1 00:00:01,640 --> 00:00:20,840 Dzięki uważności stopniowo przełamujemy ten negatywny nawyk, a na jego miejsce wyrabiamy pozytywny. Jak postępujemy z tymi bardzo uporczywym śnieniem na jawie, fantazjowaniem, rozmyślaniem? 2 00:00:22,000 --> 00:00:46,840 Wyobraź sobie, że pracujesz w biurowcu na trzecim piętrze, w centrum miasta. Tak się składa, że twoje biurko znajduje się przy oknie, a ty pracujesz tam przy komputerze. Słyszysz nagły huk dobiegający z ulicy. 3 00:00:47,060 --> 00:01:08,880 Spoglądasz w dół i widzisz stłuczkę: jeden samochód uderzył w tył drugiego. I w czasie gdy pracujesz na komputerze, oglądasz z góry to zdarzenie – widzisz, że jeden samochód uderzył w drugi; 4 00:01:11,000 --> 00:01:28,860 widzisz, jak z pierwszego samochodu wychodzi kierowca a zaraz po nim wysiada kierowca drugiego samochodu. Nie możesz ich słyszeć, ale ich widzisz: pierwszy kierowca wygląda na rozwścieczonego, obaj gestykulują, kłócą się - wtedy pierwszy uderza drugiego. 5 00:01:29,000 --> 00:01:44,840 Widzisz jak wokół nich zbiera się tłum gapiów. Obserwujesz to, ale jesteś całkowicie obojętny. Nie angażujesz się. Wydaje ci się to interesującym wydarzeniem lecz niczym ponad to. 6 00:01:45,000 --> 00:02:04,840 Ludzie tamci z drugiej strony aż się gotują, są rozwścieczeni. Biorą jedną lub drugą stronę. Bardzo się angażują w całe to wydarzenie. Ty jednak obserwujesz ich z dystansu, pozostaje to dla ciebie bez znaczenia. 7 00:02:05,000 --> 00:02:22,840 Interesujący incydent, nic więcej, oglądasz go przez chwilę, być może nawet się uśmiechasz, by w końcu wrócić do swojego komputera. Jest to postawa niewzruszonego obserwatora – ajjhupekkhati. 8 00:02:24,000 --> 00:02:45,840 Jeżeli potrafisz stopniowo rozwijać postawę niewzruszonego obserwatora, wtedy twoja medytacja przyniesie efekty. Zatem, kiedy siedzisz, skup swoją uwagę na oddechu, będąc niewzruszonym obserwatorem tego doświadczenia, 9 00:02:46,000 --> 00:03:12,840 by po chwili przestać obojętnie obserwować a zacząć angażować się, dać się pochłonąć napływającym myślom, uczuciom, fantazjom czy wspomnieniom. Jak tylko zauważysz co się dzieje, dostrzeżesz, że dajesz się pochłonąć – wtedy wycofaj się. 10 00:03:13,000 --> 00:03:27,840 Obserwuj je z dystansu, bądź niewzruszonym obserwatorem tego co się dzieje. I wróć do oddechu. 11 00:03:29,000 --> 00:03:42,840 I kiedy zauważysz, że angażowałeś się w tę myśl albo tamtą fantazję (cokolwiek to było), jako, że jesteś niewzruszonym obserwatorem i nie masz innego celu poza tym prostym celem: 12 00:03:43,000 --> 00:04:01,840 byciem świadomym; nie ma potrzeby się złościć, frustrować, irytować, nie musisz wzbudzać w sobie uczucia jakoby twój umysł pokonał ciebie. Jedyne co musisz robić to rozwijać postawę niewzruszonego obserwatora. 13 00:04:02,000 --> 00:04:12,840 Tak więc patrzysz na to doświadczenie, jakby było daleko – nie ma miejsca na komentarze, emocjonalne angażowanie się, zwyczajnie wracasz do swojego oddechu. 14 00:04:17,000 --> 00:04:51,840 Zatem, należy zapamiętać – na ten czas celem praktyki jest rozwój uważności, świadomości, umiejętności bycia w danej chwili. Zazwyczaj dzieje się tak, że ludzie myślą, że celem medytacji nie jest uważność lecz koncentracja, samadhi. 15 00:04:52,000 --> 00:05:23,840 Proszę was, byście na razie odłożyli na bok ten pomysł, ponieważ kiedy starasz się koncentrować, spostrzegasz każdą oznakę braku koncentracji jako porażkę. I żeby utrzymać koncentrację odsuwasz wszystko co ci utrudnia, co osłabia twoją koncentrację. 16 00:05:24,000 --> 00:05:36,800 A więc, kiedy praktykujesz, dzielisz swoje doświadczenia na dwie kategorię: dobre doświadczenie (kiedy jesteś w stanie się skoncentrować) i negatywne doświadczenia (kiedy jesteś nieskoncentrowany). 17 00:05:37,000 --> 00:05:57,800 I bardzo często w efekcie pojawiają się bardzo silne napięcia i frustracja, wszystko, tylko nie spokój. Koncentracja ma wiodącą rolę w medytacji (być może omówimy ją później), ale obecnie mówimy o anapanasati. 18 00:05:58,000 --> 00:06:24,800 Sati – uważność wdechów i wydechów. Praktykując ją, jesteś uważny wszystkiego co się pojawia, co ma miejsce – jesteś tego uważny. Ale najważniejsze pozostaje doświadczenie oddychania, jemu oddajesz najwięcej uwagi. 19 00:06:25,000 --> 00:06:45,800 Tak więc, kiedy twoja uwaga odchodzi w stronę myśli lub fantazji a ty jesteś tego świadomy i potrafisz niewzruszenie to obserwować – wtedy nie ma żadnego problemu. Jest to po prostu kolejne doświadczenie, którego możesz być świadomy. 20 00:06:46,000 --> 00:07:11,800 Odnotuj je w umyśle i wróć do oddechu. Postępując tak, osiągniesz sukces. Twoja medytacja zaowocuje i to w bardzo krótkim czasie. To dlatego ta praktyka wymaga siedzenia – bycia świadomym wdechów i wydechów. 21 00:07:12,000 --> 00:07:36,800 Niedługo, za kilka tygodni zaczniemy wyjaśniać w jaki sposób, stopniowo, można rozszerzyć tę świadomość oddechu na inne czynności, jakie wykonujemy w ciągu dnia. Ale na ten czas bądź uważny i świadomy oddechu. 22 00:07:37,000 --> 00:08:01,800 Chciałbym omówić jeszcze jeden punkt. Wielu ludzi zaczyna medytować, wielu rezygnuje niedługo potem. Nie tylko medytację – mówię także o ludziach, którzy zapisują się na zajęcia z odchudzania. 23 00:08:02,000 --> 00:08:16,800 Liczba osób kończących takie kursy jest bardzo mała. Wielu ludzi kupuje karnet na siłownię ale liczba osób, które pojawiają się tam regularnie jest bardzo niewielka. 24 00:08:19,000 --> 00:08:48,800 W dzisiejszych czasach, przy dużej liczbie łatwo dostępnych rozrywek, normalne staje się posiadanie pragnienia, spełnienie go, by po krótkim czasie oddać się kolejnemu pragnieniu… jest tak z kursami odchudzania, chodzeniem na siłownię – jest tak też z medytacją. 25 00:08:51,000 --> 00:09:14,800 Dlatego musimy wiedzieć, jak postępować, by nie zrezygnować, nie poddać się albo po prostu nie stracić zainteresowania. Główną przyczyną jest to, że ludzie myślą o medytacji jako o czymś bardzo trudnym. 26 00:09:15,000 --> 00:09:39,800 Mówią, że hałas im przeszkadza, że nie mają czasu. Ale nade wszystko, prawdziwym powodem dla większości osób są pojawiające się myśli i frustracja jaką wywołują. Chciałbym jednak przekazać wam dobrą wiadomość: 27 00:09:42,000 --> 00:09:58,800 hałas nie jest problemem; jeżeli jesteś zainteresowany to czas się znajdzie a pojawiające się myśli nie powinny stanowić problemu. Musisz jedynie robić jedną rzecz… 28 00:10:00,000 --> 00:10:25,800 i jeśli ją robisz, mogę cię zapewnić – twoja medytacja będzie skuteczna, z czasem dojrzeje, byś mógł czerpać z niej wszystkie korzyści. Co to za rzecz? Po prostu musisz wyrobić w sobie nawyk codziennej medytacji. To wszystko. 29 00:10:27,000 --> 00:10:42,800 Jeśli robisz to codziennie, wtedy osiągniesz sukces. Być może zastanawiasz się: nie siedziałem dzisiaj, ale trudno by mi to było zrobić, tyle rzeczy mi przeszkadzało i tak dalej - nie ma znaczenia, to nic takiego. 30 00:10:43,000 --> 00:11:06,800 Jeżeli będziesz siedział pełne 15 minut albo 20 w następnym tygodniu i będziesz praktykował codziennie, wtedy nie ma cienia wątpliwości, że twoja praktyka się rozwinie, dojrzeje, a ty będziesz czerpał z niej wszelki pożytek. 31 00:11:08,000 --> 00:11:26,800 Zatem, chciałbym cię zachęcić do szybkiego wyrobienia w sobie nawyku praktykowania, zawsze o tej samej porze. I jeśli tak robisz to dostosujesz swój plan dnia. 32 00:11:27,000 --> 00:11:41,800 Tak samo jak każdego dnia znajdujesz czas na prysznic, na jedzenie, tak samo jak każdego dnia znajdujesz czas, zawsze znajdujesz czas by spać, ponieważ jest to częścią twojej rutyny. 33 00:11:42,000 --> 00:12:02,800 I podobnie, jeśli robisz to codziennie, w bardzo krótkim czasie stanie się to częścią twojej rutyny i będzie wtedy bardzo łatwe. To nie energia pomoże ci osiągnąć sukces ani jakikolwiek brak pojawiających się myśli. 34 00:12:03,000 --> 00:12:13,800 Po prostu – zrób postanowienie, że będziesz siedział pełny czas w każdym tygodniu i zapewniam cię – osiągniesz sukces. 35 00:12:14,000 --> 00:12:20,800 Tłumaczenie: trakkar taso, Paweł Łucjan, eraube Napisy: Portal Sasana.pl