Māna

Zarozumiałość, duma, jest jednym z dziesięciu Kajdan wiążących do istnienia (patrz sam.yojana). Całkowicie zanika ona jedynie w momencie wkroczenia w Stan Arahata, czyli Świętości (porównaj asmi-māna). Jest ona także jedną ze Skłonności (patrz anusaya) i Splamień (patrz kilesa).

„Zarozumiałość (- równości) (māna), zaroumiałość niższości (omāna) i zarozumiałość wyższości (atimāna) - ta potrójna zarozumiałość powinna być pokonana. Gdyż po pokonaniu potrójnej dumy mówi się, że mnich poprzez pełne jej przeniknięcie położył kres cierpieniu." (A. VI, 49)

"Ci asceci i Brahmańscy kapłani, którzy polegają na tej nietrwałej, bolesnej i przejściowej naturze ciała, uczuć, percepcji, formacji mentalnych i świadomości rozmyślają: Ja jestem lepszy, Ja jestem równy lub Ja jestem gorszy, wszyscy oni wyobrażają sobie to z powodu braku zrozumienia rzeczywistości." (S. XXII, 49) W rzeczywistości nie można odnaleźć żadnej istoty-ja. Porównaj anattā.

POWRÓT