyba źle trafił, bo tutaj będzie medytacja. Powiedział: „ale ja chcę medytować!” „Dlaczego?” „Posłuchaj, co mi się przytrafiło w zeszłym tygodniu.”

Z jego akcentu zgadłem, że pochodził z Irlandii Północnej. Do niedawna to było bardzo niebezpieczne miejsce. Powiedział, że jest z Belfastu i jako wstęp do swojej historii opowiedział, że kiedy pierwszy raz został dźgnięty nożem, miał siedem lat – a potem zdarzyło się to jeszcze wiele razy. W szkole podszedł do niego pewien chłopiec i kazał mu oddać pieniądze, które miał na lunch. Tamten odmówił, więc usłyszał, że jeśli nie odda pieniędzy, tamten dźgnie go nożem. Siedmiolatek nie wierzył, że ktoś tak może zrobić, więc znowu odmówił. Wtedy tamten wbił mu nóż w ramię. Został dźgnięty nożem, w szkole, w wieku siedmiu lat. Wybiegł ze szkoły i pobiegł do domu, który był tuż za rogiem. Jego bezrobotny ojciec był w domu. Chłopiec wbiegł do kuchni, wołając, że został dźgnięty nożem. Krew lała mu się po ramieniu. Jego ojciec popatrzał na ranę i nie opatrzył jej ani nie otarł krwi; zamiast tego otworzył szufladę, wyjął nóż, podał synowi i powiedział: „oddaj mu”. Powiedział mi, że tak został wychowany.

To pomaga zrozumieć wpływ jaki mają na nas inni ludzie, i jak ten wpływ może zmienić nas w złych ludzi już w dzieciństwie. Ten człowiek powiedział, że kilka razy siedział w więzieniu w Europie, potem w Australii, i wyznał mi, że zabijał ludzi. Ale dzięki temu, że był silny i twardy przetrwał. Powiedział mi, że kiedy trafił na przywięzienną farmę, gdzie mieli kury, kaczki, owce oraz rzeźnię, gdzie zabijano zwierzęta na mięso dla wszystkich więzień w Australii Zachodniej. Pracował w tym gospodarstwie ucząc innych więźniów zawodu, a jako, że miał skłonność do przemocy, został przydzielony do rzeźni. Musiał walczyć o pracę przy zabijaniu zwierząt. Okazuje się, że to stanowisko, o które trzeba walczyć. Dosłownie, fizycznie. W końcu dostał tę pracę. Powiedział, że praca wśród tej całej krwi to terapia dla niebezpiecznych przestępców. To głupie, ale nieważne, nie o to chodzi w tej historii.

Był tam głównym rzeźnikiem. Mówił, że zabijanie odbywało się w dosyć humanitarnych warunkach – ale i tak nie jest to coś humanitarnego. Powiedział, że w rzeźni jest odgrodzony korytarz i zwierzęta są wprowadzane gęsiego, pojedynczo. On czeka na specjalnej platformie z paralizatorem w ręku. Musiał najpierw ogłuszyć zwierzę, a potem je zabić. Robił to przez wiele miesięcy; tego dnia miał zabijać krowy. Krowy były wprowadzane, on je zabijał; powiedział, że nawet ogłuszone, krowy muczały cicho i próbowały uciec. Nie wiem, nigdy tego nie robiłem, ale krowy wydają pewien określony dźwięk, kiedy wiedzą, że dzieje się coś złego, a one wiedziały bardzo dobrze, co je czekało. Tak samo jak wy byście wiedzieli gdybyście mieli być straceni. Krowy widziały zwierzęta, które szły przed nimi, czuły zapach krwi, więc wiedziały co się dzieje i próbowały uciekać, wykręcały się; dlatego trudno je było trafić paralizatorem.

Ten człowiek zajmował się tym od miesięcy, aż pewnego dnia stało się coś, co zmieniło jego życie. Jedna z krów weszła nie wydając żadnych dźwięków i nie próbując uciekać. Po prostu przeszła pomiędzy barierkami, prawie, jakby robiła to z własnej woli. Pochyliła głowę, ustawiła się w dogodnej pozycji dla rzeźnika, a potem podniosła na niego wzrok. Przysięgał, że to prawda: ta krowa po prostu spokojnie stała i patrzała na niego. To było tak niezwykłe, że nie był w stanie pociągnąć za spust. Nie wiedział ile czasu minęło kiedy nie mógł oderwać wzroku od oczu tego zwierzęcia, a ono po prostu stało i patrzało na niego w ciszy. A potem wydarzyła się kolejna niezwykła rzecz. Wiecie, jak duże są oczy krowy? Zauważył, że w jednym z tych oczu, nad dolną powieką, zaczęła zbierać się woda, i zbierała się aż powieka nie mogła jej dłużej utrzymać i spłynęła po pysku krowy. Nigdy wcześniej nic takiego nie widział. Po chwili zauważył, że to samo działo się z drugim okiem. W oczach krowy pojawiały łzy i spływały po jej pysku. Krowa płakała.

To złamało tego człowieka. Coś w nim pękło. Rzucił na ziemię paralizator i powiedział do strażników: „możecie mi zrobić co chcecie, ale ta krowa będzie żyć.” To wielki facet. Miał na sumieniu ludzkie życia. A teraz poczuł, że miał coś wspólnego z tą płaczącą krową. Odezwała się w nim empatia. Poczuł, że w tej krowie jest coś, co jest też w nim, i nie był w stanie jej zabić. Według nowoczesnych standardów to był zły człowiek – choć tak naprawdę nie ma złych ludzi, tylko ludzie robiący złe rzeczy – ale mimo, że siedział w więzieniu, był brutalnym przestępcą, zmienił się w jednej chwili. Kiedy przyszedł się ze mną zobaczyć, powiedział, że teraz jest wegetarianinem. Nie miał innego wyjścia. Dzięki krowie, która płakała. Byli przy tym inni więźniowie i potwierdzali, że tak faktycznie było.

Empatia, która zaniknęła w nim prawdopodobnie już w dzieciństwie, odżyła. Jednym z powodów, dla których ludzie robią złe rzeczy jest brak empatii. Nie umieją postawić się w sytuacji innej osoby. „Oni wyznają inną religię, więc są inni; niewierni są źli, kogo obchodzi czy żyją czy nie. Ktoś jest innej płci niż ja, więc jest gorszy. Albo innej orientacji seksualnej. My jesteśmy hetero, a homoseksualiści są inni, źli” – to jest brak empatii. Jeśli posiadasz empatię, umiesz czuć to, co druga osoba. Uświadamiasz sobie, że inni są tacy jak my. I to „my” się powiększa. W końcu cały świat składa się z ludzi, którzy są tacy sami jak my. Krowy i owce też są takie same, i kangury, i ptaki. Im bardziej potrafisz poszerzyć tą sferę, tym więcej masz empatii. I zmniejsza się szansa, że będziesz złym człowiekiem.

Rdzenni mieszkańcy Australii są tacy sami jak my. Ziemia po której chodzimy również. Aborygeni głęboko odczuwają połączenie ze wzgórzami, strumieniami, polami i roślinami, i taką empatię wobec nich, że nie są w stanie niszczyć przyrody; tak samo jak wegetarianie nie są w stanie zabijać zwierząt. Empatia.

Dlaczego ludzie krzywdzą planetę? Bo wydaje nam się, że należy do nas i możemy ją kontrolować. Bo nasza empatia się nie rozwinęła. Tak samo agresywna osoba może nie mieć empatii wobec swojego wroga. „Oni” nie są tacy jak „my”, więc mogę ich zabić. Wiele zła ma źródło w braku empatii. Myślę też, że podróż duchowa, jaką jest ludzkie życie, polega na rozwijaniu w sobie empatii. Na poszerzaniu sfery ludzi, z którymi współodczuwamy i którzy są tacy jak my.

Na tym polegają spotkania międzyreligijne. Bo tak, muzułmanie ubierają się inaczej niż buddyści. Tak, obrządek chrześcijański wygląda inaczej niż żydowski. Ale jeśli przebywa się wśród różnych ludzi, to prędzej czy później dochodzi się do następującego wniosku: oni są tacy sami jak ja. A to oznacza, że nie jesteśmy w stanie ich skrzywdzić. Nie możemy tego zrobić. Chcemy ich wspierać. Przyjaźnić się z nimi. Będę ich chronić bo są tacy jak ja. Są moją rodziną. Wy jesteście moją rodziną, i wszyscy, którzy tego słuchają. Kangury w klasztorze są moją rodziną. Papugi i kukabury są moją rodziną. Jeśli się to rozumie, zło nie ma do nas dostępu. Brak empatii jest jednym z powodów, dla których na świecie dzieją się złe rzeczy.

Kończy mi się czas; chciałbym jeszcze o tym pomówić, ale starałem się przynajmniej przekazać ogólny obraz tego, skąd pochodzi zło. I oczywiście nie chodziło tylko o odpowiedź na pytanie dlaczego ludzie robią złe rzeczy, bo skoro już wiemy dlaczego tak się dzieje, mamy możliwość sprawić, żeby powstrzymać ten mechanizm i stworzyć lepszy świat. To dlatego tutaj jesteśmy.

Rzecz jasna, jedną ze złych rzeczy których nie omówiłem jest Ajahn Brahm i jego kiepskie dowcipy. To nie moja wina, to przez mojego ojca – on też opowiadał kiepskie dowcipy. I jako, że tematem tego spotkania były złe uczynki, chciałbym zakończyć je złym dowcipem. Kiepski żart na dziś – mam ich kilka w zanadrzu, który by tu opowiedzieć?

Pewien facet poszedł do lekarza. Lekarz powiedział:
„koniecznie musi pan iść na operację, pana zdrowie jest zagrożone. Mogę pana zapisać na operację za trzy miesiące.”
„Trzy miesiące?? Nie mogę tyle czekać, za trzy miesiące mogę nie żyć!”
„Proszę się nie martwić. Proszę dać znać mojej sekretarce, wykreślimy pana wizytę z kalendarza.”
To bardzo prawdziwe; lekarze powinni się wstydzić. To był kiepski żart na dziś.

Podsumowując: rozumiecie teraz, skąd bierze się zło, a dzięki temu, że to rozumiecie, możecie zrobić coś, żeby rozwiązać ten problem. Pamiętajcie to, co powiedziałem o odpoczynku; odpoczywajcie, bo zmęczenie prowadzi do złych rzeczy. Okazujcie więcej empatii i nie ograniczajcie tego do ludzi, których znacie, do ludzi tego samego koloru, płci, religii, orientacji seksualnej albo gatunku. Okazujcie empatię i uświadomcie sobie, że inne istoty są takie same jak wy. Przebywajcie wśród dobrych, mądrych ludzi, a jeśli znacie kogoś, kto robi złe rzeczy, spróbujcie skłonić go, żeby zaczął bywać wśród dobrych ludzi. I żeby odpoczywał więcej. Nie pragnijcie rzeczy, które nie są wartościowe; skupcie się na tym, co naprawdę jest w życiu ważne, dzięki czemu wasze pragnienia będą mądre, nie będziecie się kierować złą wolą, a mądrość zastąpi ułudę. To niestety tylko powierzchowny zarys tego tematu, ale przynajmniej macie coś do przemyślenia. Dziękuję za wysłuchanie.

Sadhu, sadhu, sadhu!

Czy ktoś ma jakieś pytania dotyczące tematu dzisiejszego spotkania? Jak zwykle, nikt nie ma pytań, ale jak tylko skończymy, ustawi się długa kolejka ludzi z pytaniami. Ale takie jest życie, mam dla was empatię i akceptuję to. Czy mamy jakieś ogłoszenia? Wiecie, to bardzo niedobrze wyjść przed ogłoszeniami.


Artykuły o podobnej tematyce:

Sprawdź też TERMINOLOGIĘ


Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi: BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.


cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0


sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020


Oryginał można znaleźć na tej stronie: https://www.youtube.com/watch?v=PaEI0Z2tesA&list=UU6M_EhnSSdTG_SXUp6IAWmQ&index=117

Źródło: bswa.org

Tłumaczenie: KuHarmonii