1 00:00:06,640 --> 00:00:17,840 Przede wszystkim wiec, musimy w pełni uzmysłowić sobie dlaczego chcemy medytować? Po drugie, musimy pamiętać o tym, że medytacja jest częścią pewnej całości. 2 00:00:18,000 --> 00:00:32,840 Nie można więc jej z tej całości wyłączyć i spodziewać się dobrych rezultatów. Skoro wyjaśnione zostały już powyższe kwestie, czas przejść do pytania: jak zacząć naszą medytację? 3 00:00:34,060 --> 00:00:53,880 Jest to bardzo proste. Buddha wielokrotnie wskazywał na kilka istotnych kroków towarzyszących praktyce medytacji. Cztery z nich znajdziemy w Satipatthana Sutcie, kilka innych wskazówek w pozostałych suttach. 4 00:00:54,000 --> 00:01:10,860 Mówił głównie o miejscu, w którym powinna się odbywać medytacja oraz o postawie, jaką należy przyjąć podczas medytacji, praktyki samej w sobie. Przypatrzmy się im bliżej: przypuśćmy, że chcesz rozpocząć praktykę medytacji. 5 00:01:11,000 --> 00:01:34,840 Pierwszą rzeczą, którą powinieneś rozważyć jest: gdzie zamierzam to zrobić? W Satipatthana Sutcie Buddha mówi: „udaj się do lasu, do korzenia drzewa lub do pustego pomieszczenia” - „arannagato rukkhamulagato sunnagaragato". 6 00:01:35,000 --> 00:01:58,840 W czasach współczesnych nie należy tych słów brać dosłownie, ale istotne jest, aby zgodnie z przesłaniem sutty znaleźć dla siebie miejsce odosobnione oraz względnie spokojne. Może to być twój pokój, twoje mieszkanie, dom, ale także las czy też ogród. 7 00:01:59,000 --> 00:02:19,840 Przede wszystkim znajdź takie miejsce, w którym nic nie będzie ci przeszkadzać. Jeśli będzie to twój pokój, mieszkanie, to wyłącz telefon, telewizor, radio, stwórz takie warunki, w jakich możliwie najspokojniej przeprowadzisz swoją medytację. 8 00:02:20,000 --> 00:02:39,840 Następna kwestia to twoja postawa. Udaj się do ustronnego miejsca: w lesie, u stóp drzewa, usiądź ze skrzyżowanymi nogami, "nisidati pallankam abhujitva" 9 00:02:40,000 --> 00:02:56,840 Umieść poduszkę pod pośladkami. Rozłóż koc na podłodze, umieść poduszkę na kocu, pośladki na poduszce, skrzyżuj lub zegnij nogi. 10 00:02:59,000 --> 00:03:19,840 Połóż ręce na udach, na kolanach ale co najważniejsze – na początku oraz w ciągu następnych lat – najważniejsze jest to, by pozycja ciała była wygodna, żebyś czuł się komfortowo. 11 00:03:20,000 --> 00:03:33,840 Wielu ludzi zdaje się mniemać, że dobrą oznaką właściwego procesu medytacji jest brak ruchu. Niektórzy mają na tym punkcie obsesję. W rzeczywistości, ruch nie stanowi żadnego problemu. 12 00:03:35,000 --> 00:03:50,840 Jeśli czujesz się wygodnie, a twoje ciało jest zrelaksowane, nie odczuwa żadnego napięcia ani niepokoju, ściśniętych mięśni, to jest szansa na to, że rzeczywiście się nie poruszysz, ale nie dlatego, że bardzo się starasz, tylko w sposób naturalny. 13 00:03:51,000 --> 00:04:08,840 Tak więc, podczas praktyki zadbaj o wygodę swojego ciała, aby było zrelaksowane. Następnie, Buddha mówi: „trwaj w wyprostowanej pozycji” - "ujum kayam" co odnosi się do „utrzymywania prostych pleców”. 14 00:04:10,000 --> 00:04:40,840 Miej prosty kręgosłup bez usztywnienia i rzecz jasna nie musisz siedzieć na podłodze, możesz spocząć na krześle, w każdym razie zwróć uwagę na prosty kręgosłup. Trzeci krok to „parimukham satim upatthapetva.” – wnieść lub ugruntować uważność przed sobą. 15 00:04:41,000 --> 00:04:57,840 „Pari” podobnie jak w j. angielskim oznacza „parametr” (w j. polskim oznacza granicę, obwód, zakres), "mukham" to twarz lub usta, "upatthapetva" znaczy podnieść, ugruntować. Ugruntować uważność przed sobą. 16 00:04:58,000 --> 00:05:17,800 Z reguły jest to interpretowane (jak sądzę) jako: umiejscowienie swojej uwagi w okolicach twarzy. A ponieważ nazywa się to uważnością oddechu "anapanasati" musi oznaczać „poniżej twojego nosa”. 17 00:05:21,000 --> 00:05:35,800 Niektórzy ludzie mogą mieć bardzo obsesyjne podejście do technik medytacyjnych. Niektórzy nauczyciele podają bardzo drobiazgowe wytyczne, mówiąc: to należy wykonać w ten sposób. 18 00:05:36,000 --> 00:05:50,800 Inni uczą, że twoja uwaga ma być skierowana „tutaj”, inny z kolei twierdzi, że musisz skoncentrować się na wznoszeniu się i opadaniu przepony (brzucha), jeszcze ktoś powie, że powinieneś skierować uwagę „tutaj”, albo „tam”, ktoś doradzi ci liczenie i tym podobne. 19 00:05:51,000 --> 00:06:08,800 W ten sposób ludzie stają się niewyobrażalnie obsesyjni na punkcie technik. W rzeczywistości natomiast żadna z mów Buddhy nie podaje takich wskazówek za wyjątkiem jednej – ogólnej, lecz wystarczająco czytelnej: "parimukham satim upatthapetva". 20 00:06:09,000 --> 00:06:19,800 Koniec końców, nie ma znaczenia gdzie skierujesz swoją uwagę „ tu” czy „tam”. Istotne jest, co pomoże ci rozwinąć twoją uważność w procesie oddychania. 21 00:06:22,000 --> 00:06:35,800 Tak więc, zalecam ludziom, aby usiedli w wygodnej pozycji, umieścili ręce na kolanach, zamknęli oczy i uświadomili sobie swój oddech. 22 00:06:36,000 --> 00:06:51,800 Być może całkiem naturalnie twoja uwaga skieruje się na wznoszeniu i opadaniu brzucha, a być może liczenie okaże się dla ciebie najdogodniejsze. Praktykuj zgodnie z twoimi indywidualnymi preferencjami. 23 00:06:52,000 --> 00:07:06,800 Sugerowałbym nawet, żeby przez pierwszy tydzień medytacji spróbować kilku technik, sposobów – zbadać je i przekonać się samemu: która z nich jest dla ciebie najwygodniejsza i najkorzystniejsza. 24 00:07:07,000 --> 00:07:21,800 Jeśli zdecydujesz się na którąś z nich, kontynuuj swoją praktykę w taki sposób. Możesz więc liczyć oddech od jednego do dziesięciu, możesz koncentrować się na oddechu – jego cieple podczas wydychania, chłodzie podczas wdychania. 25 00:07:24,000 --> 00:07:41,800 Możesz obserwować wznoszenie się i opadanie brzucha – rób to, co pomaga ci udoskonalić uważność. Odpowiada to słowom Buddhy: "parimukham satim upatthapetva" ustanowiwszy uważność przed sobą 26 00:07:42,000 --> 00:07:53,800 „So sato va assasati, sato va passasati" jest uważny swojego wdechu, uważny swojego wydechu - i to jest niezwykle istotne. 27 00:07:56,000 --> 00:08:16,800 Ludzie sądzą, że celem praktyki jest koncentracja, doskonalenie koncentracji (samadhi). W rzeczywistości, ani w tytule sutty - Anapanasati Sutta ani we frazie "parimukham satim upatthapetva" Buddha nie wspomina o samadhi 28 00:08:17,000 --> 00:08:32,800 mówi o sati: umiejętności bycia obecnym we wszystkim co się aktualnie dzieje, o umiejętności bycia w pełni świadomym tego, co się wokół wydarza, o uważnym podejściu do wszystkich zdarzeń. 29 00:08:33,000 --> 00:08:38,800 Tłumaczenie: trakkar taso, Paweł Łucjan Napisy: Portal Sasana.pl