Iddhi-pāda
Drogi do Mocy (lub Powodzenia) to nastepujące cztery właściwości, "ponieważ podobnie jak przewodnicy wskazują one w tej dziedzinie drogę do mocy i ponieważ poprzez przygotowanie tworzą one drogi do mocy ustanawiającej owoc ścieżki" (Vis.M. XII):
- skupienie Energii (viriya-samādhi) … ,
- skupienie Świadomości (citta-samādhi) … oraz
- skupienie Poznania (vimam.sa-samādhi) stowarzyszone z wysiłkiem woli."
Jako takie są one Ponad-światowe (lokuttara, czyli związane ze Ścieżką i Owocem Ścieżki, patrz ariya-puggala). Jednak jako Przeważający Czynnik (adhipati, patrz paccaya 3) są one światowe (lokiya) gdyż jest powiedziane:
"Ponieważ mnich poprzez ustanowienie Zamierzenia jako dominujący czynnik osiąga skupienie, jest to nazywane skupieniem Zamierzenia (chanda-samādhi) itd." (Vis.M. XII)
"Te cztery Drogi do Mocy prowadzą do osiągnięcia i uzyskania magicznej mocy, do mocy magicznego przekształcenia, do wytworzenia magicznej mocy i do mistrzostwa i umiejętności w tej dziedzinie." (Pts.M. II. 205, PTS) Szczegółowe wyjaśnienie patrz Vis.M. XII.
"… Gdy mnich w ten sposób rozwinął i często praktykował te cztery drogi do mocy cieszy się rozmaitymi magicznymi mocami, … słyszy za pomocą Boskiego Ucha niebiańskie i ludzkie głosy, … postrzega swoim umysłem umysły innych istot, … pamięta wiele wcześniejszych żywotów, … postrzega za pomocą Boskiego Oka odchodzące i ponownie odradzające się istoty, … po wygaśnięciu wszystkich skłonności [lub uprzedzeń] osiąga wyzwolenie umysłu i wyzwolenie poprzez mądrość, które są wolne od skłonności [lub uprzedzeń].” (S.LI,2) Szczegółowe wyjaśnienie tych sześciu Wyższych Mocy, patrz abhiññā.
"Ktokolwiek, o mnisi przeoczył cztery drogi do mocy, ten przeoczył właściwą ścieżkę prowadzącą do wygaśnięcia cierpienia. Jednak ktokolwiek, o mnisi osiągnął cztery drogi do mocy, ten osiągnął właściwą ścieżkę prowadzącą do wygaśnięcia cierpienia" (S.LI,2)
Patrz rozdział na temat Iddhipāda w Bodhipakkhiya Dipani 37 czynników prowadzących do Oświecenia (ang. The Requisites of Enlightenment) autorstwa Ledi Sayadaw (WHEEL 169/172).