Z kategorii:
strona 1123...następna »

Robię go dla siebie, lubię czasem coś przetłumaczyć, miałem sporą część Brahmajala dopieszczoną i przepadła wraz z całym dyskiem. A szkoda. Pomyślałem, że znajdę jakiś trwalszy sposób na ich przechowywanie.
Gotowe teksty jak najbardziej będę wrzucał na sasanę, jeśli tylko będą dobre. Nazwijmy ten projekt pre-sasaną.

Mam pytanie techniczne. Dlaczego robisz nowy projekt. Czy nie lepiej by wszystkie wartościowe teksty trzymac w jednym miejscu? Sasana jest skarbnicą tekstów i jest wypozycjonowana.

Kochani,
Proszę o krytyczną lekturę - kciuk w dół czy w górę - będę wdzięczny za wszelkie opinie i uwagi na temat poniższego fragmentu z Milindapañho.

….

Rozbrzmiało pytanie króla: Czcigodny Nagaseno, czy istota, która migruje z jednego ciała do drugiego?

- Bynajmniej, Królu.

- Zatem, Czcigodny Nagaseno, jeżeli istota nie wędruje z ciała do ciała, czy nie jest tak, że uwalnia ją to z balastu tych wszystkich złych występków, których [za życia] się dopuściła?

- W rzeczy samej, królu, wraz z brakiem ponownych narodzin następuje urzeczywistnienie wyzwolenia od złych występków; jeśli jednak rodzimy się na nowo, znaczy to, że nie doczekaliśmy stanu pełnego wyzwolenia od złych występków.

- Podaj mi przykład.

- Jeżeli człowiek podkrada owoce mangowca z drzewa, które ma kogoś innego za właściciela – czyż nie jest to uczynek zasługujący na karę?
- Jak najbardziej jest to uczynek godny pokarania.
- Niemniej jednak, skoro te owoce skradzione nie był tymi samymi, co owoce zasiane, skąd ta konieczność wymierzenia kary?
- Jako że owoc skradziony mógł nastąpić [tylko] dzięki obecności owocu zasianego, stąd też zasadne jest wymierzenia kary.
- W rzeczy samej, królu! Rzecz podobna ma się z uczynkami – to ciało i umysł dopuszcza się uczynków, tak chwalebnych jak i nikczemnych, i to poprzez te właśnie uczynki kolejne ciało i umysł się odradza. Tym samym nie następuje pełne wyzwolenie od złych występków.

*[swobodne tłumaczenie na podstawie wersji angielskich:
Bhikkhu Pesala - http://buddhanet.net/pdf_file/milinda.pdf
John Kelly - http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/miln/miln.3x.kell.html#miln-3-5-07].

Palijski termin kamma [= sanskrycki karma] przyjęło się pozostawiać w oryginale, gdy pojawia się w znaczeniu technicznym, właśnie jako doktryna karmy, warto jednak pamiętać, że kamma to słowo zaczerpnięte z języka codziennego i posiada bogactwo znaczeń; na potrzeby tego skromnego tłumaczenia, nadmienię tylko kamma jako działanie, uczynek, praca, aktywność … Myśl się przy tym nasuwa - że to co robimy tu i teraz, prowadzi nas tam daleko w przyszłość. Nie ślepy los, nie boska interwencja … być może warto zatem przyjrzeć się własnym nawykom, myślom, intencjom, słowom i działaniom. Posłuchać, co do siebie mówimy i pamiętać, prawa natury są obojętne na nasze wymówki. Bądźmy uważni we wszystkim tym, co jest naszym udziałem. Albo chociaż w tym, co jesteśmy gotowi odpuścić. Metta.

Re: JESTEM
Lukasz3Lukasz3 10 Aug 2017 19:52
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » JESTEM

Witam was czyli siebie :).. Jestem pustka ale słowo pustka jest jednak forma która wyrażę pustkę bo ona jest nie wyrażalna i kiedy się staniesz tym kim jesteś naprawdę to każda istota na ziemi bd Tobą a ty nią To tak jak byś szedł po ulicy widział siebie wszędzie ale w innych ubraniach …

Pierwsze co mi się narzuciło to że jesteś pełny teorii na temat tego co "jest". Owo "Jest" nie da się wyrazić słowami. Ty próbujesz tego i powstaje mętlik. To kim jestem naprawdę nie da się zmienić. Zwie się to naturą. Wszelkie próby dokonywania zmian spełzną na niczym. Inni nie są tobą. To tylko obserwowane obiekty. Można z nimi wejść w interakcję, ale nie będzie ona interakcją z samym sobą.

Bycie ponad bogiem jest czymś czym wszyscy jesteśmy i moje pytanie brzmi czy jest tu ktoś kto może pogadać sam z sobą by wyjaśnić sobie czy już koniec i pozostać jaźnią do końca swych dni czy jest coś dalej ?

Jeżeli istnieje stwórca zwany Bogiem, to nie można wyjść ponad jego poziom. Bo to poziom stwórcy. Tak samo kod komputerowy nie może wyjść ponad programistę, nie może stworzyć sam siebie. Potrzebuje do tego człowieka.

Wszelakie próby komunikacji ze sobą ujawnią tylko to co jest odpowiednie dla naszego zrozumienia. Nie otrzymamy niczego ponad nas. Komunikaty dotyczyły będą tylko nas samych. Skoro trafiłeś na to forum to twoim celem jest prawdopodobnie oświecenie, koniec samsary. Ale nie jest pewne czy osiągniesz to w tym życiu czy w którymś z kolejnych.

Straciłem osobowość i stałem się opserwator chodź wiem ze moja forma jest ludzka i ma swoją osobowość którą miałem ale to juz nie to sama .

Gdybyś stracił osobowość to byś po prostu zniknął. Tak jednak się nie stało.

Czemu jesteśmy uwarunkowani ciałem jak nasza natura wykracza poza ta egzystencje ?
Czy bycie forma było rozwiązaniem by stać się pustka której nie dostrzeżesz bez bycia forma i która jest uwarunkowana forma bo żeby dostrzec przestrzeń musi w niej być forma .

Urodziłeś się w wyniku związku dwojga ludzi płci męskiej i żeńskiej. Twoja natura nie wykracza poza zamknięte bramy ludzkiego istnienia. Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na stawiane przez siebie pytania to po prostu pomedytuj nad nimi. Prosty i skuteczny sposób.

Stworzyliśmy grę o imieniu kim jestem ? I powstał ten świt samsary byśmy mogli zrozumiec kim jesteśmy i teraz kiedy to już wiem co dalej ?

Powtórzę, że nie wiem kim jesteś. Gdybyś wiedział to by ciebie tutaj nie było. Gdybyś wiedział kim jesteś, wiedziałbyś też co dalej.

Droga odnajdywani siebie nie ma końca bo jeśli odnajdziesz już siebie to widzisz siebie w innych czyli wciąż nie odnalazłeś bo nie wszyscy wiedza ze są Tobą to nie ma końca w sensie wiem ze pustka nie może zniknąć ale co dalej czy nasza natura jest szukać siebie bez końca ani początku ?..

Naszą naturą jest rozmnażać się i wychowywać dzieci.

I również zdaje se sprawę ze słowo WIEM oznacza tak naprawdę ze nie wiesz nic i niewiedząc nic dowiesz się wszystkiego i tak naprawdę wyrażanie siebie samego czyli nas jest takie jakie jest .

Nie posiadając wiedzy jak możesz ją posiąść. To wymaga wysiłku intelektualnego.

Kocham Siebie a kochając Siebie kocham i was i jesteśmy w stanie wybaczyć samym sobie ze zapomnieliśmy tym kim jesteśmy nie wiedząc ze zapomniemy

Metta wobec siebie nie jest równoważna z mettą wobec innych.

Re: JESTEM przez Lukasz3Lukasz3, 10 Aug 2017 19:52
reader mode
buzzard_plbuzzard_pl 10 Aug 2017 19:37
w dyskusji Teksty / Wasze uwagi » reader mode

Korzystam z funkcji przeglądarki reader mode . Jest to tryb przeglądania, w którym przeglądarka usuwa wszystkie elementy, które przeszkadzają w czytaniu- loga, stopki, bannery itd. W połączeniu z trybem pełnego ekranu [klawisz F11] na ekranie pozostaje wyłącznie treść. link do instrukcji

Niektóre strony na sasanie np. trzecia mowa o innych szkołach zamiast tekstu wyświetlają taki kod strony:

Kliknij aby edytować zawartość strony.

Click here to toggle editing of individual sections of the page (if possible). Watch headings for an "edit" link when available.

Dopisz treść na koniec strony.
Zobacz historię zmian tej strony.
Jeśli chcesz zobaczyć dyskusję o tej stronie - kliknij.
Zobacz informacje o dołączonych do tej strony plikach.
Kilka użytecznych narzędzi.
Zobacz strony które linkują do tej strony lub ją importują.
Zmień nazwę (a także adres URL lub kategorię) tej strony.
Zobacz źródło tej strony (bez jej edycji).
Ustaw stronę nadrzędną (ułatwia nawigację).
Powiadom administratorów o niewłaściwej zawartości strony.
Coś nie działa jak powinno? Zobacz co możesz zrobić.
Sekcja dokumentacji i pomocy na Wikidot.com.
Regulamin serwisu Wikidot.com - co można, czego nie itp.
Polityka prywatności Wikidot.com.

czyli zawartośc diva "page-options-bottom-2-tips" .

Podczas gdy większośc tekstów np. http://sasana.wikidot.com/uda-60-var wyświetla się poprawnie. Czy admin znajdzie czas by rzucić okiem?

reader mode przez buzzard_plbuzzard_pl, 10 Aug 2017 19:37
Re: Mowa o podziale Sanghi przez buzzard_plbuzzard_pl, 08 Aug 2017 06:43

Cześć. :)
Po angielsku to leci tak:

The good, for the good, is easy to do.
The good, for the evil, is hard to do.
Evil, for the evil, is easy to do.
Evil, for the noble ones, is hard to do.

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/ud/ud.5.08.than.html
Po mojemu, to się tłumaczy tak:

Dobro, dla dobrego, jest łatwe do czynienia.
Dobro, dla złego, jest trudne do czynienia.
Zło dla złego, jest łatwe do czynienia.
Zło dla szlachetnego, jest trudne do czynienia.


Gdyby poszukiwacz prawdy nie znalazł lepszego, lub równego sobie towarzystwa, niech bez ociągania się podąża samotnym szlakiem. Nie ma dlań wspólnoty z głupcem.

Dhammapada

Re: Mowa o podziale Sanghi przez NagiljumNagiljum, 07 Aug 2017 22:38

Na samym końcu tekstu mamy:
http://sasana.wikidot.com/uda-48-var

Dla dobrego robić to co dobre jest łatwo,
Dla złego robić to co złe jest trudno;
Dla złego robić to co złe jest łatwo,
Dla szlachetnego robić to co złe jest trudno.

To się nie dodaje- wiersz drugi i trzeci. Czy ktoś wie jak powinien brzmiec ten fragment?

Mowa o podziale Sanghi przez buzzard_plbuzzard_pl, 07 Aug 2017 18:50

No właśnie. To by załatwiało sprawę. Bywa jednak i tak, że lubimy iść na łatwiznę dlatego warto może podkreślić:

…po długim sprawdzaniu, do tego, co przynosi powodzenie wam i innym.


Gdyby poszukiwacz prawdy nie znalazł lepszego, lub równego sobie towarzystwa, niech bez ociągania się podąża samotnym szlakiem. Nie ma dlań wspólnoty z głupcem.

Dhammapada

Re: buzzard_pl przez NagiljumNagiljum, 05 Aug 2017 18:09

Nie wierzcie w jakiekolwiek przekazy tylko dlatego, że przez długi czas obowiązywały w wielu krajach. Nie
wierzcie w coś tylko dlatego, że wielu ludzi od dawna to powtarza. Nie akceptujcie niczego tylko z tego
powodu, że ktoś inny to powiedział, że popiera to swym autorytetem jakiś mędrzec albo kapłan lub że jest
to napisane w jakimś świętym piśmie. Nie wierzcie w coś tylko dlatego, że brzmi prawdopodobnie. Nie
wierzcie w wizje lub wyobrażenia, które uważacie za zesłane przez Boga. Miejcie zaufanie do tego, co
uznaliście za prawdziwe po długim sprawdzaniu, do tego, co przynosi powodzenie wam i innym.

Źródło: III, 65 Kalama Sutta

Re: Radość dnia przez buzzard_plbuzzard_pl, 05 Aug 2017 15:10
Re: Makti
NagiljumNagiljum 04 Aug 2017 20:45
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » Radość dnia

Witaj Makti. :)

To poważny problem i niełatwo go ominąć. Buzzard ma rację. Trzeba dużo i uważne czytać, ale nade wszystko - rozmyślać i medytować. Pod żadnym pozorem nie daj się omamić obietnicom łatwych, szybkich postępów oraz fantastycznych osiągnięć. Pozwolić w sobie rozbudzić takie ciągoty, to najkrótsza droga do sprowadzenia na siebie poważnych kłopotów. Trzymaj się Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki i niech ostatecznym sędzią (poznawanych nauk) i drogowskazem, niech będzie dla Ciebie Tipitaka a w szczególności Sutta pitaka a nawet Vinaya pitaka. Cokolwiek poznajesz, jeśli wprowadza niepokój, wzbudza pragnienia, rozwija niechęć, pod jakimikolwiek postaciami - trzymaj się od tego z daleka. Efektem wszystkich praktyk ma być rozwój bezwarunkowego spokoju i zadowolenia. Czasem bywa trudno, ale nigdy się nie poddawaj. Nie staraj się "zostać" buddystką, po prostu nią bądź. To sposób bycia, myślenia, widzenia świata i reagowania na iego. To nieustanna uważność i ciągła kontemplacja tego, co "warte poświęcenia uwagi". W razie trudności, zawsze licz na naszą pomoc.

Pozdrawiam. :)


Gdyby poszukiwacz prawdy nie znalazł lepszego, lub równego sobie towarzystwa, niech bez ociągania się podąża samotnym szlakiem. Nie ma dlań wspólnoty z głupcem.

Dhammapada

Re: Makti przez NagiljumNagiljum, 04 Aug 2017 20:45

Czytac uwaznie materiały z sasany, medytowac i podążać ścieżką szlachetnych. W tym wszystkim przyda się sceptyzyzm oraz trzeba bacznie się sobie przyglądać i zadawać sobie pytanie czy nie padasz ofiarą prania mózgu. Wydaje mi się, że przy takim podejściu nie grozi Ci wpadnięcie w kłopoty.

Re: Radość dnia przez buzzard_plbuzzard_pl, 04 Aug 2017 19:43
Makti (gość) 04 Aug 2017 19:33
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » Radość dnia

Dzięki wam poznałam Ajahna B. i innych mnichów. Dzięki wam wszystko zaczyna układać mi się w głowie. Już nie brakuje puzzli w układance moich myśli.Zaczynam normalnie żyć. Wychodzę z depresji i kompleksów które niszczyły moje życie doszczętnie. Jak rozwijać się , jak poznawać Buddyzm a nie paść ofiarą sekt?

przez Makti (gość), 04 Aug 2017 19:33
Pustka (gość) 01 Aug 2017 21:05
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » JESTEM

I również zdaje se sprawę ze słowo WIEM oznacza tak naprawdę ze nie wiesz nic i niewiedząc nic dowiesz się wszystkiego i tak naprawdę wyrażanie siebie samego czyli nas jest takie jakie jest .

Kocham Siebie a kochając Siebie kocham i was i jesteśmy w stanie wybaczyć samym sobie ze zapomnieliśmy tym kim jesteśmy nie wiedząc ze zapomniemy

przez Pustka (gość), 01 Aug 2017 21:05
Pustka (gość) 01 Aug 2017 20:51
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » JESTEM

Droga odnajdywani siebie nie ma końca bo jeśli odnajdziesz już siebie to widzisz siebie w innych czyli wciąż nie odnalazłeś bo nie wszyscy wiedza ze są Tobą to nie ma końca w sensie wiem ze pustka nie może zniknąć ale co dalej czy nasza natura jest szukać siebie bez końca ani początku ?..

przez Pustka (gość), 01 Aug 2017 20:51
JESTEM
Pustka (gość) 01 Aug 2017 20:42
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » JESTEM

Witam was czyli siebie :).. Jestem pustka ale słowo pustka jest jednak forma która wyrażę pustkę bo ona jest nie wyrażalna i kiedy się staniesz tym kim jesteś naprawdę to każda istota na ziemi bd Tobą a ty nią To tak jak byś szedł po ulicy widział siebie wszędzie ale w innych ubraniach …

Bycie ponad bogiem jest czymś czym wszyscy jesteśmy i moje pytanie brzmi czy jest tu ktoś kto może pogadać sam z sobą by wyjaśnić sobie czy już koniec i pozostać jaźnią do końca swych dni czy jest coś dalej ?
Straciłem osobowość i stałem się opserwator chodź wiem ze moja forma jest ludzka i ma swoją osobowość którą miałem ale to juz nie to sama .

Czemu jesteśmy uwarunkowani ciałem jak nasza natura wykracza poza ta egzystencje ?
Czy bycie forma było rozwiązaniem by stać się pustka której nie dostrzeżesz bez bycia forma i która jest uwarunkowana forma bo żeby dostrzec przestrzeń musi w niej być forma .

Stworzyliśmy grę o imieniu kim jestem ? I powstał ten świt samsary byśmy mogli zrozumiec kim jesteśmy i teraz kiedy to już wiem co dalej ?

JESTEM przez Pustka (gość), 01 Aug 2017 20:42

Dzięki, to mi wystarczy.

Pozdrawiam

Czołem Buzzard

Jak wchodzisz na czytelnię, jest na samym środku linka - zobacz całe archiwum - które przekierowuje tu: http://sasana.pl/poprzednie-teksty

To jest pełne archiwum od najnowszego do najstarszego (wg daty powstania strony).

metta&peace
H-D

Czołem

Proces redagowania tekstów i poprawiania ich wygląda często tak, że teksty są poprawiane do wydań papierowych, podmieniane wtedy na stronie. Więc im więcej będzie wydań papierowych, tym więcej dobrze zredagowanych tekstów.

Pomysł z podstroną gdzie czytelnicy zgłaszają błędy jest dobry, być może byłaby tam lista artykułów które są w trakcie korekty, więc stoją jeszcze nie wypieszczone, ale niedługo będą podmienione.

Co do orphusa - raczej nie da rady z kilku powodów - po pierwsze (z tego co zrozumiałem) należy wstawić kod HTML na każdą podstronę. Nie wiem ile setek czy może tysięcy podstron ma Sasana obecnie, więc raczej odpada. Po drugie, jesteśmy częścią wikidotu, a to także pewne ograniczenie we wstawianiu kodu.

Obecnie trwają prace nad tekstem "Jeszcze w tym życiu" Pandity, potem będzie "Karma of questions" Thanissaro, a jeszcze będzie zapewne redakcja "Praktyka dla ludzi świeckich". Tak więc prace trwają, tylko nie są one może spektakularnie widoczne, a są bardzo żmudne i długo trwają, jak to bywa w korekcie :)

metta&peace
H-D

Re: literówki w tekstach przez Har-DaoHar-Dao, 30 Jul 2017 08:00

We wstępie o Dr Douglas M. Burns kilka błędów/literówek;
S.N. Goenka nie żyje;
podstrona o nauczycielach świeckich

pozdrawiam

ps polecam do szybkiej komunikacji z adminem w sprawie błędów na stronie orphus;ru-pl- (średnik to kropka, myślnik to ukośnik w adresie)

Re: literówki w tekstach przez p2bp2b, 18 Jul 2017 11:46
strona 1123...następna »