1 00:00:06,640 --> 00:00:19,840 Teraz, kiedy już siedzimy wygodnie i stajemy się naturalnie nieporuszeni, kiedy kładziemy ręce na kolana i zamykamy oczy, istnieje ograniczona liczba rzeczy, które mogą się wydarzyć. 2 00:00:20,000 --> 00:00:32,840 Możesz odnotować pewne doznania w ciele, jednak niezbyt wiele, nie będzie wielu przeszkadzających dźwięków, jako że siedzisz w wyciszonym miejscu. Najbardziej zauważalny będzie jednak fakt, że oddychasz. 3 00:00:39,060 --> 00:00:55,880 Oddychasz przez cały czas; od momentu narodzin – oddychasz. Zazwyczaj ledwie jesteśmy świadomi tego zachwycającego, rytmicznego, delikatnego procesu. 4 00:00:56,000 --> 00:01:09,860 Teraz odkładamy na bok cały bałagan, zmartwienia codzienności, siadamy spokojnie i stajemy się świadomi siebie. Być może po raz pierwszy w życiu! 5 00:01:11,000 --> 00:01:32,840 Z zamkniętymi oczyma, siedząc w cichym pomieszczeniu, stajesz się świadomy faktu, że oddychasz. Wtedy też, nieuchronnie, zaczniemy być świadomi innych rzeczy. Pojawi się sporo myśli. 6 00:01:33,000 --> 00:02:01,840 Naszą uwagę mogą zaprzątać odgłosy z zewnątrz, pojawi się fizyczny dyskomfort, swędzenie, niewygoda. Żadna z tych spraw nie ma znaczenia, nic nie powinno być traktowane jako „rozpraszająca przeszkoda”. 7 00:02:03,000 --> 00:02:28,840 Jedynie zaobserwuj te fakty, stwierdź że przestałeś być świadomy swojego oddechu, następnie wzmocnij swoją uwagę na oddechu, bądź tu i teraz. W tym „teraz” postanowiłem być świadomy delikatnego procesu wdechu i wydechu. 8 00:02:29,000 --> 00:02:41,840 To wszystko co robisz. Nie postrzegaj dźwięków, myśli, doznań jako wrogów, bo nimi nie są. 9 00:02:46,000 --> 00:03:01,840 Za każdym razem, kiedy zauważysz, że twoja uwaga uległa rozproszeniu przez dźwięk, myśl albo doznanie, uznaj po prostu to za fakt dokonany i powróć do oddechu, na nowo przekieruj swoją uwagę na oddech. 10 00:03:05,000 --> 00:03:25,840 Następne pytanie może brzmieć: jak długo powinienem medytować? Jak długo powinienem siedzieć i medytować czy to na krześle czy też siedząc ze skrzyżowanymi lub zgiętymi nogami? 11 00:03:27,000 --> 00:03:53,840 Polecam ci taki sposób: przez pierwszy tydzień, przynajmniej raz dziennie, praktykuj przez 15 minut. Większość budzików i zegarków ma jakiś alarm, ustaw alarm na 15 minut i postaw zegar za sobą (żebyś co chwilę na niego nie zerkał), 12 00:03:54,000 --> 00:04:10,840 a w tym czasie - powiedz sobie - przez te 15 minut cokolwiek miałoby się stać, jestem w pełni świadomy swojego oddechu - i tak też zrób. A więc, w pierwszym tygodniu medytujemy przez 15 minut. 13 00:04:11,000 --> 00:04:21,840 Następny tydzień wydłużymy o 5 minut, kolejny tydzień jeszcze o 5 minut, aż do momentu gdy czas medytacji wyniesie 45 minut i na tym poprzestajemy. 14 00:04:23,000 --> 00:04:33,840 Czyli, zaczynając od 15 minut stopniowo z każdym kolejnym tygodniem dodajemy 5 minut, do momentu osiągnięcia 45 minut medytacji. 15 00:04:34,000 --> 00:04:59,840 Kolejnym pytaniem zadawanym przez ludzi jest: co mam robić w przypadku denerwujących doznań, bólu w nogach, zdrętwiałych pośladków? Jak już mówiliśmy, sukces medytacji nie polega na nieporuszonym trwaniu, tylko na rozwoju twojej uważności. 16 00:05:01,000 --> 00:05:19,800 Medytacja to nie konkurs na wytrwałość w znieruchomieniu. Więc, jeśli zdarzy się tak, że podczas medytacji doświadczasz skurczy czy czegokolwiek, to po prostu odnotuj to i powróć do uważnego oddychania. 17 00:05:20,000 --> 00:05:40,800 Jeśli twoja uwaga podąża za tym doznaniem, które staje się coraz bardziej niewygodne, wtedy jedyne co możesz zrobić to zmienić pozycję. Nie jest to ani problem, ani porażka - zmieniasz pozycję ciała i znów jesteś w pełni świadomy. 18 00:05:42,000 --> 00:06:00,800 Istnieje jednakże kilka różnych sposobów zmiany pozycji: jednym z nich jest sposób nawykowy – nieświadomy, automatyczny, jako mechaniczna reakcja na doświadczany bodziec. 19 00:06:02,000 --> 00:06:24,800 Lecz ponieważ celem naszej praktyki jest stanie się uważnym, od teraz – kiedy zdecydujesz się zareagować na jakiekolwiek irytujące doznania – zauważasz: „zamierzam zareagować na to doznanie”. 20 00:06:26,000 --> 00:06:44,800 W pełni świadomie poruszasz ręką. W pełni świadomie drapiesz sie, czy też poprawiasz swoją pozycję, następnie ręka świadomie wraca na swoje miejsce a ty ponownie skupiasz uwagę, świadomość na oddechu. 21 00:06:45,000 --> 00:07:05,800 Jeśli tak to zrobisz, jeśli twój ruch będzie uważny i w pełni świadomy, to w ogóle nie przerywasz swojej praktyki, a zaledwie na kilka chwili zmieniasz obiekt swojej medytacji i tyle. Wciąż kontynuujesz medytację. 22 00:07:06,000 --> 00:07:32,800 Nie zamieniaj jej w wyścig na nieporuszone siedzenie; sukces medytacji nie polega na tym jak długo i jak wytrwale siedzisz znieruchomiały, ale jak uważny i świadomy jesteś – jeśli to osiągniesz, twoja medytacja będzie owocna i pomocna dla ciebie. 23 00:07:33,000 --> 00:07:46,800 W następnym tygodniu będziemy mówić o drugim stopniu praktyki medytacyjnej. W tym tygodniu omówiliśmy przede wszystkim: dlaczego powinieneś medytować – z czysto praktycznych względów. 24 00:07:47,000 --> 00:08:03,800 Następnie, przedstawiliśmy cztery stadia: 1. znalezienie właściwego miejsca, 2. ułożenie ciała we właściwej pozycji, 3. sama praktyka medytacji, 4. jak sobie radzić z pojawiającymi się problemami. 25 00:08:04,000 --> 00:08:28,800 Zatem, miejsce medytacji, pozycja ciała, praktyka i radzenie sobie z problemami. W następnym tygodniu omówimy następny etap, przez który musisz przejść w swojej praktyce medytacji. 26 00:08:31,000 --> 00:08:41,800 Tłumaczenie: trakkar taso, Paweł Łucjan Napisy: Portal Sasana.pl