Z kategorii:
strona 1123...następna »

Czołem

Na ten moment trwają rozmowy gdzie, jak i jaki będzie wygląd. Zbieramy ekipę jeszcze.

metta&peace
H-D

Faktycznie, sorki.

Na jakim silniku/ serwerze będzie nowa strona? Możesz zdradzić trochę szczegółów co sie zmieni?

To nie tak, że mnie to nie interesuje. Podobnie jak Ty zastanawiałem się dlaczego Budda nigdy, z tego co mi wiadomo, nie wypowiadał się wprost na tematy związane z innymi wymiarami czy światami. Myślę, że gdyby ta wiedza była potrzebna do oświecenia, zrobiłby to, a już na pewno, gdyby uczyła nas ona "prawdziwej natury rzeczy", bo przecież jest potrzebna do oświecenia.
Budda był przecież zwykłym człowiekiem, który mógł się mylić, co do rzeczy o których nie mówił. Zauważ, że jest sporo, bardzo od siebie się różniących odmian buddyzmu, w których inaczej interpretuje się rzeczywistość, a przynajmniej tematy, o których tu rozmawiamy, a jednak wszędzie są ludzie oświeceni. Innymi słowy - budda był oświecony, a nie wszechwiedzący.
Ilość odłamów buddyzmu, komentarzy i komentujących w ogóle mnie nie dziwi. Trochę co prawda utrudnia mi życie, ale biorąc pod uwagę ilość ludzi oraz lat od śmierci Buddy, można by się tego spodziewać. Owszem, korzystam z tych tekstów, ale staram się mieć w pamięci te słowa:
"Gdzie istnieje Buddha-Dhamma? Istnieje w świadomym poznawaniu i w tym intuicyjnym zrozumieniu, jakie przejawiają wasze umysły. Każdy może pojąć, każdy jest w stanie zrozumieć. Buddha-Dhamma nie funkcjonuje w książkach; nie wymaga niezmiernie obszernego studiowania i oczytania. Możecie zrozumieć o czym mówię, po prostu rozważając bieżącą chwilę. Każdy jest w stanie zrozumieć, ponieważ to potencjał, który istnieje w sercu każdego z nas."

Przepraszam, że się tak rozpisałem i kontynuuję dyskusję, jednak zależało mi na przedstawieniu mojego punktu widzenia, a jednocześnie podkreśleniu, że nie widzę nic złego w szukaniu odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytanie, bo przecież wszyscy zmierzamy w tym samym kierunku :)

Re: Mowa w lesie drzew sīsapā przez PassQDPassQD, 19 May 2019 12:25

Czołem

Trwają przygotowania do postawienia Sasany w nowej odsłonie. Więc wszelkie nowe teksty chyba poczekają na level-up. Dzięki za wskazanie, aczkolwiek to nie Thanissaro, tylko Sumedho, i już jest w naszej czytelni: http://sasana.pl/sluchanie-umyslu

metta&peace
H-D

Budda naczuczał jak zakończyć cierpienie i tą ścieżką podążam. Jeśli jednak same sutty miałyby wyczerpać wszystkie interesujące zagadnienia to w jakim celu nauczyciele piszą komentarze, i dlaczego sam indeks artukułów zajmuje tutaj 22 strony? Nie musi Cię to interesować, ale mnie tak, dlatego pytam.

Nie chciałbym by to się przerodziło w dyskusję, polecam tylko przeczytać "Dwa oblicza Dhammy" Bodhi Bhikkhu http://sasana.wikidot.com/dwa-oblicza-dhammy

Re: Mowa w lesie drzew sīsapā przez buzzard_plbuzzard_pl, 16 May 2019 19:51

Ale czekajcie. Czy oświecenie na prawdę musi oznaczać wiedzę na tematy związane innymi światami i wymiarami? Jeśli nie, a tak rozumiem słowa Buddy, kiedy mówi, że nie ma to nic wspólnego ze ścieżką, to może… to jest miejsce gdzie kończy się filozofia, a zaczyna religia?

Re: Mowa w lesie drzew sīsapā przez PassQDPassQD, 16 May 2019 18:36
Re: Rodzina
buzzard_plbuzzard_pl 16 May 2019 16:14
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » Rodzina

Jedyna sutta jaka kojarzy mi się z tym fragmentem to Snp.1.08 - Mowa o miłującej dobroci http://sasana.wikidot.com/snp-1-08-vil i fragment

Oto te dobre czyny
pozwalają osiągnąć stan spokoju:
bycie dostępnym, uczciwym, prostolinijnym,
uprzejmym, delikatnym i niezarozumiałym.
Łatwym do zadowolenia, skromnym w utrzymaniu,
mającym niewiele obowiązków do spełnienia, oraz oszczędnym.
Dzięki uspokojeniu umysłu - przenikliwym.
Ani zbyt śmiałym, ani desperacko przywiązanym do rodziny.
Nie popełniając nawet najdrobniejszych niewłaściwych uczynków
za które później mędrcy mogliby upominać.

Prawdopodobnie chodziło o przywiązanie.

Próbowałem znaleźć tekst Ajahna Chah po angielsku, żeby sprawdzić źródło i nie znalazłem; w sieczi dostępne są tylko tłumczenia.

Re: Rodzina przez buzzard_plbuzzard_pl, 16 May 2019 16:14
Rodzina
PassQDPassQD 16 May 2019 12:29
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » Rodzina

Hej,

czy ktoś mógłby wyjaśnić mi zaznaczony fragment?

Powstrzymywać się od zażywania środków odurzających. Musicie znać powściągliwość w ich stosowaniu, a najlepiej zrezygnować z nich całkowicie. Ludzie i tak są już odurzeni swoimi rodzinami, krewnymi i przyjaciółmi a także dobytkiem materialnym, bogactwem i wszystkim innym. Jest tego już wystarczająco dużo, aby pogarszać jeszcze całą sprawę spożywaniem środków odurzających.

Ajahn Chah - Samadhi Bhavana

Z góry dziękuję

Rodzina przez PassQDPassQD, 16 May 2019 12:29

Czołem polscy zwolennicy theravady! Fundacja „Theravada” ogłasza, że odcina się od działań mnicha polskiego pochodzenia Suthammo Bhikkhu (Dawid Konrad Schwalkowski), wyświęconego w tajskim klasztorze Thamkrabok. Powodem jest to, że według informacji, które przyszły do nas z klasztoru, Dawid nie działa zgodnie z regułą klasztorną (Vinayą). Z przykrością musimy poinformować o tym fakcie jak najszersze grono osób.

chciałbyś dowiedzieć się czegoś, w co musiałbyś uwierzyć? :)

Raczej doświadczyć, ale wcześniej poczytać żeby zorientować się co mnie czeka.

to przecież w żadnym miejscu Kanonu Palijskiego tego nie będzie (!), no bo skąd miałoby się to tam wziąć?

Jasne, nie w Tipitace, ale w w innych tekstach? Zobacz ile mamy opracowań nauczycieli np. o Jhanach czy samej technice medytacji. W kanonie tego nie ma, ale czytanie komentarzy z XX czyt XXI wieku bardzo pomaga. W suttach wszystkiego nie będzie lub nie będzie to forma łatwo przyswajalna.

Re: Mowa w lesie drzew sīsapā przez buzzard_plbuzzard_pl, 06 May 2019 16:33

Hej,

Chciałem Ci właśnie zasugerować poszperanie w anglojęzycznym internecie, bo tam naprawdę można znaleźć i mnóstwo materiałów źródłowych, i dobrych opracowań. Ale uderzyło mnie, że skoro sam Buddha powiedział że nie będzie mówił o tym co nie jest korzystne dla Ścieżki, to przecież w żadnym miejscu Kanonu Palijskiego tego nie będzie (!), no bo skąd miałoby się to tam wziąć? Tak samo w przypadku wszystkich innych Oświeconych, bo przecież na tym polega Właściwa Mowa.

Jeśli tak by było, to jedyną opcją poznania tego byłoby chyba osiągnięcie oświecenia? ;)

Takie tam moje luźne niedzielne dywagacje :P

Pozdr!
Marcin

Hej,

da znać co byś chciała, to podeślę Ci na maila mp3.

Michał

Re: SCIEŻKA AUDIO przez PassQDPassQD, 30 Apr 2019 13:16

Hej,

naprawdę chciałbyś dowiedzieć się czegoś, w co musiałbyś uwierzyć? :)

Re: Mowa w lesie drzew sīsapā przez PassQDPassQD, 30 Apr 2019 13:13
xxx (gość) 15 Apr 2019 08:45
w dyskusji Teksty / Wasze opinie » Śmierć. Co dalej?

Odgrzebie wątek żeby nie tworzyć nowego :)

Niedawno widziadłem na youtube dobry filmik o buddyzmie i medytacji, z w którym przewinęła się między innymi kwestia nihilizmu buddyzmu w odniesieniu do doktryny anatta (tak to zrozumiałem, oczywiście wszystko co piszę to moja interpretacja a nie to co autor miał intencję przekazać:).

Myśle od tamtej pory o nihilizmie w odniesieniu do Buddyzmu, sprawdziłem nawet jego definicję w Wikipedii i na niej się będę opierał. Są tam wymienione cztery jego rodzaje, ontologiczny, epistemologiczny, egzystencjalny i moralny. Dwóch pierwszych nie rozumiem i nie widzę potrzeby ich zgłębiać. Natomiast egzystencjalny (brak celu, sensu, znaczenia i wartości życia ) i moralny (wyraża pogląd nieistnienia pewnych ani absolutnych, nie wychodzących poza abstrakcję wartości moralnych) są warte zastanowienia ze względów praktycznych.

Mój wniosek na dziś jest taki: uniwersalnych wartości moralnych oraz sensu w życiu nie ma i dlatego buddyzm ma jakiś związek z nihilizmem. Z punku widzenia jednostki praktyczne jest odczuwanie sensu w życiu i istotności moralnego zachowania po to żeby to życie spokojnie i rozumnie je przeżyć. I w tym sensie moim zdaniem buddyzm nihilistyczny nie jest.

Przykładowo, nihilizm moralny może prowadzić do hedonizmu i kryminalnych zachowań, ale w moim odczuciu jest sprzeczny z nihilizmem egzystencjalnym ponieważ nadaje sens i znaczenie innym dziwacznym praktykom jak uciechy cielesne czy zdobywanie wpływów i pieniędzy.

Z drugiej strony może to jest tak, że skrajny nihilizm wcale nie jest czymś negatywnym. Skoro nie ma żadnego absolutu, prawdziwego odradzającego się ja kumulującego winy i zasługi, uniwersalnych zasad moralnych, uniwersalnego sensu w życiu, to co stoi na przeszkodzie żeby życie przeżyć nie krzywdząc z premedytacja innych i w spokoju. Sens można nadać życiu samemu i przyjąć możliwe najbardziej spójne i praktyczne zasady moralne. Tu w moim odczuciu buddyzm ma sporo do zaoferowania prawdziwym nihilistom z krwi i kości.

A jak ktoś potrzebuje poczucia uniwersalnego sensu i punktu odniesienia dla zasad moralnych zawsze może sięgnąć po reinkarnację czy nawet nasz polski katolicyzm.

przez xxx (gość), 15 Apr 2019 08:45

Czołem

Nie, oczywiście mówiłem o ciele, tym fizycznym, kaya.

metta&peace
H-D

Te praktyki mogą wywodzić się z tradycji przedbuddyjskich, więc zostawmy to.

Ale wspomniałeś o suttcie. Czy o tym ciele rozmawiałeś z Ajahnem Brahm'em podczas wywiadu (16 min 20 sek)?

Pewnego razu Błogosławiony przebywał w Kosambi, w lesie drzew sīsapā. Wziąwszy wtedy do ręki kilka liści sīsapā, zapytał mnichów: „Jak mniemacie, mnisi, czego jest więcej – tych liści sīsapā, które trzymam w dłoni, czy tych w całym lesie drzew sīsapā”.
Mnisi odpowiedzieli: „Odrobiną jest nieco liści sīsapā w dłoni Błogosławionego, a liści w całym lesie drzew sīsapā jest więcej”.
„Podobnie, o mnisi, jest wiele nieujawnionego przeze mnie z wyższego poznania. Dlaczego jest tyle nieujawnionego przeze mnie? Nie ma to związku z celem, nie wiedzie do świętego żywota, do wycofania, do braku pragnień, do ustania, do uspokajania, do wyższego poznania, do samo-przebudzania, do Nieuwiązania [Nibbāny] – dlatego jest tyle nieujawnionego przeze mnie.

Sīsapāvana Sutta (SN.56.031 – Mowa w lesie drzew sīsapā)

Cześć.
Czy nie zastanawaliście się, co jeszcze Budda zobaczył w wyższych wymiarach? Może inni Buddowie, którzy odwiedzili inne światy podzielili się ta wiedzą? Spotkaliście się z tekstami na ten temat?

Mowa w lesie drzew sīsapā przez buzzard_plbuzzard_pl, 18 Mar 2019 16:59

HEj.
To był problem firefoxa a nie wikidot. Usunąłem profil w firefoxie, założyłem nowy, zaimportowałem swoje dane i teraz mogę korzystać z sasany bez problemów.

Co do samego wikidot to IMHO nie ma się czego czepiać, ważne, że działa :-)

Re: problemy z firefox przez buzzard_plbuzzard_pl, 18 Mar 2019 16:14

Czołem

Tak, uwierzcie mi, chciałbym przenieść Sasanę i odświeżyć ją - ale nie mamy na to kasy ani ludzi, a strona jest molochem. Jedyne co zostaje to grzebanie w CSS'ie wikidotowym ale czasem to przynosi odwrotne skutki (patrz czas ładowania czytelni). Dukkha…

metta&peace
H-D

Re: problemy z firefox przez Har-DaoHar-Dao, 18 Mar 2019 11:26
strona 1123...następna »