1 00:00:00,640 --> 00:00:04,840 CZĘŚĆ 11 2 00:00:06,000 --> 00:00:14,840 Jeżeli jest to jhāna, to będzie ona trwała długo. Zwykle nie nazywa się jhānami czegoś, co trwa tylko kilka minut. 3 00:00:15,060 --> 00:00:22,880 Zwykle wyższe jhāny utrzymywać się mogą przez wiele godzin. Będąc wewnątrz, nie masz większego wyboru. 4 00:00:23,000 --> 00:00:36,860 Będziesz mógł wyłonić się z jhāny tylko wtedy, gdy umysł będzie gotowy do wyjścia, kiedy „paliwo” odpuszczenia, które uprzednio zostało wytworzone, zostanie całkowicie wykorzystane. 5 00:00:37,000 --> 00:00:52,840 Są to tak spokojne i satysfakcjonujące stany świadomości, że ich naturą jest utrzymywanie się przez bardzo długi okres. Inną cechą jhān jest to, że pojawiają się dopiero po osiągnięciu nimitty, co opisałem wcześniej. 6 00:00:56,000 --> 00:01:05,840 Ponadto należy wiedzieć, że kiedy już jesteś w jakiejkolwiek z jhān, niemożliwe jest wtedy doświadczanie ciała, na przykład bólu fizycznego, 7 00:01:06,000 --> 00:01:13,840 nie można też usłyszeć niczego z zewnątrz ani zarejestrować myśli, choćby nawet była to „dobra” myśl. 8 00:01:14,000 --> 00:01:23,840 To, co się przejawia, to pojedynczość percepcji, doświadczenie niedualistycznej błogości, która trwa niezmiennie przez bardzo długi czas. 9 00:01:24,000 --> 00:01:28,840 Nie jest to żaden trans, a tylko stan podwyższonej świadomości. 10 00:01:29,000 --> 00:01:38,840 Wszystko to mówię po to, abyście sami mogli rozróżnić, czy to, co uznajecie za jhāny, jest prawdziwym ich doświadczeniem, czy może tylko wyobrażeniem. 11 00:01:41,000 --> 00:01:51,840 Można powiedzieć o wiele więcej o tej medytacji, natomiast tutaj opisana została tylko podstawowa metoda złożona z siedmiu etapów, która kończy się pierwszą jhāną. 12 00:01:52,000 --> 00:02:01,840 Można szerzej opisać „pięć przeszkód” i to, jak są przezwyciężane, wspominając rolę i znaczenie uważności oraz jak jest wykorzystywana, 13 00:02:02,000 --> 00:02:08,840 a także czym są cztery satipaṭṭhāny i cztery podstawy mocy oraz pięć zdolności duchowych. 14 00:02:09,000 --> 00:02:19,840 Oczywiście, warto by też wymienić wyższe jhāny. Wszystkie te tematy powiązane są z praktyką medytacyjną, lecz ich wyjaśnienie musi być pozostawione na inną okazję. 15 00:02:22,400 --> 00:02:36,840 Ci, którzy błędnie myślą, że to wszystko jest „tylko praktyką samathy” bez jakiegokolwiek uwzględnienia wglądu vipassany, powinni zdać sobie sprawę, że nie jest to ani samatha, ani vipassanā. 16 00:02:37,000 --> 00:02:50,800 Medytacja nazywa się „bhāvanā” i jest to metoda, jakiej nauczał Buddha, a za Jego przykładem podąża tradycja leśna północno-wschodniej Tajlandii, której mój nauczyciel, Czcigodny Ajahn Chah, był częścią. 17 00:02:53,000 --> 00:03:08,800 Ajahn Chah mawiał często, że samatha i vipassanā nie mogą być rozdzielone, że para ta nie może być rozwijana niezależnie od właściwego poglądu, właściwej intencji, właściwego zachowania moralnego i tak dalej. 18 00:03:09,000 --> 00:03:22,800 I faktycznie tak jest, ponieważ aby zrobić jakiekolwiek postępy na wymienionych wyżej siedmiu etapach, medytujący potrzebuje zrozumienia i akceptacji nauk Buddhy, a wskazania moralne powinny być przestrzegane. 19 00:03:25,000 --> 00:03:32,800 Wgląd jest, rzecz jasna, potrzebny do osiągnięcia każdego z tych etapów, czyli zdanie sobie sprawy ze znaczenia „puszczania”. 20 00:03:33,000 --> 00:03:44,800 Im bardziej rozwija się kolejne etapy, tym głębszy będzie wgląd, a jeżeli dojdzie się aż do jhāny, wtedy to doświadczenie zmieni całe wcześniejsze zrozumienie. 21 00:03:45,000 --> 00:03:52,800 Niektórzy mawiają, że wgląd tańczy wokół jhāny, a jhāna tańczy wokół wglądu. To jest droga do Nibbāny. 22 00:03:55,000 --> 00:04:03,800 Buddha powiedział: "Ten, kto zagłębia się w przyjemności jhān, ten może oczekiwać osiągnięcia jednego z czterech rezultatów: 23 00:04:04,000 --> 00:04:10,800 Wchodzącego w Strumień, Raz-powracającego, Nie-powracającego i całkowitego Przebudzenia!" 24 00:04:12,000 --> 00:04:16,800 Napisy: Portal Sasana.pl Czyta: Ula Feluś