Medytacje Tom 1
Cierpliwość Cierpliwość oznacza trzymanie się przyczyn praktyki, bez zważania na to, jak długo będzie trzeba czekać na rezultaty. Innymi słowy, praktykujesz z determinacją, trzymasz się tego i nie odpuszczasz – bez pośpiechu i stale. |
Ćwiczenie całego umysłu Umysł może się zbuntować, gdy uporczywie stosuje się jedną metodę, nie mając innych technik i podejść w zanadrzu, dlatego trzeba pamiętać, że medytacja to wszechstronne ćwiczenie. |
Dostroić się do oddechu Wskazówki, jak medytować dane przez Bhante Thanissaro, zwłaszcza co robić z oddechem i jak odnieść to do całości Ścieżki buddyjskiej. |
Faktura drewna Buddha uczy, że ścieżka praktyki ma dwie strony: stronę rozwoju i stronę odpuszczania. Ważne jest, by widzieć praktykę z obydwu perspektyw – by obejmowała obie te strony |
Godność w umiarkowaniu Reguła umiarkowania, wyrzekania się, dotyczy każdego etapu ścieżki. Jeśli praktykujesz hojność, musisz rezygnować z rzeczy, które być może lubisz. Dostrzegasz korzyści płynące z mówienia „nie” swojej zachłanności, pozwalasz innym ludziom cieszyć się tym, co dajesz. |
Jak i dlaczego? Autor w zwięzły i wnikliwy sposób wyjaśnia, dlaczego warto sobie zadać dwa podstawowe pytania na temat medytacji. |
Lęki Boimy się tak wielu rzeczy. Jest tak dużo lęku w naszym życiu. Mimo to teksty nie poświęcają mu zbyt wiele uwagi, głównie dlatego, że istnieją różne rodzaje lęku – lęk związany z chciwością, związany ze złością, z ułudą – a teksty skupiają się bardziej na emocjach, którymi podszyte są lęki, niż na nich samych. |
Nieustanna wrażliwość W jaki sposób umiejętnie praktykować, jak samego siebie zmotywować do medytacji, gdzie jest równowaga i wkładanie "w sam raz" wysiłku? Thanissaro Bhikkhu stara się nam pokazać na czym polega wprawne bycie wrażliwym i obeznanym w tym, co robimy na poduszce medytacyjnej. |
Obserwator Do utrzymania umysłu w równowadze konieczna jest umiejętność obserwowania: trzeba być tak precyzyjnie spostrzegawczym, jak to tylko możliwe. Thanissaro Bhikkhu wyjaśnia, że to właśnie szczegóły liczą się w medytacji, drobiazgi, i jeśli nie skupia się na nich uwagi, a jedynie zachowuje pozory, to wiele się traci. |
Obserwuj to, co robisz Czym są intencje i jak wpływają na działania? I dlaczego nauki na temat działania są czymś, co wyróżnia buddyzm? Autor przybliża nam te kwestie w doskonałym artykule. |
Po pierwsze szczodrość Esej na temat podstawowego podejścia do życia z punktu widzenia nauk Buddhy |
Polegać na umyśle Naszym podstawowym problemem jest to, że najmniej wiemy o najważniejszej rzeczy w życiu – o umyśle. |
Postanowienia Ważne jest mieć konkretne cele w swojej praktyce: to coś, co umyka wielu osobom. Myślą, że posiadanie celu oznacza ciągłe zamartwianie się, że go nie osiągną. |
Proces utrzymywania Umysł ma tendencję do znacznie szybszego poruszania się niż ciało i jest o wiele bardziej zmienny. Dlatego musimy dodatkowo i ciężko pracować nad tym bardzo trudnym aspektem treningu: utrzymywaniem umysłu w jednym miejscu, utrzymywaniem go w skupieniu. |
Przyjemność i ból Kiedy nadchodzą ból, stres i cierpienie, chcesz je zrozumieć, to dużo cię nauczy o umyśle. Buddha nigdy nie powiedział, że życie jest cierpieniem. Powiedział tylko, że w życiu istnieje cierpienie, co jest zupełnie czym innym. |
Rozsądny a osądzający Podczas medytacji nie powinniśmy osądzać tego, czego w sobie nie lubimy, ale próbować się nauczyć cierpliwości i tego, jak patrzeć na nielubiane rzeczy wystarczająco długo, by poradzić sobie z nimi w rozsądny sposób, czyli przez zrozumienie |
Skąpani w oddechu Jak zmienić postrzeganie oddechu, żeby mógł on swobodnie przepływać przez ciało i żeby pojawiło się uczucie pełni? Thanissaro Bhikkhu tłumaczy, że można odwrócić sytuację i pomyśleć, że to oddech nas otacza, że jesteśmy w nim zanurzeni, co w konsekwencji pomaga rozluźnić napięcia i rozpuścić blokady. |
Szacunek dla skupienia Buddha powiedział kiedyś, że sercem Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki jest Właściwe Skupienie, wszystkie pozostałe czynniki to tylko użyteczne podpory – utrzymują je w porządku, na odpowiednim torze. |
Ścieżka pytań Celem naszej praktyki jest osiągnięcie wnikliwości, która prowadzi do wyzwolenia, do wolności. Zanim tam jednak dotrzemy, musimy ćwiczyć wnikliwość na każdym poziomie praktyki. |
To, co nieosiągalne Jedną z największych trudności, jakie sobie stwarzamy, to obraz samego siebie. Zauważamy, że trudno robić rzeczy, które są dla nas dobre, a łatwo takie, które nam szkodzą, dochodzimy więc do wniosku, że z natury jesteśmy leniwi albo że leniwa część umysłu to nasze prawdziwe „ja”, bo używanie pozostałej części oczywiście wymaga wysiłku. |
Tylko wyobraź to sobie Thanissaro Bhikkhu wyjaśnia, jak posługiwać się wyobraźnią, żeby rozwijać skupienie. Polega to na tym, że trzeba pozwolić zawładnąć wyobraźnią umiejętności, którą chcesz rozwijać, a do tego potrzebne są cztery kroki. |
U drzwi klatki Ważnym elementem praktyki jest odpuszczanie. Wolimy myśleć, że oznacza to porzucanie rzeczy, których nie lubimy, a zatrzymywanie tych, które lubimy. W rzeczywistości jest to o wiele bardziej wymagające. |
Umysł – twórca historyjek Czasami zdarza się, że nie możemy sobie poradzić z narracją, którą umysł wciąż odtwarza. Z tego artykułu dowiemy się, że często pomocną w takiej sytuacji okazuje się nie ta część medytacji, która jest związana z oddechem, ale inna, związana z rozwijaniem miłującej dobroci, współczucia, wdzięczności i spokoju. |
W dobrym nastroju Mowa Thanissaro Bhikkhu o tym, że nie osiągniemy dobrych rezultatów w medytacji, jeśli umysłu nie cechuje radość, cierpliwość i mądrość. Te cechy są jak nasiona – pozwalają medytacji się rozwijać. Każdy z nas ma w umyśle dobre właściwości i mnóstwo rzeczy, o których może myśleć, by wprawić się w dobry nastrój. |
Wejdź w kontakt z teraźniejszością Często, gdy próbujemy medytować i pozostawać w chwili obecnej, okazuje się, że uniemożliwia nam to pojawienie się przeszkód, na przykład w postaci żądzy, gniewu, strachu lub bólu. Thanissaro Bhikkhu wyjaśnia, jak sobie wtedy radzić, bo czasem, zanim przyjdzie uspokojenie, trzeba najpierw sprostać trudnościom. |
Wytwarzanie doświadczenia Nie jesteś jedynie niewinnym obserwatorem, nieobciążonym żadną odpowiedzialnością za to, czego doświadczasz. Odpowiadasz za swoje doświadczenia – z powodu przeszłych i obecnych działań. |
Zadowolenie z praktyki |
Życie w szpitalu Buddhy Ważne, żebyśmy o tym pamiętali, gdy wspólnie tu praktykujemy: pracujemy nad chorobami naszych umysłów. Każdy z nas jest nimi dotknięty. I pomimo że podstawowe przyczyny tych dolegliwości są te same – pożądanie, ignorancja – nasze pragnienia się różnią. |