1 00:00:00,640 --> 00:00:05,840 CZĘŚĆ 10 2 00:00:07,000 --> 00:00:13,840 Kolejny, szósty etap nazywa się doświadczaniem pięknej nimitty. 3 00:00:14,060 --> 00:00:28,880 Osiąga się go wówczas, gdy odpuści się ciało, myśli i pięć zmysłów (włączając w to uważność oddechu) tak kompletnie, że pozostaje tylko piękna nimitta. 4 00:00:29,000 --> 00:00:47,860 Czasami gdy pojawia się pierwsza nimitta, może się wydać „przygłuszona”. W takim przypadku należy natychmiast wrócić do poprzedniego etapu medytacji: ciągłej, cichej uważności pięknego oddechu. 5 00:00:48,000 --> 00:01:05,840 Zbyt szybko przeszedłeś na nimittę. Czasami nimitta jest jasna, ale niestabilna; miga i błyska się jak latarnia morska, a następnie znika. To również pokazuje, że zbyt wcześnie opuściłeś oddech. 6 00:01:09,000 --> 00:01:24,840 Musisz być w stanie utrzymać swoją uwagę z łatwością na pięknym oddechu przez długi czas, zanim umysł będzie w stanie utrzymać przejrzystą uwagę na znacznie subtelniejszym obiekcie, jakim jest nimitta. 7 00:01:25,000 --> 00:01:41,840 Tak więc ćwicz swój umysł na pięknym oddechu, praktykując cierpliwie i rzetelnie, a gdy nadejdzie czas, aby przejść na nimittę, będzie ona jasna, stabilna i łatwa do utrzymania. 8 00:01:45,000 --> 00:01:57,840 Głównym powodem, dla którego nimitta może przejawić się jako przytłumiona, jest to, że poziom zadowolenia jest zbyt mały. Wciąż czegoś „chcesz”. 9 00:01:58,000 --> 00:02:13,840 Zwykle jest to chcenie jasnej nimitty albo chcenie jhany. Pamiętaj, bo to bardzo ważne: jhany są stanami odpuszczania, niezwykle głębokiego zadowolenia. 10 00:02:14,000 --> 00:02:25,840 Tak więc oddal od siebie głodny umysł, rozwiń zadowolenie związane z pięknym oddechem, a wtedy nimitta i jhany pojawią się samoczynnie. 11 00:02:29,000 --> 00:02:40,840 Innymi słowy powodem, dla którego nimitta może być niestabilna jest fakt, że „wykonawca” po prostu nie może przestać się wtrącać. 12 00:02:41,000 --> 00:02:52,840 Tym „wykonawcą” jest tak zwany kontroler, kierowca na tylnym siedzeniu, nieustannie angażujący się tam, gdzie nie powinien, burzący wszystko. 13 00:02:53,000 --> 00:03:05,840 Podczas tego rodzaju medytacji chodzi o naturalny proces dochodzenia do uspokojenia i jedyne, czego się wymaga, to byś „ty” usunął się z drogi. 14 00:03:06,000 --> 00:03:21,840 Głęboka medytacja pojawia się tylko wtedy, gdy naprawdę potrafisz odpuszczać, a to oznacza PRAWDZIWE ODPUSZCZANIE do takiego stopnia, że proces staje się niedostępny dla „wykonawcy”. 15 00:03:25,000 --> 00:03:34,840 Umiejętnym sposobem osiągnięcia takiej głębi odpuszczania jest w pełni świadomy dar zawierzenia nimitcie. 16 00:03:35,000 --> 00:03:56,800 Przerwij milczenie jeszcze tylko na jeden moment, bardzo delikatnie, wyszeptując wewnątrz w swoim umyśle, że pokładasz pełne zaufanie w nimitcie tak, że „sprawca” może porzucić wszelką kontrolę i po prostu zniknąć. 17 00:03:57,000 --> 00:04:06,800 Umysł, reprezentowany przed tobą jako nimitta, przejmie proces w momencie, gdy będziesz patrzył na wszystko, co się dzieje. 18 00:04:10,000 --> 00:04:25,800 Nie musisz już wtedy nic robić, ponieważ intensywne piękno nimitty potrafi bez twojej pomocy zręcznie przyciągnąć uwagę. Uważaj jednak, by nie tworzyć własnych ocen. 19 00:04:26,000 --> 00:04:39,800 Pytania, takie, jak: „Co to jest?”, „Czy to jhany?”, „Co mam zrobić?” i tak dalej, są działaniami „sprawcy”, który chce się ponownie zaangażować. 20 00:04:40,000 --> 00:04:48,800 Takie działanie będzie przeszkadzać. Możesz dokonać oceny tego wszystkiego w momencie, gdy podróż dobiegnie końca. 21 00:04:49,000 --> 00:04:57,800 Tak jak dobry naukowiec, który analizuje wyniki eksperymentu na końcu, dopiero gdy zgromadzi wszystkie dane. 22 00:05:01,000 --> 00:05:14,800 Zatem w tym momencie nie oceniaj i nie staraj się wszystkiego zrozumieć. Nie ma potrzeby, aby zwracać uwagę na brzegi nimitty: „Czy to jest okrągłe, czy może owalne?”, 23 00:05:15,000 --> 00:05:30,800 „Czy krawędzie są gładkie, czy poszarpane?”. To wszystko jest niepotrzebne i prowadzi tylko do rozróżniania, większego dualizmu tego, co „wewnątrz” i „na zewnątrz” oraz do innych zakłóceń. 24 00:05:33,000 --> 00:05:47,800 Niech umysł podąża, gdzie chce – zwykle będzie to środek nimitty. Takie centrum to miejsce, gdzie ujawnia się najpiękniejsza część, gdzie światło jest najjaśniejsze i czyste. 25 00:05:48,000 --> 00:06:04,800 Puść i po prostu ciesz się jazdą, gdy uwaga zacznie być wciągana do środka i zacznie wpadać w samo centrum lub gdy światło zacznie rozszerzać się, otaczając cię całkowicie. 26 00:06:05,000 --> 00:06:21,800 Jest to w istocie jedno i to samo doświadczenie postrzegane z różnych perspektyw. Niech umysł zleje się z błogością. Niech siódmy etap tej drogi medytacyjnej, czyli pierwsza jhana, wreszcie się pojawi. 27 00:06:25,000 --> 00:06:36,800 Istnieją dwie główne przeszkody przy wejściu w jhany: radosne uniesienie i strach. Radość może stać się podekscytowaniem. 28 00:06:37,000 --> 00:06:52,800 Jeżeli umysł w tym momencie pomyśli: „Och, to jest to!”, pojawienie się jhany będzie mało prawdopodobne. Ta reakcja „och” powinna być stonowana na rzecz absolutnej pasywności. 29 00:06:53,000 --> 00:07:04,800 Możesz zostawić wszystkie „ochy” do momentu wyjścia z jhany, gdzie ich należyte miejsce. Jednak bardziej prawdopodobną przeszkodą może okazać się strach. 30 00:07:08,000 --> 00:07:25,800 Strach pojawia się wtedy, gdy ktoś zda sobie sprawę z potężnej mocy i błogości jhany, bądź też uświadomi sobie fakt, że wchodząc w jhanę, należy coś jeszcze pozostawić – siebie samego! 31 00:07:26,000 --> 00:07:42,800 Ten „wykonawca” przed samym wejściem w jhany nie musi oznajmiać komentarzami swojej obecności, ale jest tam nadal. Wewnątrz jhany natomiast „sprawca” całkowicie zanika. 32 00:07:43,000 --> 00:07:54,800 Ten, który „rozpoznaje”, nadal funkcjonuje, to znaczy – jesteś w pełni świadomy, ale wszelka kontrola jest teraz poza twoim zasięgiem. 33 00:07:55,000 --> 00:08:06,800 Nie można nawet sformułować pojedynczej myśli, nie mówiąc już o podejmowaniu decyzji. Natomiast wola jest w bezruchu, co dla niektórych może wydać się straszne. 34 00:08:10,000 --> 00:08:26,800 Nigdy, w całym swoim życiu nie doświadczyłeś takiego pozbawienia wszelkiej kontroli, jednocześnie jednak doznając takiej pełni obudzenia. Ta obawa to strach przed oddaniem czegoś bardzo osobistego, czym jest wola działania. 35 00:08:27,000 --> 00:08:40,800 Ten strach można przezwyciężyć poprzez zaufanie naukom Buddhy, jak też poprzez zachwyt spowodowany błogością, która jest w zasięgu wzroku, co można potraktować jako rodzaj nagrody. 36 00:08:43,000 --> 00:08:56,800 Błogosławiony zwykł mawiać, że przyjemność zrodzona z jhan: "Powinna być podejmowana, powinna być doskonalona, powinna być praktykowana, nie powinno jej się bać". 37 00:08:57,000 --> 00:09:10,800 Więc zanim pojawi się strach, zaufaj w pełni tej błogości i utrzymaj wiarę w nauki Buddhy, mając jednocześnie przykład w postaci wszystkich szlachetnych uczniów. 38 00:09:11,000 --> 00:09:26,800 Miej silne przekonanie o prawdziwości Dhammy, tak by jhany mogły objąć cię bezwysiłkowym, bezcielesnym, bezegoistycznym, błogim doświadczeniem, które z pewnością będzie najcenniejsze w twoim życiu. 39 00:09:28,000 --> 00:09:35,800 Miej odwagę, aby oddać pełną kontrolę na pewien czas, tak byś mógł tego w pełni doświadczyć. 40 00:09:38,000 --> 00:09:43,800 Czyta: Har-Dao Napisy: Portal Sasana.pl