1 00:00:00,640 --> 00:00:10,840 Wciąż przychodzą spóźnialscy. Może powinniśmy zrobić tak, jak robiłem w szkole – jeśli się spóźnisz, to musisz iść do kąta? 2 00:00:11,000 --> 00:00:21,840 To byłby dobry pomysł? Karać ludzi, poddać ich presji? Dodatkowe 10 minut medytacji? Już tego nie robią w szkołach. 3 00:00:28,060 --> 00:00:43,880 W porządku, myślę, że jest już nas dosyć. Wszystkie ważne osoby już są. W takim razie witam na dzisiejszej lekcji medytacji. 4 00:00:44,000 --> 00:00:58,860 Jeśli ktoś przyszedł na wprowadzenie do medytacji, to odbywa się ono w pokoju po mojej prawej. Są to cztery spotkania dla ludzi, którzy nigdy wcześniej nie medytowali. 5 00:00:59,000 --> 00:01:14,840 Więc jeśli już wcześniej medytowałeś, to lekcja tutaj jest dla ciebie. Co tydzień podczas takiego spotkania ja albo któryś z pozostałych mnichów lub mniszek, będziemy uczyli was podstaw medytacji oraz pokierujemy medytacją prowadzoną. 6 00:01:15,000 --> 00:01:27,840 Jednak zwykle zanim zaczniemy samą medytację, skupiamy się na jednym jej aspekcie i omawiamy go. 7 00:01:28,000 --> 00:01:46,840 To moja pierwsza sobota od powrotu z odosobnienia, dlatego zacznę od zupełnych podstaw. Wszyscy na pewno słyszeliście o uważności [mindfulness]. W żadnej księgarni nie może dzisiaj zabraknąć działu o uważności. 8 00:01:47,000 --> 00:02:03,840 To mi przypomniało starą historyjkę o człowieku, który poszedł do księgarni. Zapytał ekspedientkę: „Gdzie jest sekcja na temat samopomocy?”. Odpowiedziała: „Proszę pana, gdybym panu powiedziała, to by się mijało z celem”... to był żart. 9 00:02:10,000 --> 00:02:19,840 W każdym razie księgarnie są dzisiaj pełne książek o uważności. Jednak najważniejsze jest tak naprawdę to, gdzie tę uważność umiejscowisz, gdzie ją skierujesz. 10 00:02:20,000 --> 00:02:27,840 Każdy jest uważny, ale chodzi o to, żeby skierować swoją uważność w miejsca, które są bardzo, bardzo pożyteczne. 11 00:02:28,000 --> 00:02:46,840 W celu osiągnięcia wyciszenia, spokoju i przejrzystości. I, jak wkrótce zobaczycie w medytacji prowadzonej, pierwszym miejscem, w które kierujemy swoją uważność, gdy już usiądziemy i zamkniemy oczy, jest własne ciało. 12 00:02:47,000 --> 00:03:00,840 Po to, aby rozwinąć świadomość ciała. A co mam na myśli, mówiąc świadomość ciała? Nie to, by sprawdzać, jak bardzo jest spragnione albo głodne. Nie, czy jest duże czy małe, tylko to na ile jest zrelaksowane, a na ile spięte. 13 00:03:01,000 --> 00:03:15,840 Aby być świadomym doznań w swoim ciele: relaksacji lub napięcia. Dwie skrajne wartości tego samego wskaźnika. Ponieważ początkowym celem medytacji jest właśnie zrelaksowanie ciała. Spraw, żeby czuło się dobrze i wygodnie. 14 00:03:16,000 --> 00:03:29,840 I mimo że jest to dopiero pierwsza część medytacji, jest ona bardzo ważna w życiu ludzi. Widzę, że jest tak wiele osób, których ciało w ogóle nie jest zrelaksowane – jest spięte. 15 00:03:30,000 --> 00:03:43,840 A jednym ze skutków jest to, że nie mogą w nocy zasnąć. Cierpią na bezsenność albo nie wysypiają się dobrze. Kiedy idą do łóżka, ich ciało jest tak spięte, że nic dziwnego, że nie śpią. 16 00:03:44,000 --> 00:03:52,800 Dlatego naszym pierwszym celem w medytacji jest nauczenie się, jak zrelaksować ciało. Ale nie poprzestajemy na zwyczajnym zrelaksowaniu, tylko relaksujemy je bardzo głęboko. 17 00:03:53,000 --> 00:04:09,800 Nie wymaga to dużych umiejętności: relaksujesz ciało najlepiej, jak potrafisz, skupiasz się na częściach ciała, w których czujesz, że wskaźnik uważności pokazuje napięcie – wtedy możesz je rozluźnić, zrelaksować, dać im naprawdę głęboką ulgę. 18 00:04:10,000 --> 00:04:25,800 Często porównuję to do spa, chociaż sam nigdy nie byłem. Ale wyobraźcie sobie, jak to musi być, wydać duże pieniądze na drogie spa, dać się wymasować gorącymi kamieniami, być polewanym aromatycznymi olejkami, wymasowanym, brać gorące kąpiele... 19 00:04:26,000 --> 00:04:44,800 po tym wszystkim czujecie się tak zrelaksowani. Spa kosztuje was olbrzymie pieniądze, ale tutaj macie jeszcze lepiej i nie wydajecie przy tym ani grosza. To jest dopiero stosunek wartości do ceny. Właściwie to wartości za darmochę. 20 00:04:47,000 --> 00:05:02,800 W każdym razie to działa – czujesz to. Czujesz, że twoje ciało jest naprawdę zrelaksowane i otwarte, czujesz jak wraca w nie zdrowie. Bóle i inne problemy po prostu się rozpuszczają. 21 00:05:03,000 --> 00:05:13,800 W medycynie azjatyckiej, w Chinach mówią że „chi” może płynąć bez przeszkód i dawać ci mnóstwo energii i zdrowia, kiedy się naprawdę porządnie zrelaksujesz. 22 00:05:14,000 --> 00:05:31,800 W Indiach nie mówią „chi”, tylko nazywają to „żywioł wiatru”. „Wiatr” może płynąć przez twoje ciało bez blokad, dzięki temu, że się relaksujesz. Wtedy właśnie tak się czujesz – przyjemnie. Odczuwasz otwartość i zdrowie. I to jest ważny etap w medytacji. 23 00:05:32,000 --> 00:05:51,800 Jednak ja zawsze lubię dodać coś ekstra. Ta relaksacja i otwartość sprawia, że odczuwasz również ten piękny stan rozkoszy. Jest ci przyjemnie w twoim ciele. Wszystko jest takie miłe i swobodne. 24 00:05:52,000 --> 00:06:06,800 Czasem ciężko jest znaleźć porównanie, ale nieraz odczuwamy taki stan, kiedy obudzimy się rano. Nie musimy nigdzie wstawać, jest nam wygodnie i przytulnie w łóżku. 25 00:06:07,000 --> 00:06:15,800 Po prostu cieszymy się tym rozkosznym doznaniem ciepła, wygody, komfortu, wręcz się rozpływamy. Zachęcam was, żebyście dostrzegli właśnie to uczucie. 26 00:06:16,000 --> 00:06:35,800 Wydarza się wtedy ciekawa rzecz. Gdy będziecie w stanie dostrzec doznanie rozkoszy zrelaksowanego ciała, zauważycie, że idziecie jeszcze głębiej. Ta rozkosz przenosi was na nowy poziom niesamowitego zrelaksowania. 27 00:06:36,000 --> 00:06:48,800 Więc to jest to, co robimy. Kierujemy naszą uważność na wskaźnik relaksacji. Zamiast odczuwać stres – wszyscy wiecie, jak to jest być zestresowanym – zamiast tego, możecie się odprężyć i być swobodni, otwarci, wtedy nic nie jest spięte. 28 00:06:49,000 --> 00:07:04,800 Nic cię nie ciągnie w tę czy tamtą stronę – jesteś wolny. A kiedy już uda ci się zrelaksować ciało, tak że odczuwasz w nim rozkosz, możesz przejść do kolejnego etapu medytacji i zrobić to samo ze swoim światem umysłu i emocji. 29 00:07:05,000 --> 00:07:22,800 Wszystkie te myśli, zmartwienia i troski, które chodzą ci po głowie, są bardzo podobne do bólów, napięć i innych dolegliwości w ciele. Gdy twoje ciało jest spięte, zestresowane, czasem wręcz płonie – oczywiście, że nie jest to przyjemne. 30 00:07:23,000 --> 00:07:44,800 Nie jesteś swobodny. Tak samo z twoim umysłem, masz w nim bóle, rany, schorzenia i napięcia. I tak, jak właśnie uczyliśmy się relaksować ciało, teraz stosujemy dokładnie te same techniki w przypadku umysłu. 31 00:07:45,000 --> 00:07:58,800 Powiedzmy, że medytujesz i przypominasz sobie, że dzisiaj przytrafiło ci się coś strasznego. Czujesz, jakie to wywołuje w twoim umyśle napięcie i stres. 32 00:07:59,000 --> 00:08:21,800 A dzięki temu, że jesteś świadomy tych wskaźników, czujesz, że czasem ten stres w umyśle się nasila, a czasem zmniejsza i podąża bardziej w kierunku ulgi i spokoju. Widzisz, jak wskaźnik się rusza, pokazuje więcej stresu lub więcej relaksu, ulgi. 33 00:08:22,000 --> 00:08:39,800 Wtedy używasz swojej mądrości i wglądu: „Jak to się stało?”. „Jaką mój umysł miał postawę, kiedy poczułem ulgę?” „Co sprawiło, że to wydarzenie z dzisiaj, stało się mniejszym problemem?” „Jak ja to zrobiłem?” 34 00:08:40,000 --> 00:08:53,800 I za każdym razem zauważysz, że jest to postawa odpuszczania, bycia w zgodzie z trudnościami, zamiast walczenia z nimi. To bycie uprzejmym, otwieranie wrót swojego serca, to współczucie i uspokajanie wszystkiego. 35 00:08:54,000 --> 00:09:09,800 To są postawy, które zastosowane do świata emocji, dają mu ulgę. Niesamowite jest, jak świetnie to działa. Weźmy przykład: kiedyś przydarzyło ci się coś złego. 36 00:09:10,000 --> 00:09:23,800 Poczuj, jakie to tworzy w tobie napięcie, jak odczuwany jest ten problem i zapytaj, jak możesz dać sobie ulgę. Bądź uprzejmy. Włącz współczucie. I zobaczysz, że to łagodzi problem. 37 00:09:24,000 --> 00:09:33,800 To tak, jak z twardą bryłą bólu w ciele, jeśli skierujesz w jej kierunku uważność i uprzejmość – zrelaksujesz ją, poczujesz, jak staje się coraz miększa i delikatniejsza. 38 00:09:34,000 --> 00:09:51,800 Możesz doświadczyć, jak to wydarzenie z przeszłości cię ciągnie. Właśnie tym jest stres, czymś, co rozciąga cię z obu stron. Kiedy obserwujesz te zjawiska w umyśle, to tak, jakby cię rozciągały. 39 00:09:52,000 --> 00:10:07,800 Ale uczysz się, jak puścić z obu stron, tak że wszystko się relaksuje, jak lina, która nie jest już rozciągana. Staje się przyjemna i swobodna. W ten sposób twój świat umysłu się uspokaja. 40 00:10:08,000 --> 00:10:24,800 Zaczynasz zauważać wskaźnik spokoju i wskaźnik stresu w umyśle. Dostrzegasz, co czyni cię spokojniejszym, a co cię stresuje. I wkrótce podczas medytacji nauczysz się, jak przesuwać ten wskaźnik w kierunku coraz większej ulgi i spokoju. 41 00:10:25,000 --> 00:10:32,800 Zauważasz też, co cię stresuje. Kiedy starasz się coś zrobić, kiedy walczysz, kontrolujesz albo próbujesz się czegoś pozbyć, to czyni cię to bardzo zestresowanym. 42 00:10:33,000 --> 00:10:44,800 Wkrótce, dzięki obserwowaniu informacji zwrotnych oraz tego, jak wygląda przyczyna i skutek, dzięki uważności, która jest we właściwym miejscu, nauczysz się, jak sprawić, żeby umysł naprawdę głęboko się zrelaksował. 43 00:10:45,000 --> 00:11:01,800 Przestajesz walczyć, uspokajasz się, jesteś uprzejmy i delikatny. Umysł tak dobrze się wtedy czuje. Zaczyna też czuć rozkosz. Umysł rozkoszujący się spokojem, bez żadnych zmartwień. 44 00:11:02,000 --> 00:11:20,800 Dałeś mu ukojenie, łagodząc te wszystkie zmartwienia przeszłości i przyszłości. Czujesz spokój, czujesz się dobrze. A kiedy dostrzeżesz rozkosz spokojnego umysłu, przyjemność staje się jeszcze większa. To dlatego dobrze cieszyć się medytacją. 45 00:11:21,000 --> 00:11:37,800 Jednak, jak zobaczycie podczas medytacji prowadzonej, wielu ludzi nie potrafi utrzymać tego stanu przyjemnego spokoju, ciągle chcą czegoś więcej i przez to wszystko psują. 46 00:11:38,000 --> 00:11:53,800 Dlatego na pewnym etapie medytacji zasugeruję wam, żebyście, jeśli chcecie, zaczęli być świadomi swojego oddechu. Czasem oddech jest szorstki, czasem miękki. Czasem długi, czasem krótki. 47 00:11:54,000 --> 00:12:13,800 Oddech może wskazać ci, jak się ma twój umysł. Wiecie, kiedy się zdenerwujecie, oddychacie bardzo szybko. Kiedy jesteście zrelaksowani, wasz oddech jest bardzo powolny. Tak więc oddech jest również wskaźnikiem twojego zrelaksowania. 48 00:12:14,000 --> 00:12:31,800 Dlatego podczas medytacji zasugeruję wam – bo to nie są rozkazy, a jedynie sugestie – abyście skierowali uwagę na oddech. A rozumiem przez to jedynie: czy wdychacie, czy wydychacie? Które z tych dwóch? Jak możecie się tego dowiedzieć? 49 00:12:32,000 --> 00:12:45,800 Chodzi o jakiegoś rodzaju odczucie, gdzieś w twoim ciele – nie obchodzi mnie gdzie – które mówi ci, co robi twój oddech. To właśnie obserwujesz. Zobacz, na ile możesz zrelaksować ten oddech. Zrelaksuj go maksymalnie. 50 00:12:46,000 --> 00:13:01,800 Gdy wszystko staje się bardzo spokojne, wyciszone, nieruchome i piękne – to właśnie nasza medytacja. Sprawdź, jak wiele spokoju i bezruchu jesteś w stanie osiągnąć. 51 00:13:02,000 --> 00:13:11,800 Tak, żeby wszystkie te wskaźniki poszły w stronę bezruchu i spokoju przy pomocy twojej uważności. Nic prostszego. 52 00:13:12,000 --> 00:13:35,800 W takim razie spróbujemy. Ci z was, którzy długo siedzieli, mogą wstać i porozciągać trochę nogi. Za to reszta może już usiąść na swojej poduszce do medytacji, ławeczce, krześle, czy na czymkolwiek siedzicie – usadówcie się tak wygodnie, jak tylko możecie. 53 00:13:38,000 --> 00:13:47,800 Muszę też przypomnieć tym, którzy przyszli później, że prowadzimy tutaj lekcję dla tych, którzy już trochę medytowali. Jeśli przyszliście na wstęp do medytacji, to ta lekcja odbywa się w pokoju po mojej prawej. 54 00:13:48,000 --> 00:14:05,800 Będziemy siedzieć przez mniej więcej 45 minut, więc może to być trochę za długo, jeśli dopiero zaczynacie medytować. W każdym razie zobaczmy, co się stanie. Wyłączcie też telefony i inne urządzenia, które hałasują. 55 00:14:18,000 --> 00:14:31,800 I podczas gdy zamykacie oczy, możecie, tak jak ja, poziewać albo głęboko odetchnąć, żeby pomóc ciału się zrelaksować, nawet nieco sztucznie. 56 00:14:33,000 --> 00:14:50,800 Pierwszym celem medytacji jest to, żeby poczuć się komfortowo, na swoim krześle, poduszce, czy na czymkolwiek siedzicie. Jeśli opierasz się o ścianę, upewnij się, że plecy mają się naprawdę dobrze. 57 00:14:53,000 --> 00:15:11,800 Poświęć też szczególną uwagę swojemu tyłkowi, który styka się z podłożem. Możesz się powiercić, żeby zająć dobrą pozycję. 58 00:15:46,000 --> 00:16:06,800 Zamykacie oczy, ale nie ściskacie ich. Pozwalacie, aby były delikatnie zamknięte, bez wysiłku. Teraz przenieście uwagę na swoje ciało, szczególnie zwróćcie uwagę na ile jest spięte, a na ile zrelaksowane. 59 00:16:11,000 --> 00:16:24,800 Wtedy powinniście być w stanie skupić się na jednym miejscu w ciele – tym, które jest najbardziej spięte, obolałe, które najbardziej wam dokucza. Bądź świadomy tego miejsca. 60 00:16:43,000 --> 00:16:54,800 Zobacz, co sprawia, że staje się ono mniej spięte, dokuczliwe, bardziej zrelaksowane, że jest ci tam lepiej. 61 00:16:55,000 --> 00:17:21,800 Jesteś świadomy tej części ciała, która jest najbardziej dokuczliwa. Dla mnie jest to teraz zatkany nos. Jestem świadomy tego jednego obszaru, z wyłączeniem wszystkich innych. I zauważam napięcie. 62 00:17:23,000 --> 00:17:48,800 Eksperymentuję – co sprawia, że to napięcie w nosie się zmniejsza? Co sprawia, że się zwiększa? Istnieje pewien rodzaj nastawienia umysłowego, które nazywam odpuszczaniem. Innym razem nazywam je uprzejmością. 63 00:17:50,000 --> 00:18:14,800 To właśnie ono zmniejsza napięcie. Stosuję je i dostrzegam informację zwrotną, jak wskaźnik spokoju rośnie, a stres i irytacja się zmniejszają. 64 00:18:30,000 --> 00:18:51,800 Czasem może to zająć wiele minut, ale nie obchodzi mnie to. Przez cały ten czas staję się bardziej zrelaksowany, spokojniejszy. Cały czas czuję się coraz lepiej. A jeśli czujesz, że musisz się podrapać, albo zakaszleć – proszę, zrób to. To również ważne. 65 00:19:18,000 --> 00:19:39,800 Kiedy już jeden obszar ciała się zrelaksuje, mogę przenieść swoją uwagę w inne miejsce i zrobić to samo. Odczuwam intensywność nieprzyjemnych doznań. 66 00:19:40,000 --> 00:20:04,800 Sprawdzam, co mogę zrobić, żeby je zrelaksować samym tylko nastawieniem umysłu, podejściem do nich. W moim małym świecie, nie niepokojonym przez innych, mogę dać temu procesowi tyle czasu i uwagi, ile potrzebuję. 67 00:20:05,000 --> 00:20:40,800 Tak żeby osiągnąć jakieś rezultaty. Czuję, jak mój nos się przetyka. Gardło się relaksuje. I kontynuuję, dopóki nie zrelaksuję tej części ciała tak bardzo, jak tylko mogę. 68 00:22:44,000 --> 00:23:06,800 Od czasu do czasu ponownie pojawia się w nas napięcie. Tak jest, kiedy coś zrobimy, kiedy pojawia się nasza ingerencja – wtedy znowu odpuszczamy. Za każdym razem kierujemy się do obszaru ciała, który wymaga uwagi. 69 00:23:07,000 --> 00:23:32,800 Są takie obszary, którym w ogóle nie poświęcasz czasu. Teraz jest na to czas. Szczególnie, jeśli masz jakieś schorzenie, uraz albo ból, umieść swoją uwagę w tym miejscu ciała. Bądź świadomy, jak bardzo jest spięte, obolałe. 70 00:23:33,000 --> 00:23:45,800 I naucz się umiejętności relaksowania go. Uważność przez cały czas daje ci informację zwrotną, mówi ci, jak się masz. 71 00:24:02,000 --> 00:24:36,800 I robisz tak, aż czujesz się w ciele naprawdę dobrze. Opisuję to jako uczucie mrowienia w całym ciele. To tak, jakby ktoś robił ci masaż. Te wszystkie miejsca, które były napięte, teraz się rozluźniają, tak że nic im już nie ciąży. 72 00:24:38,000 --> 00:24:55,800 I czujesz nie tylko, że ciału jest dobrze, czujesz też, że to jest stan, w którym dokonuje się uzdrawianie. Ciało jest rozluźnione, otwarte na powrót do zdrowia. 73 00:25:20,000 --> 00:25:40,800 Możecie poświęcić więcej czasu na ciało lub, jeśli chcecie, zróbcie teraz to samo w swoim świecie emocji, w świecie wewnętrznym. Bądźcie świadomi tego, co wydarza się w waszym umyśle, zauważając, jak wiele jest w nim napiętych miejsc. 74 00:25:41,000 --> 00:26:10,800 Pozwólcie umysłowi wybrać jedno. Być może coś z przeszłości albo jakąś obawę o przyszłość. Pozwólcie umysłowi być z tym bólem. Poczujcie wskaźnik napięcia i sprawdźcie, co musicie zrobić, żeby zrelaksować to emocjonalne napięcie. 75 00:26:15,000 --> 00:26:37,800 Jak złagodzić problem? Dać ukojenie umysłowi, jakbyś masował obolałą część ciała – z tym, że teraz robisz to z umysłem. Tak żeby ulżyć bolesnemu wspomnieniu z przeszłości albo jakiemuś strasznemu lękowi o przyszłość. 76 00:29:17,000 --> 00:29:34,800 Gdy już poradziłeś sobie z jednym wspomnieniem z przeszłości, czy strachem o przyszłość, zajmij się kolejnym, tak żeby cała twoja przeszłość zaznała ukojenia, a twoja przyszłość przestała być problemem – by stała się spokojna, otwarta i wolna. 77 00:29:35,000 --> 00:29:58,800 Tak byś mógł odpocząć w chwili obecnej. W miejscu, w którym tworzysz swoją przyszłość. Odpoczywając w tej chwili, uspokoiwszy przeszłość i przyszłość, czujesz na ile jesteś w tej chwili zrelaksowany, a na ile spięty. 78 00:30:00,000 --> 00:30:08,800 Sprawdź, co musisz zrobić, żeby uczynić tę chwilę bardziej komfortową i przejrzystą. 79 00:34:02,000 --> 00:34:26,800 Jeśli chcecie zacząć być świadomi swojego oddechu, po prostu bądźcie świadomi wdechu, bądźcie świadomi wydechu. Zauważcie, na ile wasz oddech jest zrelaksowany i jak go jeszcze bardziej zrelaksować. 80 01:02:00,000 --> 01:02:38,800 Zbliżamy się do końca medytacji. Sprawdźcie, jak się czujecie. Jak spokojni się staliście? Jak nieporuszeni? Tak właśnie działa medytacja. Nacieszmy się nią jeszcze przez parę chwil. 81 01:02:56,000 --> 01:03:04,800 Uderzę teraz trzy razy w gong. Po trzecim uderzeniu zakończcie medytację. 82 01:03:37,000 --> 01:04:07,800 Świetnie. Jeśli transmisja na żywo zadziałała, będziemy mogli odpowiedzieć na kilka pytań z różnych zakątków świata. Te lekcje medytacji są sławne na całym świecie, oglądają je ludzie z wielu różnych krajów. Podczas gdy czekamy – czy są jakieś pytania z sali? 83 01:04:09,000 --> 01:04:25,800 [niewyraźnie] 84 01:04:26,000 --> 01:04:43,800 Gdy masz jakieś schorzenie, najpierw układasz ciało tak wygodnie, jak to możliwe. Potem skup się na miejscu, w którym masz dolegliwość i sprawdź, jak możesz je odprężyć. 85 01:04:44,000 --> 01:04:58,800 Jak złagodzić napięcie i niepokój tej choroby albo bólu, tak że wkrótce to wszystko staje się na tyle ukojone, że znika. Zrelaksowałeś to. 86 01:05:00,000 --> 01:05:10,800 Cudowną rzeczą jest, że kiedy wejdziesz w głęboką medytację, to po niej twoje choroby znikają. Widziałem to wiele razy. I to naprawdę niesamowite. 87 01:05:11,000 --> 01:05:25,800 W porządku, anegdotka: wiele lat temu, pierwszy raz pojechałem do Canberry, żeby wygłosić serię wykładów. Gospodarz wszędzie mnie oprowadzał i pokazywał wiele rzeczy. 88 01:05:26,000 --> 01:05:32,800 Trwało to cały dzień, po drodze jeszcze się zgubiliśmy. To był jeden z tych dni bez wytchnienia, a od samego rana było mi bardzo zimno. 89 01:05:33,000 --> 01:05:40,800 Więc pod koniec dnia okazało się, że jestem mocno przeziębiony, a miałem wygłosić publiczny wykład w dużej świątyni! Było to ogłaszane! 90 01:05:41,000 --> 01:05:49,800 Przyszło mnóstwo ludzi, a kiedy tylko spróbowałem wygłosić mowę, między każdym zdaniem kichałem, kaszlałem, leciało mi z nosa i uszu – to było obrzydliwe. 91 01:05:50,000 --> 01:06:04,800 Po piętnastu minutach wiedziałem, że nie będę w stanie wygłosić mowy, więc zaproponowałem, żebyśmy wszyscy pomedytowali. Pomedytowaliśmy pół godziny, a potem wygłosiłem piękną mowę, bez kaszlnięcia, bez kichnięcia, to naprawdę robiło wrażenie. 92 01:06:05,000 --> 01:06:20,800 Ludzie mówili: „Łał! Czy to możliwe? Był przeziębiony, leciało mu z nosa – nie przyśniło nam się to”. Nie że to było konieczne – czasami jesteśmy leniwi i nie robimy pewnych rzeczy, dopóki nie chcemy albo raczej nie musimy. 93 01:06:21,000 --> 01:06:32,800 Więc po prostu siadasz, a po czasie przeziębienie mija. A po tym wygłosiłem tę piękną, płynną mowę, bez żadnych przerw. Ludzie mówili: „Łał, to ciekawe, ta medytacja naprawdę działa”. Bo tak jest, ona działa. 94 01:06:34,000 --> 01:06:40,800 W porządku, są już pytania? Spisują je, to trochę potrwa. 95 01:06:41,000 --> 01:06:57,800 Ludzie uczą się medytacji w szpitalach, żeby poradzić sobie z bólem i chorobami, i ma to bardzo pozytywne skutki. A są to ludzie, którzy nigdy wcześniej nie medytowali! 96 01:06:58,000 --> 01:07:06,800 Jeśli wcześniej medytowałeś, i wiesz co robić, to będzie świetne i zdarzy się wiele nietypowych rzeczy. 97 01:07:07,000 --> 01:07:23,800 Pamiętam tego tybetańskiego mnicha, który kiedyś robił figle lekarzom, którzy podłączyli go do ECG i EEG, a on co chwilę zatrzymywał i ponawiał sygnał. Mieszał im w danych. 98 01:07:25,000 --> 01:07:45,800 Medytacja jest naprawdę potężna, może zdziałać wiele niesamowitych, małych i dużych rzeczy. Ale w szczególności czyni cię naprawdę zdrowym. Pozwala też radzić sobie z chronicznym bólem oraz innymi rzeczami, z którymi musimy się zmagać w życiu. 99 01:07:47,000 --> 01:08:00,800 Przez ostatni rok lub dwa badam temat uważności. Czym ona tak naprawdę jest? To jest bycie świadomym czegoś i dostrzeganie, jak się to zmienia. 100 01:08:01,000 --> 01:08:14,800 Jest tak wiele rzeczy, których można być świadomym podczas medytacji lub w życiu. Więc szczególnie w medytacji bądźcie świadomi naprawdę istotnych elementów, w przypadku ciała – relaksacji, spokoju. 101 01:08:15,000 --> 01:08:29,800 W przypadku umysłu, podobnie – spokoju, zamiast poirytowania, niepokoju. Wszyscy ci, którzy się martwią o nieustannie pojawiające się myśli, obserwują niewłaściwą rzecz. Skąd to myślenie się bierze? 102 01:08:30,000 --> 01:08:45,800 Co jest pod spodem? Myśli biorą się z tego poruszenia pod spodem, z braku spokoju. Kiedy jesteśmy spokojni, doświadczamy tego pięknego wyciszenia, myśli nie mogą się pojawić. Po prostu ich tam nie ma. 103 01:08:46,000 --> 01:08:59,800 Więc nie starajcie się przestać myśleć, robicie to od setek lat. Zatrzymać to, zatrzymać tamto – dolewacie tylko oliwy do ognia, bo nie umieszczacie uwagi we właściwym miejscu. 104 01:09:00,000 --> 01:09:10,800 Próbowaliście kiedyś coś naprawić np. auto? Czasem długo głowicie się co się stało, a po czasie dostrzegacie oczywiste rozwiązanie i po chwili nie ma problemu. 105 01:09:11,000 --> 01:09:25,800 To tak, jak na odosobnieniu, na którym kiedyś uczyłem (biedni Singapurczycy, zawsze coś im się przytrafia). Jeden czy dwa tygodnie temu uczyłem na odosobnieniu w Jhana Grove i okazało się, że nie działa nagłośnienie. 106 01:09:26,000 --> 01:09:39,800 Danya była za granicą, a pozostali nie wiedzieli, jak to włączyć. A na odosobnienie przyszli naprawdę ważni biznesmeni, inżynierowie z Singapuru. Musiałem więc mówić bez nagłośnienia. 107 01:09:40,000 --> 01:09:52,800 Po mowie spytałem, co się stało – ktoś powiedział, że wszystko jest zamknięte w szafce, a oni nie mają klucza. Ja wtedy mówię: „Popatrz tutaj, nie jest włączone do gniazdka”. Wystarczyło tylko podłączyć do gniazdka! 108 01:09:53,000 --> 01:10:01,800 Zamiast szukać gdzie indziej. Kiedy uważność jest w niewłaściwym miejscu, nie da się zobaczyć rozwiązania. W porządku, pytania z zagranicy. Bardzo dobrze. 109 01:10:04,000 --> 01:10:12,800 Pierwsze pytanie: „Jak wykonywać poprawną medytację, gdy staje się ona anapanasati i prowadzi do bólu głowy”. 110 01:10:13,000 --> 01:10:26,800 Co rozumiesz przez „staje się anapanasati”? Może chodzi ci o to, że stajesz się świadomy swojego oddechu, ale ciągle boli cię głowa? Pozwól wtedy, żeby ten ból głowy stał się najważniejszą rzeczą na świecie. 111 01:10:27,000 --> 01:10:45,800 Wtedy wdychasz bólem głowy, wydychasz bólem głowy. Możesz tutaj użyć jednego z tych trików. Kiedy wdychasz, wyobraź sobie, że wdychasz miłującą dobroć, współczucie, łagodność, a gdy wydychasz, że wychodzi z ciebie ból, napięcie. 112 01:10:46,000 --> 01:11:03,800 Jeśli chcesz, możesz dodać wizualizację. Nie wiem, jak wyobrażacie sobie spokój i zdrowie, może jako piękne, złote bąbelki, które wlatują ci przez nos do głowy i łagodzą ból. 113 01:11:04,000 --> 01:11:13,800 A wszystkie te potworki, demony i inne niefajne rzeczy, wszystko to wychodzi ci przez nos, gdy wydychasz. Wdychasz spokój i zdrowie, a gdy wydychasz – odpuszczasz. 114 01:11:14,000 --> 01:11:25,800 To świetny trik, ale musisz się zaangażować i wykonać go właściwie, z życiem. Nie tylko: „Wdycham spokój, wydycham i odpuszczam... phi, to nie działa”. 115 01:11:26,000 --> 01:11:36,800 Musicie wykazać pełne zaangażowanie, wyobraźcie sobie ten spokój, to zdrowie najlepiej, jak potraficie. Namalujcie obraz tego, nie musi być dokładny, wystarczy, że naprawdę do was przemawia. 116 01:11:37,000 --> 01:11:56,800 Ja wyobrażam sobie piękne małe, musujące bąbelki – wchodzą i uzdrawiają ból. A sam ból, wszystkie te obrzydliwe rzeczy wychodzą mi przez nos, gdy wydycham. Rób tak przez 10 minut, a twój ból głowy zniknie. 117 01:11:58,000 --> 01:12:02,800 Następne pytanie: „Gdy zaczyna się medytować, jak długo i jak często to robić?”. 118 01:12:03,000 --> 01:12:17,800 Nie chodzi o to, jak długo medytować, tylko kiedy medytować. Mam takie powiedzenie: kiedy jest najlepszy, a kiedy najgorszy czas na medytację? Najlepszy czas na medytację jest teraz, a najgorszy później. 119 01:12:22,000 --> 01:12:44,800 Jak długo medytować? Tak długo, jak sprawia ci to przyjemność. Jak długo jesz? I jak często jesz? Gdy jesteś głodny – jesz, jeśli jesteś naprawdę głodny, jesz długo, duży posiłek. Czasem w ogóle nie jesteś głodny, więc jesz tylko trochę, bo to ci wystarcza. 120 01:12:45,000 --> 01:13:03,800 Tak samo jest z medytacją, jeśli twój umysł, twoja duchowa istota jest naprawdę głodna spokoju i życzliwości, lepiej sprawić sobie duży posiłek, pomedytować długo. Ale jeśli masz się całkiem nieźle, możesz zrobić sobie małą medytację. 121 01:13:04,000 --> 01:13:11,800 Ostanie pytanie: „Podczas medytacji czasem nie wiem czy śpię, czy medytuję. Skąd to wiedzieć?”. 122 01:13:12,000 --> 01:13:29,800 Zupełnie się o to nie martw, zwracaj uwagę na to, jak jesteś zrelaksowany. Czasem ludzie są ospali, ale to dlatego, że są zmęczeni. W medytacji i psychologii nazywa się to deprywacją snu. 123 01:13:30,000 --> 01:13:45,800 Nie śpisz wystarczająco długo i głęboko, więc kiedy zaczynasz medytować twój mózg myśli: „Aha! Teraz mogę się wyłączyć i nadrobić braki w odpoczynku”. Pozwól mu na to, bo on tego potrzebuje. 124 01:13:46,000 --> 01:13:58,800 A po czasie obudzi się sam z siebie. Więc jeśli nie wiesz czy śpisz, czy medytujesz, kompletnie się tym nie przejmuj, nie musisz tego wiedzieć. Po jakimś czasie zobaczysz, że odpowiedź jest bardzo jasna, 125 01:13:59,000 --> 01:14:18,800 jesteś bardzo wyciszony, ale też bardzo świadomy, superświadomy. A wiesz, że jesteś superświadomy, że naprawdę medytujesz, bo twoja uważność rośnie. Nie wiem czemu inni o tym nie mówią – tak właśnie się dzieje. 126 01:14:19,000 --> 01:14:37,800 Twoja uważność staje się naprawdę silna, później supersilna, mam tu na myśli to, że wychodzisz na zewnątrz, a drzewo, które widzisz, eksploduje kolorami. To nie tak, jak widzisz na co dzień – widzisz głębiej, a to, co widzisz jest niesamowicie bogate. 127 01:14:38,000 --> 01:14:50,800 Jedna z moich głupich, ale prawdziwych opowieści. Byłem na 15-dniowym odosobnieniu w swojej jaskini. To mój urlop, moje wakacje. 128 01:14:51,000 --> 01:14:59,800 Oczywiście nie wygłaszałem żadnych wykładów, z nikim nie rozmawiałem ani nie wykonywałem żadnej pracy, po prostu medytowałem codziennie przez cały dzień. Przez 15 dni z rzędu, nie wypowiadając żadnego słowa. 129 01:15:00,000 --> 01:15:10,800 Masz wtedy naprawdę głębokie medytacje. I to oczywiste, że twoja uważność staje się wtedy naprawdę potężna. Pierwszego dnia po odosobnieniu, podczas obiadu – zapamiętałem to wyraźnie 130 01:15:11,000 --> 01:15:29,800 pierwszą rzeczą jaką zjadłem, jaką włożyłem do ust, była łyżka puree z zielonego groszku. I mówię szczerze, to dosłownie eksplodowało w moich ustach. Smak był tak niesamowity, nigdy w życiu nie jadłem tak dobrego puree z groszku. 131 01:15:30,000 --> 01:15:43,800 A to po prostu moja uważność była tak niesamowicie silna, że po spróbowaniu czegokolwiek, choćby marchewki, ta jej „marchewkowość” była tak intensywna. A to zwyczajna marchewka. 132 01:15:44,000 --> 01:15:59,800 Cokolwiek spróbujesz, masz wrażenie, że twoje ciało jest naelektryzowane. To dlatego, że twoja uważność, wrażliwość jest naprawdę pobudzona. To jest mocna, a potem supermocna uważność. 133 01:16:00,000 --> 01:16:16,800 Kiedy patrzysz na coś zwyczajnego, jak ta wykładzina – łał... patrzcie na to. Nie oszaleliście, po prostu wasz umysł się otwiera i widzicie znacznie głębiej. Wtedy wiecie, że nie jesteście śpiący. 134 01:16:17,000 --> 01:16:31,800 A właściwie, kiedy osiągniesz te stany, nie jesteś w stanie spać, nie śpisz w nocy – naturalnie, masz mnóstwo naturalnej energii. Ale jeśli jesteś trochę śpiący – w porządku. Biedactwa. 135 01:16:32,000 --> 01:16:45,800 Tyle myślicie, martwicie się, zróbcie sobie przerwę. Nawet kiedy medytujecie, oprzyjcie się o ścianę, żebyście się nie przewrócili. 136 01:16:46,000 --> 01:17:05,800 W porządku, ktoś jeszcze ma jakieś pytanie? Nie? Nawet mówiąc o spaniu, ludzie zaczynają ziewać. Pokłońmy się 3 razy – ci z was którzy chcą, a potem możemy skończyć. 137 01:17:06,000 --> 01:17:10,800 Tłumaczenie: Marcin Sulski Napisy: Portal Sasana.pl