1 00:00:01,640 --> 00:00:16,840 2 00:00:18,000 --> 00:00:23,840 Bhante, dziękuję że zgodziłeś się udzielić wywiadu. 3 00:00:24,060 --> 00:00:41,880 Kim byłeś, Bhante, zanim stałeś się mnichem, zanim się wyświęciłeś, jaki był twój zawód, czy miałeś rodzinę, żonę, dzieci? 4 00:00:42,000 --> 00:01:04,860 Nie miałem rodziny, miałem aspiracje, aby zostać mnichem, już gdy miałem 16 lat. Taki był mój zamiar. Miałem zamysł, by popracować przez jakiś czas, po ukończeniu studiów. 5 00:01:05,000 --> 00:01:22,840 Zawsze praktykowałem medytację, starałem się też pomagać innym, umożliwając im praktykowanie medytacji w wielu leśnych klasztorach w północno-wschodniej [części Tajlandii]. 6 00:01:26,000 --> 00:01:36,840 Cierpliwie wracajcie do swojego umysłu z właściwą intencją poznania oddechu w każdej chwili. 7 00:01:41,000 --> 00:01:58,840 Ukończyłem rolnictwo, ze stopniem licencjata. Mimo wszystko, rozpocząłem pracę, by zdobyć doświadczenie, nie mając nic przeciwko, ponieważ nie zacząłem pracować w rolnictwie, ale w banku. Przez trzy lata. 8 00:01:59,000 --> 00:02:22,840 Następnie przeszedłem do pracy w Telecomie, gdzie spędziłem trzy lata jako inżynier, a potem w górnictwie w Australii przez około dwa lata, potem zacząłem pracować w fabryce klejnotów i biżuterii, trwało to mniej więcej dziesięć lat. 9 00:02:23,000 --> 00:02:29,840 A potem założyłem własną firmę, szkołę językową i prowadziłem ją przez około pięć lat. 10 00:02:30,000 --> 00:02:47,840 Kiedy robiłem interesy, co jakiś czas zadawałem sobie w sercu pytanie: „Czy jesteś gotowy zostać mnichem?”. Czasami: „OK, pozwalam sobie poczekać jeszcze kilka lat”. 11 00:02:48,000 --> 00:03:09,840 W każdym razie, ponieważ ćwiczyłem się w medytacji, kiedy robiłem interesy, rozwijałem się, przygotowywałem się, myśląc, że gdy zostanę mnichem, powinienem mieć dobre podstawy. 12 00:03:10,000 --> 00:03:32,840 Gdy miałem około dwunastu lat, dostałem się do słynnego liceum, a gdy miałem 15 lat, zainteresowała mnie medytacja praktyczna, dla mojej edukacji było to bardzo pomocne. 13 00:03:33,000 --> 00:03:48,840 Rozpocząłem praktykowanie medytacji w wieku 12 lat, ale zacząłem ją bardziej rozwijać, mając 16 lat i coraz więcej, mając lat 20, podróżowałem po Tajlandii, aby znaleźć mistrza. 14 00:03:50,000 --> 00:04:09,840 Pozostańcie uważni, dopóki nie osiągniecie większej świadomości i dopóki nie staniecie się bardziej świadomi siebie. Siedzisz, oddychasz, stajesz się świadomy, coraz bardziej. 15 00:04:10,000 --> 00:04:33,840 A dopóki nie zyskasz większej świadomości, dopóty nie osiągniesz większej równowagi, nie osiągniesz widzenia. Kiedy zobaczyłeś, po prostu zostań, widząc siebie. Widzenie jest świadomością. 16 00:04:34,000 --> 00:04:49,800 Musisz obserwować to, co widzisz, widzisz, że siedzisz, musisz to obserwować, jak siedzisz. Widzisz swój oddech, musisz obserwować, jak oddychasz, widząc i obserwując. 17 00:04:50,000 --> 00:05:02,800 Bhante, co się wydarzyło, gdy miałeś dwanaście lat, czy był jakiś konkretny moment w twoim życiu, kiedy miałeś dwanaście lat, gdy powiedziałeś: chcę iść i medytować, chcę zostać buddyjskim mnichem? 18 00:05:03,000 --> 00:05:10,800 Gdy miałem dwanaście lat to był czas, w którym po raz pierwszy zacząłem praktykę medytacji, ponieważ byłem wtedy w szkole podstawowej. Miałem dużo szczęścia. 19 00:05:11,000 --> 00:05:19,800 Mój nauczyciel uczył medytacji codziennie wieczorem, recytował z nami [wersy ochronne] i praktykował medytację przez około 5 minut. 20 00:05:20,000 --> 00:05:30,800 A potem, przed pójściem na uniwersytet, musiałem przejść egzamin, po prostu zdałem sobie sprawę, że muszę praktykować medytację. 21 00:05:31,000 --> 00:05:40,800 Potem osiągnąłem sukces, mogłem pójść do najsłynniejszej szkoły w Tajlandii, dzięki medytacji. 22 00:05:41,000 --> 00:05:54,800 Zamknij oczy. Ja obserwuję teraz oddech. Potem widzę oddychanie. Obserwuję i widzę jednocześnie, ponieważ mam zamknięte oczy, więc mogę w tym samym momencie widzieć i obserwować. 23 00:05:55,000 --> 00:06:07,800 Widzę wyraźnie. A potem słucham mojego serca, ponieważ zwykle wszyscy praktykujący, mają pragnienia związane z praktyką. 24 00:06:08,000 --> 00:06:21,800 Kiedy słuchasz swego serca, pragnienia, nawet pragnienia związane z medytacją, uspokajają się. Masz duże oczekiwania związane z praktyką. Kiedy słuchasz swojego serca, uspokaja się ono i odpuszcza. 25 00:06:22,000 --> 00:06:25,800 Gdzie znalazłeś swojego mistrza, mistrza medytacji? 26 00:06:26,000 --> 00:06:40,800 Gdy miałem 20 lat, przybyłem tu, do klasztoru Pipphalivanaram, ponieważ rektor uniwersytetu był uczniem Kassapy Muniego. 27 00:06:41,000 --> 00:06:55,800 Rektor przyjeżdżał ze studentami z uniwersytetu, organizując obozy i ucząc się medytacji od Kassapy Muniego, wielkiego mistrza. 28 00:06:56,000 --> 00:07:04,800 Był dość sławny, Kassapa Muni, pierwszy opat, założyciel tego klasztoru. Poznałem go, gdy miałem 20 lat. 29 00:07:05,000 --> 00:07:15,800 A kiedy ukończyłem uniwersytet, stałem się po raz pierwszy mnichem, pod jego przewodnictwem, wyświęcając się na czas 8-miesięcznej praktyki medytacji. 30 00:07:16,000 --> 00:07:17,800 A potem zdjąłeś mnisie szaty? 31 00:07:18,000 --> 00:07:32,800 Tak, ściągnąłem szaty, ponieważ dopiero co ukończyłem uniwersytet, więc wyświęciłem się tylko po to, by spędzić jedną porę deszczową jako mnich, a potem zdjąłem szaty, by zacząć pracować. 32 00:07:33,000 --> 00:07:46,800 Byłem pod przewodnictwem Kassapy Muniego i codziennie przez dwie godziny ćwiczyłem medytację, siedząc 2 godziny, bez żadnej przerwy, codziennie. 33 00:07:47,000 --> 00:08:00,800 Z niewielką grupą mnichów, około 5, 6, 7, i każdego dnia mój mistrz uczył nas medytacji przez co najmniej 2 godzin dziennie. 34 00:08:01,000 --> 00:08:02,800 Jakiego rodzaju była to medytacja? 35 00:08:03,000 --> 00:08:10,800 Medytacja oddechu, Ānāpānasati. Wtedy po raz pierwszy doświadczyłem spokoju i wglądu. 36 00:08:15,000 --> 00:08:25,800 Z intencją, właściwą intencją osiągniesz przejrzyste pojmowanie tego, co obserwujesz i widzisz. 37 00:08:26,000 --> 00:08:33,800 Obserwowanie i widzenie z przejrzystym pojmowaniem. Mając przejrzyste pojmowanie – obudź się, obudź się! 38 00:08:36,000 --> 00:08:40,800 Jaka jest Twoja metoda medytacji, Bhante? 39 00:08:41,000 --> 00:08:52,800 Zwykle jest to ānāpānasati, ale po tym dodaję kolejne dwa elementy. Drugim elementem jest medytacja pustki. 40 00:08:53,000 --> 00:09:09,800 Oznacza to, że opróżniam swój umysł, najpierw puszczam, zanim zacznę praktykę medytacji. Ponieważ czasami ludzie mają wiele oczekiwań w praktyce, stają się one dla nich przeszkodami. 41 00:09:10,000 --> 00:09:25,800 Ale zanim zacznę praktykować, otwieram oczy i widzę naturę, puszczam, przez około 2, 3 minuty lub 5 minut, a potem wszystko się uspokaja samoczynnie. W ten sposób odkryłem świadomość. 42 00:09:26,000 --> 00:09:38,800 Ponieważ kiedy opróżniasz swój umysł, w głębi serca czujesz się naprawdę lekko, nawet kiedy otworzysz oczy, widząc naturę, wtedy zdajesz sobie sprawę, że robisz wdech i wydech. 43 00:09:39,000 --> 00:09:49,800 Tak więc zawsze praktykuję medytację opartą na medytacji pustki. Pustka to suññatā. 44 00:09:50,000 --> 00:09:59,800 Kolejną jest kāyagatāsati, czyli uważność odnosząca się do ciała, do ruchów związanych z ciałem. 45 00:10:00,000 --> 00:10:08,800 Kiedy idziesz, po prostu bądź świadomy, wiedzący i świadomy. Chodzisz, jesz, pijesz. 46 00:10:09,000 --> 00:10:16,800 Tak więc praktykuję 3 w 1: ānāpānasati, medytację pustki i kāyagatāsati. 47 00:10:17,000 --> 00:10:24,800 Więc zaczynasz od pustki, zaczynasz od puszczania, czy to 3 w 1 i nie ma znaczenia, która z metod jest pierwsza? 48 00:10:25,000 --> 00:10:36,800 Trzy stanowią jedną metodę, ponieważ kiedy mój umysł otwiera się w moim sercu, wtedy staje się on w pełni świadomy całego siedzącego ciała, 49 00:10:37,000 --> 00:10:43,800 a następnie staje się w pełni świadomy oddychania, naturalnego oddychania, wchodzącego i wychodzącego powietrza, wdechu i wydechu. 50 00:10:44,000 --> 00:11:03,800 Normalnie, gdy praktykujesz, starasz się skupić na oddychaniu, jest to sporo samooczekiwania. Ale teraz po prostu puszczasz. Puszczaj i odpoczywaj, 2, 3 minuty. 51 00:11:04,000 --> 00:11:15,800 Kiedy zaczynasz praktykę medytacji od puszczania, jak odpuścić? Zrelaksuj się, zrelaksuj swoje serce. Wtedy odprężasz się coraz bardziej. 52 00:11:16,000 --> 00:11:30,800 Masz odpuszczanie, kiedy potrafisz odpuszczać, możesz poczuć oddech ze swojego serca. To tak jak siedzenie w naturze, wtedy możesz być świadomym swojego naturalnego oddechu. 53 00:11:31,000 --> 00:11:46,800 Ci praktykujący, którzy zawsze zmuszają się do oddychania, próbują wdychać i wydychać – generują dużo napięcia. Więc kiedy puszczasz, masz 3 w 1. 54 00:11:47,000 --> 00:11:56,800 Odkryłem, że wszystkie nauki Dhammy zawierają się w pustce. Najpierw pustka, a wszystkie nauki Dhammy zawierają się w pustce, 55 00:11:57,000 --> 00:12:10,800 ānāpānasati jest zawarta w pustce, kāyagatāsati to znaczy uważność odnosząca się do postaw ciała zawiera się w pustce. A tam nazywamy to przejrzystym pojmowaniem wewnątrz. 56 00:12:11,000 --> 00:12:25,800 Zrozumiałem, że świadomość jest kluczowa. Ludzie zwykle zaczynają praktykę z poziomu umysłowego. Chcą się skupić, zapominają, że umysł jest w twojej głowie, a twoje serce w klatce piersiowej. 57 00:12:26,000 --> 00:12:40,800 Najpierw musisz otworzyć swoje serce. Odpręż się i uśmiechnij. Zrelaksuj się, zrelaksuj swoje serce. Kiedy twoje serce się otwiera, co czujesz, czujesz oddech? Potem obserwuj swój umysł. 58 00:12:41,000 --> 00:12:55,800 Odczuwasz wdychanie i wydychanie, twój umysł patrzy. Wtedy czujesz naturalny oddech, bo gdy zwykle skupiasz się na oddechu, nie czujesz naturalnego oddechu, skupiasz się na oddychaniu i wymuszasz oddech. 59 00:12:56,000 --> 00:12:58,800 Więc ”wymuszanie” oznacza kontrolowanie oddechu? 60 00:12:59,000 --> 00:13:04,800 Tak, nie kontrolujemy oddychania. Wcześniej robiłem to samo, kontrolowałem oddech. 61 00:13:05,000 --> 00:13:22,800 Ale wydaje mi się, że to, co praktykuję teraz jest dla mnie bardziej odpowiednie, a następnie próbuję dowiedzieć się, jak rozwinąć większą świadomość. Odkryłem, jak ważna jest świadomość. 62 00:13:23,000 --> 00:13:36,800 Twoja świadomość i uważność nie powinny wędrować ku przyszłości i przeszłości. Każdy ma uważność, ale zwykle szuka ona czegoś w przyszłości i przeszłości. 63 00:13:37,000 --> 00:13:50,800 Szuka pieniędzy, wędruje do spraw rodzinnych. Kiedy uważność rozumie, czym jest twoje ciało i umysł, wtedy nie szuka już niczego na zewnątrz, szuka tego, co masz w sobie. 64 00:13:51,000 --> 00:14:02,800 Uważność potrafi widzieć. Więc gdy widzimy z większą świadomością, oznacza to, że jest więcej uwolnienia, gdy jesteś świadomy. 65 00:14:03,000 --> 00:14:13,800 Jeśli nie masz świadomości, patrzysz na swoje pragnienia, ale nie są one uwalniane. Dzięki świadomość mogą być puszczone wolno. 66 00:14:14,000 --> 00:14:29,800 Tak więc rozwijam świadomość, aby najpierw puścić, a kiedy jest już coraz więcej swobody, wtedy obserwuję – czy jest coś jeszcze w moim sercu? Jakieś pozostałości w środku? Wtedy używam tylko świadomości i obserwacji. 67 00:14:30,000 --> 00:14:34,800 Więc świadomość jest w stanie otworzyć serce? 68 00:14:35,000 --> 00:14:44,800 Tak, zrozumiałem, że świadomość jest drogą do otwarcia serca. Jeśli tylko patrzysz, twoje serce nie jest jeszcze otwarte. 69 00:14:45,000 --> 00:14:57,800 Patrzysz, ale nie widzisz przejrzyście, ale kiedy jesteś świadomy, patrzysz, więc świadomość to sampajañña, widzenie to uważność lub sati. 70 00:14:58,000 --> 00:15:06,800 Używasz tych dwóch właściwości: uważności – sati i świadomości – sampajañña. 71 00:15:07,000 --> 00:15:28,800 Istnieją różne interpretacje między Azjatami a ludźmi z Zachodu. Ludzie z Azji, z Tajlandii, Sri Lanki, Singapuru czy Malezji, kiedy mówię im o sercu lub citta, mówią tutaj. 72 00:15:29,000 --> 00:15:46,800 Kiedy rozmawiam z obcokrajowcami – citta, mówią tutaj. Istnieją dwie różne interpretacje. Tak więc po prostu mówię tak: serce jest czystą cittą lub czystym umysłem. 73 00:15:47,000 --> 00:15:59,800 To jest natomiast warunkujący umysł. Ale w Tajlandii mamy na to słowo – nazywamy to „jai”. Musisz medytować z czystego umysłu, a nie z brudnego umysłu tutaj. 74 00:16:00,000 --> 00:16:04,800 To jest brudny umysł, warunkujący umysł, masz wiele wątpliwości, kiedy praktykujesz z tego poziomu. 75 00:16:05,000 --> 00:16:14,800 Obserwuj oddech: „Dlaczego nie jest łagodny?”, a więc wymuszasz: „Dlaczego jest tak szorstki?”, więc starasz się oddychać płytko. 76 00:16:15,000 --> 00:16:26,800 Przez niego masz wiele wątpliwości i starasz się kontrolować oddychanie. Ale serce jest wyłącznie otwarte i świadome, i widzi rzeczy takimi, jakimi są. 77 00:16:27,000 --> 00:16:38,800 Najlepszym sposobem, by nauczyć się medytacji uspokojenia lub medytacji wglądu, to niedzielenie tych dwóch rodzajów medytacji. Najlepszy sposób to połączenie ich. Ludzie dokonują separacji. 78 00:16:39,000 --> 00:16:50,800 Zaczynają od medytacji uspokojenia i później medytacja wglądu. Inni zaczynają najpierw medytację wglądu, medytację uspokojenia później. 79 00:16:51,000 --> 00:17:03,800 Ale znalazłem w jednej z sutt trzy sposoby: pierwszy sposób to najpierw medytacja [uspokojenia], później medytacja wglądu. Drugi sposób to najpierw medytacja wglądu, koncentracja później, 80 00:17:04,000 --> 00:17:19,800 ale trzecim sposobem jest koncentracja i wgląd praktykowany jednocześnie. Uznałem to za najlepszy sposób nauczania ludzi, jak też i najlepszy sposób praktyki własnej. 81 00:17:20,000 --> 00:17:35,800 W trakcie pierwszej lekcji musisz nauczyć ludzi rozumienia całego spektrum medytacji spokoju i medytacji wglądu, opartej na trzech rzeczach: 82 00:17:37,000 --> 00:17:53,800 nazywamy to ātapi-sampajanno-satima w języku Pāḷi. Ātapi to właściwy wysiłek, sampajanno to sampajañña – świadomość, a satima to uważność, czyli sati. 83 00:17:54,000 --> 00:18:03,800 Właściwy wysiłek jest pierwszy. Powiedz im, nie oczekuj niczego. Właściwy wysiłek to „po prostu rób, ale nie oczekuj”. 84 00:18:04,000 --> 00:18:16,800 Chcecie wejść w jhānę? Nie, nie oczekujcie niczego. Kiedy po prostu puszczasz, nie oczekuj. W jaki sposób? Właściwy wysiłek. 85 00:18:17,000 --> 00:18:30,800 Po prostu uświadom sobie, że w twoim sercu zbiera się brud, a ty go puszczasz. Gniew wypływa z twojego serca? Puść go. W jaki sposób? Przede wszystkim nie praktykuj niczego. 86 00:18:31,000 --> 00:18:55,800 Najpierw siedź i rozluźnij się przez 5 lub 10 minut. Wtedy naturalnie jesteś bardziej spokojny. A potem po prostu użyj właściwego wysiłku w swoim sercu, puść to, co masz w sercu; pochodzące z domu, z biura. 87 00:18:56,000 --> 00:19:11,800 Jesteś tutaj w klasztorze, ale twoje serce jest w twoim domu lub w biurze – nie, najpierw puść. Kiedy puścisz, masz wtedy wystarczająco dobre serce. 88 00:19:12,000 --> 00:19:25,800 Jest to wystarczająco dobra właściwość na początek, obudzisz się ze świadomością. Kiedy odpuszczasz, odpuść także wewnątrz swojego serca. Poczujesz swój naturalny oddech samoczynnie. 89 00:19:26,000 --> 00:19:40,800 A potem jesteś uważny i obserwujesz jednocześnie. Kiedy czujesz swój oddech, wcześniej nie czułeś swojego oddechu, jeszcze nie, ale próbowałeś go szukać. 90 00:19:41,000 --> 00:19:54,800 Ale teraz czujesz swój oddech, kiedy czujesz, wtedy widzisz. Och, wyraźnie zobaczysz, jak się oddycha, wdychasz i wydychasz, nie robisz tego [intencjonalnie] ani nie zmuszasz się. 91 00:19:55,000 --> 00:20:10,800 Więc oddychasz naturalnie. To jest dobra świadomość, nie próbuj być świadomym oddychania i nie zmuszaj ciała – nie! Po prostu, najpierw puść, użyj właściwego wysiłku. 92 00:20:11,000 --> 00:20:22,800 Wtedy twoje serce jest gotowe, aby urzeczywistnić rzeczy takimi, jakimi są. Wtedy możesz to poczuć lub zdasz sobie z tego sprawę. Ludzie mogą nie rozumieć, jak to jest być świadomym. 93 00:20:23,000 --> 00:20:34,800 Poczuj rozluźnienie, w twoim ciele, w oddechu, a potem poczujesz, że to rozluźnienie pomoże ci obudzić świadomość serca. 94 00:20:35,000 --> 00:20:50,800 A kiedy twoja świadomość serca się obudzi, nie zgub się w myślach, bądź uważny. Widzisz i obserwujesz, jak robisz wdech, widzisz i obserwujesz, jak robisz wydech, a potem łączysz to wszystko razem, trzy w jednym. 95 00:20:51,000 --> 00:20:58,800 Właściwy wysiłek, świadomość i uważność – 3 w 1. Wszystko to w trakcie jednej lekcji. 96 00:20:59,000 --> 00:21:14,800 Jeśli będziesz uczył podczas pierwszej lekcji o tych trzech sposobach: o właściwym wysiłku, świadomości i uważności, wziętych razem, wtedy będą wiedzieć, będą uświadamiać sobie spokój, będą wiedzieli, jak to zrobić. 97 00:21:15,000 --> 00:21:30,800 W ten sposób uczę, jak to zrobić. Staram się nie dawać mnóstwa teorii, a tylko, jak to robić. Chodzi o twoje serce, bardzo proste, puść, masz spokój w sercu, kiedy puścisz. 98 00:21:31,000 --> 00:21:41,800 I zdasz sobie sprawę, że świadomość oddechu daje więcej spokoju. Jeśli jesteś świadom swojego domu lub firmy, daje to tylko więcej zmartwień. 99 00:21:42,000 --> 00:21:51,800 A potem, gdy jesteś świadomy swojego oddechu, obserwuj swoje wnętrze, to nie tylko oddychanie, ale także coś, co dzieje się w twoim sercu. 100 00:21:52,000 --> 00:21:59,800 Kiedy jesteś świadomy swojego oddechu, kiedy patrzysz, możesz zobaczyć swój oddech i jakość serca w środku, 101 00:22:00,000 --> 00:22:05,800 ale jeśli nie masz świadomości, po prostu oddychasz, widzisz tylko oddech. 102 00:22:07,000 --> 00:22:14,800 Wtedy musisz przyjść po raz kolejny, może w przyszłym tygodniu, może w następnym miesiącu, wtedy nauczysz się następnej lekcji; 103 00:22:15,000 --> 00:22:27,800 obserwuj oddech, obserwuj swoje doznania, obserwuj swój umysł i obserwuj naturę zjawisk, ale jeśli to wszystko zawrzemy w pierwszej lekcji, nauczymy początkującego – tylko dzięki świadomości. 104 00:22:28,000 --> 00:22:34,800 Kiedy obserwujesz – najpierw odpuszczanie i świadomość. Kiedy patrzysz na oddech, zobaczysz oddech i serce, 105 00:22:35,000 --> 00:22:43,800 i widzisz coraz więcej, dzięki zagłębianiu się w oddech, możesz zajrzeć w głębię swojego serca, w to, co ma w środku, to, co jest w nim zdrowe i co niezdrowe. 106 00:22:44,000 --> 00:22:54,800 A kiedy dostrzegasz coraz więcej dzięki odpuszczaniu niezdrowych stanów, możesz jeszcze łatwiej odpuścić. A potem obudzisz się, uspokojony w środku oraz ze zrozumieniem. 107 00:23:05,000 --> 00:23:14,800 Więc, Bhante, niedługo jedziesz do Australii, a potem do Anglii, więc ludzie Zachodu wydają się słuchać. 108 00:23:15,000 --> 00:23:24,800 Tak, jestem bardzo szczęśliwy, ponieważ kiedy przychodzą do mnie, zawsze praktykują medytację, natychmiast zamykając oczy. 109 00:23:25,000 --> 00:23:34,800 Mówię im, najpierw otwórzcie oczy i odpuśćcie, zrelaksujcie swoje ciało, rozluźnijcie swoje serce. Nigdy nie rozluźniają swojego ciała i serca. 110 00:23:35,000 --> 00:23:46,800 Kiedy się rozluźnili, potrzebowali tylko dwóch minut. Znaleźli spokój, nawet jeśli wcześniej w ogóle nie medytowali. To bardzo dobre wprowadzenie dla obcokrajowców. 111 00:23:47,000 --> 00:23:59,800 Znaleźli spokój, nawet mimo że tego nie robią. Dziękuję. Życząc Ci oka Dhammy w tym życiu, sādhu, sādhu, sādhu. 112 00:24:05,000 --> 00:24:06,800 Dzięki, Bhante. 113 00:24:10,000 --> 00:24:11,800 Dobrze? 114 00:24:12,000 --> 00:24:13,800 Tak, dobrze! 115 00:24:15,000 --> 00:24:18,800 Tłumaczenie i napisy: Sasana.pl