|
Dni Uposatha to czas, w którym umacnia się własną praktykę Dhammy. W tradycji Theravādy dni te obserwowane są zarówno przez świeckich wyznawców, jak też mnichów i mniszki na całym świecie.
Dla mnichów i mniszek są to dni bardziej intensywnej praktyki medytacyjnej, dni refleksji i zadumy. W wielu klasztorach praca fizyczna (projekty budowlane, naprawy, itp.) jest ograniczona do minimum. Zwykle co dwa tygodnie, czyli podczas nowiu i pełni księżyca ma miejsce spowiedź i recytacja Bhikkhu Patimokkha (klasztornych zasad postępowania).
Świeccy wyznawcy w dzień Uposatha przestrzegają Ośmiu Wskazań. Jest to zarówno wsparcie dla praktyki medytacyjnej, jak również sposób pobudzenia i zaangażowania się we wdrażaniu Dhammy w życiu. Osoby świeckie wykorzystują te dni jako okazję do odwiedzenia pobliskich klasztorów, w celu złożenia specjalnych datków Sandze, aby słuchać Nauk Buddhy i medytować z innymi braćmi i siostrami w Dhammie do późna w nocy. Dla tych, którzy nie mają sposobności odwiedzenia miejscowego klasztoru, dzień ten może być okazją do zwiększenia własnego wysiłku podczas medytacji, biorąc siłę i energię z faktu, że w tym samym czasie na całym świecie praktykuje miliony innych buddystów.
Kalendarz dni Uposatha obliczany jest na podstawie dość skomplikowanych, tradycyjnych wyliczeń, dość luźno opartych na kalendarzu księżycowym. W wyniku tego daty dni Uposatha nie zawsze pokrywają się z faktycznymi datami astronomicznych przesileń. Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawy, każdy odłam tradycji Theravādy posiada nieco inny kalendarz.
Poniżej opis kilku najważniejszych dni Uposatha (pełni księżyca) w buddyjskim kalendarzu:
- Māgha Pūjā (zwykle w lutym)
Dzień ten, zwany także "Dniem Sanghi", upamiętnia spontaniczne zgromadzenie 1250 arahantów w obecności Buddhy. Tysiąc ze zgromadzonych mnichów osiągnęło wcześniej przebudzenie słysząc mowę Buddhy o płonięciu (SN.35.028), pozostałych 250 podążało za starszymi mnichami; Czcigodnym Moggallaną i Czcigodnym Sariputtą. Aby uczcić to pomyślne zgromadzenie, Buddha wygłosił Ovada-Patimokkha gathę, czyli podsumowanie głównych punktów Dhammy. Buddha wygłosił te słowa zebranym mnichom tuż przed wysłaniem ich w świat, by głosili doktrynę.
Zalecane lektury: Dhamma dla wszystkich autorstwa Ajaan Lee.
- Visākha Pūjā (Vesak) (zwykle w maju)
Dzień ten, zwany także "Dniem Buddhy", upamiętnia trzy kluczowe wydarzenia w życiu Buddhy. Wszystkie trzy wydarzenia, według legendy, miały miejsce w tym samym dniu pełni księżyca: narodziny bodhisatty, jego Przebudzenie i końcowe wejście w Nieuwiązanie (Parinibbana).
Zalecane lektury: Visakha Puja autorstwa Ajaan Lee
- Āsaḷha Pūjā (zwykle w lipcu)
Dzień ten, zwany także "Dniem Dhammy" upamiętnia pierwszą mowę Buddhy (SN.56.11), daną grupie pięciu ascetów, z którymi bodhisatta przez wiele lat praktykował w lesie. Słysząc tę mowę, jeden z ascetów (późniejszy Czcigodny Kondañña) miał pierwszy przebłysk Nibbany, dając tym samym początek Sandze Szlachetnych. Coroczne odosobnienie pory deszczowej (Vassa) rozpoczyna się następnego dnia.
- Dzień Pavāraṇā (zwykle w październiku)
Dzień ten oznacza koniec odosobnienia pory deszczowej (Vassa). W kolejnym miesiącu, odbywają się ceremonie kathina (datę ustalają klasztory), podczas których zbierają się świeccy wyznawcy, by złożyć ceremonialne dary z materiału na szaty i innych rekwizytów dla Sanghi.
- Dzień Ānāpānasati (zwykle w listopadzie).
Pod koniec odosobnienia pory deszczowej (Vassa), Buddha był tak zadowolony z postępów zgromadzonych mnichów, że zachęcał ich do przedłużenia odosobnienia na kolejny miesiąc. Podczas kolejnej pełni księżyca, z okazji zakończenia czwartego miesiąca odosobnienia, Buddha przedstawił swoje instrukcje na temat uważności oddechu (ānāpānasati).
Zalecane lektury: Ānāpānasati Sutta (MN.118 - Mowa o uważności oddechu)
Artykuły o podobnej tematyce:
- Bhikkhu Khantipalo Praktyka buddyzmu dla ludzi świeckich
- Piotr Jagodziński Cztery rekwizyty
- Shravasti Dhammika Dobre pytanie, dobra odpowiedź
- Ajahn Sumedho Cztery Szlachetne Prawdy
Sprawdź też TERMINOLOGIĘ
Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi:
Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:
Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.
Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0
POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)
KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020
Oryginał można znaleźć na tej stronie: http://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sila/uposatha.html
Źródło: ©2005 Access to Insight. Prepared by jtb for Access to Insight. This Access to Insight edition is ©2005–2012.
Tłumaczenie: Har-Dao