Witam, oto moja propozycja Nibbedhika Sutty przetłumaczona z angielskiego przekładu Thanissaro Bhikkhu
Tipitaka->Suttapitaka->Anguttaranikaya->Chakkanipatapali->Mahavaggo->Nibbedhikasuttam
Nibbedhika Sutta: Penetrative
przetłumaczone z Pali przez
Thanissaro Bhikkhu
© 1997–2010
Źródło: Nibbedhika Sutta
Nibbedhika Sutta: Przenikający
„Nauczę was penetrującego wyjaśnienia które jest wyjaśnieniem Dharmy. Słuchajcie i zwróćcie baczną uwagę. Przemówię.”
„Będzie jak powiesz, panie” - odpowiedzieli mnisi.
Błogosławiony powiedział: „Które penetrujące wyjaśnienie jest wyjaśnieniem Dharmy?”
„Zmysłowość powinna być poznana. Przyczyna dla której zmysłowość pojawia się, powinna być poznana. Różnorodność w zmysłowości powinna być poznana. Rezultat zmysłowości powinien być poznany. Wstrzymanie zmysłowości powinno być poznane. Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania zmysłowości powinna być poznana.
„Uczucia powinny być poznane. Przyczyna dla której uczucie pojawia się, powinna być poznana. Różnorodność w uczuciach powinna być poznana. Rezultat uczucia powinien być poznany. Wstrzymanie uczucia powinno być poznane. Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania uczucia powinna być poznana.
„Percepcja powinna być poznana. Przyczyna dla której percepcja pojawia się, powinna być poznana. Różnorodność w percypowaniu powinna być poznana. Rezultat percypowania powinien być poznany. Wstrzymanie percepcji powinno być poznane. Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania percypowania powinna być poznana.
„Mentalne formacje powinny być poznane. Przyczyna dla której mentalna formacja pojawia się, powinna być poznana. Różnorodność w mentalnych formacjach powinna być poznana. Rezultat mentalnych formacji powinien być poznany. Wstrzymanie mentalnych formacji powinno być poznane. Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania mentalnych formacji powinna być poznana.
„Karma powinna być poznana. Przyczyna dla której karma pojawia się, powinna być poznana. Różnorodność karmy powinna być poznana. Rezultat karmy powinien być poznany. Wstrzymanie karmy powinno być poznane Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania karmy powinna być poznana.
„Cierpienie powinno być poznane. Przyczyna dla której cierpienie pojawia się, powinna być poznana. Różnorodność cierpienia powinna być poznana. Rezultat cierpienia powinien być poznany. Wstrzymanie cierpienia powinno być poznane. Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania karmy powinna być poznana.
[1] „Zmysłowość powinna być poznana. Przyczyna dla której zmysłowość pojawia się… Różnorodność w zmysłowości… Rezultat zmysłowości… Wstrzymanie zmysłowości… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania zmysłowości powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do czego zostało to powiedziane?
„Istnieje pięć więzów zmysłowości. Jakie pięć? Formy rozpoznawalne przez oko – akceptowalne, miłe, czarujące, ujmujące, wzbudzające pożądanie, kuszące; dźwięki rozpoznawalne przez ucho… aromaty rozpoznawalne przez nos… smaki rozpoznawalne przez język… doznania dotykowe rozpoznawalne przez ciało… akceptowalne, miłe, czarujące, ujmujące, wzbudzające pożądanie, kuszące. Ale one nie są zmysłowością. W dyscyplinie szlachetnych nazywane one są więzami zmysłowości.
Saṅkapparāgo purisassa kāmo
Nete kāmā yāni citrāni loke,
Saṅkapparāgo purisassa kāmo
Tiṭṭhanti citrāni tatheva loke,
Athettha dhīrā vinayanti chandanti.
Pasja względem własnych myśli jest ludzką namiętnością;
nie te piękne aspekty świata.
Pasja względem własnych myśli jest ludzką namiętnością.
Piękne aspekty świata pozostają mimo tego.
Dlatego mędrzec wycisza swoje pożądania.
„A jaka jest przyczyna dla której namiętność się pojawia? Kontakt jest przyczyną dla której namiętność się pojawia.”
„A jaka jest różnorodność zmysłowości? Zmysłowość względem form to jedna rzecz, zmysłowość względem dźwięków to inna rzecz, zmysłowość względem aromatów to inna rzecz, zmysłowość względem smaków to kolejna, zmysłowość względem doznań dotykowych to inna. To nazywane jest różnorodnością zmysłowości.”
„A jaki jest rezultat zmysłowości? Ktoś kto pragnie zmysłowości tworzy właściwy temu stan egzystencji, w aspekcie zasługi bądź straty. To nazywane jest rezultatem zmysłowości.'
„A czym jest wstrzymanie zmysłowości? Ze wstrzymania kontaktu powstaje wstrzymanie zmysłowości; i tylko ta szlachetna ośmioraka ścieżka – właściwy pogląd, właściwe myślenie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwe postępowanie, właściwe zarobkowanie, właściwe dążenie, właściwe rozważanie, właściwa medytacja – jest drogą prowadzącą do wstrzymania zmysłowości.”
„Zatem, gdy uczeń szlachetnych spostrzega zmysłowość w tenże sposób, przyczynę dla której namiętność się pojawia w tenże sposób, różnorodność zmysłowości w tenże sposób, rezultat zmysłowości w tenże sposób, wstrzymanie zmysłowości w tenże sposób, oraz ścieżkę wiodącą do wstrzymania zmysłowości w tenże sposób, wtedy spostrzega to penetrujące święte życie jako wstrzymanie zmysłowości.
„Zmysłowość powinna być poznana. Przyczyna dla której zmysłowość pojawia się… Różnorodność w zmysłowości… Rezultat zmysłowości… Wstrzymanie zmysłowości… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania zmysłowości powinna być poznana. Tak zostało powiedziane i w odniesieniu do tego zostało to powiedziane.
[2] „Uczucia powinny być poznane. Przyczyna dla której uczucie pojawia się, powinna być poznana. Różnorodność w uczuciach powinna być poznana. Rezultat uczucia powinien być poznany. Wstrzymanie uczucia powinno być poznane. Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania uczucia powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do czego zostało to powiedziane?
„Istnieją trzy rodzaje uczucia: uczucia przyjemne, uczucia bolesne i uczucia ani przyjemne ani bolesne.”
„A jaka jest przyczyna dla której uczucie się pojawia? Kontakt jest przyczyną dla której uczucie się pojawia.”
„A jaka jest różnorodność uczuć? Istnieje uczucie przyjemne powiązane z przynętami świata. Istnieje uczucie przyjemne nie powiązane z przynętami świata. Istnieje uczucie bolesne powiązane z przynętami świata. Istnieje uczucie bolesne nie powiązane z przynętami świata. Istnieje uczucie ani przyjemne ani bolesne powiązane z przynętami świata. Istnieje uczucie ani przyjemne ani bolesne nie powiązane z przynętami świata. To nazywane jest różnorodnością uczuć.”
„A jaki jest rezultat uczucia? Ktoś kto odczuwa uczucie tworzy właściwy temu stan egzystencji, w aspekcie zasługi bądź straty. To nazywane jest rezultatem uczucia.'
„A czym jest wstrzymanie uczucia? Ze wstrzymania kontaktu powstaje wstrzymanie uczucia; i tylko ta szlachetna ośmioraka ścieżka – właściwy pogląd, właściwe myślenie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwe postępowanie, właściwe zarobkowanie, właściwe dążenie, właściwe rozważanie, właściwa medytacja – jest drogą prowadzącą do wstrzymania uczucia.”
„Zatem, gdy uczeń szlachetnych spostrzega uczucia w tenże sposób, przyczynę dla której uczucie się pojawia w tenże sposób, różnorodność uczuć w tenże sposób, rezultat uczucia w tenże sposób, wstrzymanie uczucia w tenże sposób, oraz ścieżkę wiodącą do wstrzymania uczucia w tenże sposób, wtedy spostrzega to penetrujące święte życie jako wstrzymanie zmysłowości.
„Uczucie powinny być poznane. Przyczyna dla której uczucie pojawia się… Różnorodność w zmysłowości… Rezultat uczucia… Wstrzymanie uczucia… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania uczucia powinna być poznana. Tak zostało powiedziane i w odniesieniu do tego zostało to powiedziane.
[3] „Percpecja powinna być poznana. Przyczyna dla której percepcja pojawia się… Różnorodność w percypowaniu… Rezultat percypowanie… Wstrzymanie percepcji… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania percepcji powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do czego zostało to powiedziane?
„Istnieje sześć rodzajów percepcji: percepcja formy, percepcja dźwięku, percepcja zapachu, percepcja smaku, percepcja doznań dotykowych, percepcja idei.”
„A jaka jest przyczyna dla której percepcja się pojawia? Kontakt jest przyczyną dla której percepcja się pojawia.”
„A jaka jest różnorodność percypowania? Percepcja względem form to jedna rzecz, percepcja względem dźwięków to inna rzecz, percepcja względem aromatów to inna rzecz, percepcja względem smaków to inna rzecz, percepcja względem doznań dotykowych to kolejna, percepcja względem idei to inna. To nazywane jest różnorodnością percypowania.”
„A jaki jest rezultat percypowania? Percepcja ma ekspresje jako swój rezultat, powiadam wam. Jakkolwiek osoba percypuje cokolwiek, w ten sposób wyraża to: „Mam taki rodzaj percepcji”. To nazywane jest rezultatem percypowania.”
„A czym jest wstrzymanie percepcji? Ze wstrzymania kontaktu powstaje wstrzymanie percepcji; i tylko ta szlachetna ośmioraka ścieżka – właściwy pogląd, właściwe myślenie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwe postępowanie, właściwe zarobkowanie, właściwe dążenie, właściwe rozważanie, właściwa medytacja – jest drogą prowadzącą do wstrzymania percepcji.”
„Zatem, gdy uczeń szlachetnych spostrzega percepcje w tenże sposób, przyczynę dla której percepcja się pojawia w tenże sposób, różnorodność percypowania w tenże sposób, rezultat percypowania w tenże sposób, wstrzymanie percepcji w tenże sposób, oraz ścieżkę wiodącą do wstrzymania percepcji w tenże sposób, wtedy spostrzega to penetrujące święte życie jako wstrzymanie percepcji.
„Percepcja powinna być poznana. Przyczyna dla której percepcja pojawia się… Różnorodność w percypowaniu… Rezultat percypowania… Wstrzymanie percepcji… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania percepcji powinna być poznana. Tak zostało powiedziane i w odniesieniu do tego zostało to powiedziane.
[4] „ Mentalne formacje powinny być poznane. Przyczyna dla której mentalna formacja pojawia się… Różnorodność mentalnych formacji … Rezultat mentalnych formacji … Wstrzymanie mentalnych formacji … Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania mentalnych formacji powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do czego zostało to powiedziane?
„Istnieją trzy rodzaje mentalnych formacji: formacje zmysłowe, formacje stawania się, formacje ignorancji.”
„A jaka jest przyczyna dla której formacja się pojawia? Niewiedza jest przyczyną dla której formacje mentalne pojawiają się.”
„A jaka jest różnorodność mentalnych formacji? Istnieją formacje mentalne wiodące do piekieł, formacje wiodące do odrodzenia w świecie zwierząt, formacje wiodące do świata głodnych duchów, formacje wiodące do świata ludzi, formacje wiodące do świata Bogów. To nazywane jest różnorodnością formacji mentalnych.”
„A jaki jest rezultat formacji mentalnych? Ktoś, kto pogrążony jest w niewiedzy tworzy właściwy temu stan egzystencji, w aspekcie zasługi bądź straty. To nazywane jest rezultatem mentalnych formacji.'”
„A czym jest wstrzymanie formacji mentalnych? Ze wstrzymania niewiedzy powstaje wstrzymanie formacji mentalnych; i tylko ta szlachetna ośmioraka ścieżka – właściwy pogląd, właściwe myślenie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwe postępowanie, właściwe zarobkowanie, właściwe dążenie, właściwe rozważanie, właściwa medytacja – jest drogą prowadzącą do wstrzymania percepcji.”
„Zatem, gdy uczeń szlachetnych spostrzega formacje mentalne w tenże sposób, przyczynę dla której formacje mentalne się pojawiają w tenże sposób, różnorodność formacji mentalnych w tenże sposób, rezultat formacji mentalnych w tenże sposób, wstrzymanie formacji mentalnych w tenże sposób, oraz ścieżkę wiodącą do wstrzymania formacji mentalnych w tenże sposób, wtedy spostrzega to penetrujące święte życie jako wstrzymanie formacji mentalnych.
„Formacje mentalne powinny być poznane. Przyczyna dla której formacje mentalne pojawiają się… Różnorodność formacji mentalnych… Rezultat formacji mentalnych… Wstrzymanie formacji mentalnych… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania formacji mentalnych powinna być poznana. Tak zostało powiedziane i w odniesieniu do tego zostało to powiedziane.
[5] „Karma powinna być poznana. Przyczyna dla której karma pojawia się… Różnorodność karmy … Rezultat karmy … Wstrzymanie karmy… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania karmy powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do czego zostało to powiedziane?
„Intencja, powiadam wam, jest karmą. Mając intencje, osoba tworzy karmę poprzec ciało, mowę i intelekt.
„A jaka jest przyczyna dla której karma się pojawia? Kontakt jest przyczyną dla której karma pojawia się.”
„A jaka jest różnorodność mentalnych formacji? Istnieją karma doświadczana w piekle, karma doświadczana w świecie zwierząt, karma doświadczana w świecie głodnych duchów, karma doświadczana w świecie ludzi, karma doświadczana w świecie Bogów. To nazywane jest różnorodnością karmy.”
„A jaki jest rezultat karmy? Rezultat karmy jest trojaki, powiadam wam: to, co powstaje tu i teraz; to co powstaje później[w tym życiu]; oraz to co powstaje później. To nazywane jest rezultatem karmy.”
„A czym jest wstrzymanie karmy? Ze wstrzymania kontaktu powstaje wstrzymanie karmy; i tylko ta szlachetna ośmioraka ścieżka – właściwy pogląd, właściwe myślenie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwe postępowanie, właściwe zarobkowanie, właściwe dążenie, właściwe rozważanie, właściwa medytacja – jest drogą prowadzącą do wstrzymania karmy.”
„Zatem, gdy uczeń szlachetnych spostrzega karmę w tenże sposób, przyczynę dla której karma się pojawiają w tenże sposób, różnorodność karmy w tenże sposób, rezultat karmy w tenże sposób, wstrzymanie karmy w tenże sposób, oraz ścieżkę wiodącą do wstrzymania karmy w tenże sposób, wtedy spostrzega to penetrujące święte życie jako wstrzymanie karmy.”
„Karma powinna być poznana. Przyczyna dla której karma pojawia się… Różnorodność karmy … Rezultat karmy … Wstrzymanie karmy… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania karmy powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do tego zostało to powiedziane.
[6] „Cierpienie powinno być poznana. Przyczyna dla której cierpienie pojawia się… Różnorodność cierpienia … Rezultat cierpienia… Wstrzymanie cierpienia… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania cierpienia powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do czego zostało to powiedziane?
„Narodziny są cierpieniem, starość jest cierpieniem, śmierć jest cierpieniem; żal, lament, ból, stres i rozpacz są cierpieniem; związek z niekochanym jest cierpieniem; oddzielenie od kochanego jest cierpieniem; nie otrzymanie tego co się chce jest cierpieniem. W skrócie, pięć agregatów jest cierpieniem.
„A jaka jest przyczyna dla której cierpienie się pojawia? Pożądanie(chwytanie) jest przyczyną dla której cierpienie pojawia się.”
„A jaka jest różnorodność cierpienia? Istnieje cierpienie większe i mniejsze, odchodzące wolno i odchodzące szybko. To nazywane jest różnorodnością cierpienia.
„A jaki jest rezultat cierpienia? Istnieją przypadki gdy osoba zmagająca się z bólem, o wyczerpanym umyśle, zasmucona, rozpaczająca, lamentująca, bije się w pierś i staje się oszołomiona. Lub przypadek gdy osoba zmagająca się z bólem, o wyczerpanym umyśle, odchodzi szukać na zewnątrz, 'Kto zna ten lub inny sposób aby powstrzymać ten ból?' Powiadam wam, mnisi, że cierpienie skutkuje albo w oszołomieniu albo w poszukiwaniu. To nazywane jest rezultatem cierpienia.
„A czym jest wstrzymanie cierpienia? Ze wstrzymania pożądania(chwytania) powstaje wstrzymanie cierpienia; i tylko ta szlachetna ośmioraka ścieżka – właściwy pogląd, właściwe myślenie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwe postępowanie, właściwe zarobkowanie, właściwe dążenie, właściwe rozważanie, właściwa medytacja – jest drogą prowadzącą do wstrzymania karmy.”
„Zatem, gdy uczeń szlachetnych spostrzega cierpienie w tenże sposób, przyczynę dla której cierpienie się pojawiają w tenże sposób, różnorodność cierpienia w tenże sposób, rezultat cierpienia w tenże sposób, wstrzymanie cierpienia w tenże sposób, oraz ścieżkę wiodącą do wstrzymania cierpienia w tenże sposób, wtedy spostrzega to penetrujące święte życie jako wstrzymanie cierpienia.”
„Cierpienie powinno być poznane. Przyczyna dla której cierpienie pojawia się… Różnorodność cierpienia … Rezultat cierpienia… Wstrzymanie cierpienia… Ścieżka praktyki wiodąca do wstrzymania cierpienia powinna być poznana. Tak zostało powiedziane. W odniesieniu do tego zostało to powiedziane.
„Takie jest penetrujące wyjaśnienie które jest wyjaśnieniem Dharmy.