Tytuł: Idąc uważnie O autorze: Ajahn Sumedho Wersja pdf:
Wersja epub:
|
Chodzenie 'jongrom'1 jest praktyką uważnego chodzenia, podczas którego skupiasz się na poruszaniu twoich stóp. Zwracasz uwagę na spacerujące ciało od początku ścieżki do końca, na odwrócenie się i na ciało w pozycji stojącej. Wtedy powstaje intencja aby iść, a następnie chodzenie. Zauważ środek ścieżki i koniec, zatrzymanie się, obrót, stanie: punkty dla uporządkowania umysłu, kiedy zaczyna on wędrować we wszystkich kierunkach. Jeśli nie jesteś uważny, to podczas chodzenia jongram możesz zaplanować rewolucję! Jak wiele rewolucji zostało uknutych podczas chodzenia jongram? Zatem, zamiast robić takiego rodzaju rzeczy, wykorzystujemy ten czas, by koncentrować się na tym co się naprawdę dzieje. To nie są fantastyczne odczucia, są tak zwyczajne, że tak naprawdę ich nie zauważamy. Zauważ teraz, że wymaga to wysiłku, by rzeczywiście być tego świadomym.
I teraz, kiedy umysł wędruje a ty odnajdujesz się w Indiach, podczas gdy jesteś na środku ścieżki jongrom, wówczas rozpoznajesz - 'Och!' Jesteś w tym momencie przebudzony. Jesteś przebudzony, więc następnie z powrotem osadzasz umysł na tym co się naprawdę dzieje, gdy ciało idzie z tego miejsca do tamtego. Jest to trening cierpliwości ponieważ umysł wędruje wszędzie. Jeżeli w przeszłości miałeś błogie chwile chodzonej medytacji i myślisz: 'Na ostatnim odosobnieniu robiłem jongrom i naprawdę czułem jak ciało idzie. Nie miałem poczucia ja i to było błogie, och, gdym mógł to znowu zrobić.' Zauważ to pragnienie by coś osiągnąć zgodnie ze wspomnieniem jakichś poprzednich szczęśliwych chwil. Zauważ, że jest uwarunkowanie; to jest przeszkoda. Porzuć to wszystko, nie ma znaczenia czy z tego pojawi się chwila błogości. Tylko jeden krok, a potem następny - to wszystko co jest do zrobienia, puszczenie, raczej zadowolenie z odrobiny niż usiłowanie, by osiągnąć jakiś błogi stan, który mogłeś kiedyś mieć podczas takiej medytacji. Im więcej próbujesz, tym bardziej żałosny staje się twój umysł, ponieważ podążasz za pragnieniem, by mieć jakieś miłe doświadczenie zgodne ze wspomnieniami. Bądź zadowolony z tego jak jest teraz, jakkolwiek jest. Bądź spokojny z tym co jest w tej chwili, zamiast uganiać się, usiłując teraz coś robić, by uzyskać jakiś stan, którego pragniesz.
Tylko jeden krok - zauważ jak spokojna jest chodzona medytacja kiedy jedyne co musisz robić to pozostawać z tym jednym krokiem. Ale jeżeli myślisz, że musisz z tej chodzonej praktyki rozwinąć samādhi, a twój umysł biega we wszystkich kierunkach, to co się dzieje? 'Nie znoszę tej chodzonej medytacji, nie przynosi żadnego uspokojenia. Praktykowałem, próbując uzyskać to poczucie chodzenia pozbawione [poczucia] tego który chodzi, a mój umysł po prostu łazi gdzie chce' Jest tak dlatego, że jeszcze nie wiesz jak to robić, twój umysł idealizuje, próbując coś dostać zamiast po prostu być. Kiedy idziesz, wszystko co musisz robić to iść. Jeden krok, następny - proste. Ale to nie jest łatwe, prawda? Umysł jest odciągany, próbując wymyślić co powinieneś robić, co z tobą nie tak i dlaczego nie możesz tego robić.
Ale w klasztorze wstajemy rano, wykonujemy śpiewy, medytujemy, siedzimy, sprzątamy klasztor, gotujemy, siedzimy, stoimy, chodzimy, pracujemy; cokolwiek, po prostu odpowiadamy na to co przychodzi, jedna rzecz na raz. Zatem bycie [w zgodzie] z rzeczami takimi jakimi są jest nie-przywiązaniem, to sprowadza spokój i łatwość. Życie się zmienia a my możemy obserwować te zmiany, możemy przystosować się do zmiennej natury świata zmysłowego, czymkolwiek on jest. Obojętnie czy jest to przyjemne czy nieprzyjemne, zawsze możemy to znieść i dajemy sobie radę z życiem, bez względu na to co się nam przydarza. Jeśli urzeczywistniamy tę prawdę, urzeczywistniamy wewnętrzny spokój.
Artykuły o podobnej tematyce:
- Nyanatiloka Mahathera Właściwe zrozumienie
- Thanissaro Bhikkhu Papañca i ścieżka ku kresowi cierpienia
- Ajaan Sumedho Niedwoistość
- Bhikkhu Bodhi Przebywając pośród mądrych
Sprawdź też TERMINOLOGIĘ
Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi:
Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:
Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.
Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0
POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)
KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020
Oryginał można znaleźć na tej stronie: http://cdn.amaravati.org/wp-content/uploads/2014/10/Ajahn-Sumedho-Volume-2-Seeds-of-Understanding.pdf
Źródło: © AMARAVATI PUBLICATIONS
Tłumaczenie: Jacek Zahradnik