Tytuł: Nauka słuchania

O autorze: Ajahn Chah

Wersja pdf: pdf.jpg

zobacz źródło

print

Wersja epub: epub.jpg

bz_0030.jpg

Pewnego wieczoru, podczas jednego z nieoficjalnych spotkań w swojej rezydencji, Mistrz powiedział: „Kiedy słuchasz Nauki, musisz otworzyć swoje serce i spocznij w jego centrum. Nie chciej posiąść tego, co słyszysz ani też nie podejmuj drobiazgowych prób, by wszystko zachować w pamięci. Raczej pozwól Nauce przenikać twoje serce, aby ukazała się ona taką jaka jest i w każdej chwili, nieustannie bądź na nią otwarty. Przetrwa wszak to, co dojrzało do tego, by być zachowanym [w pamięci]. I dokona się to samo z siebie, nie zaś na skutek podejmowanego przez Ciebie wysiłku.

Podobnie, gdy objaśniasz Naukę, rób to bez wysiłku. Przekaz musi być spontaniczny, zgodny z okolicznościami zaistniałymi w danym momencie. Wiesz, to dziwne, ale ludzie czasem przychodzą do mnie i zupełnie nie wyrażają chęci usłyszenia Nauki, a tu proszę - tak się po prostu dzieje. Nauka przychodzi bez jakiegokolwiek starania. Kiedy znów innym razem okazują się być otwarci na przekaz, proszą nawet o wykład, ale nic z tego! Nic się nie wydarzy. I cóż zrobisz? Nie wiem dlaczego, ale takie rzeczy mają miejsce. Ludzie znajdują się, jak gdyby na różnych stopniach otwartości, więc jeśli ty też jesteś akurat na tym samym poziomie, rzeczy się dzieją i już.

Kiedy wykładasz Naukę, najlepiej jest o tym w ogóle nie myśleć. Zapomnij o tym. Im więcej myślisz czy próbujesz zaplanować, tym gorzej to wyjdzie. Ciężka sprawa, no nie? Czasem, gdy wyjaśnianie idzie dość płynnie, następuje pauza i ktoś może zadać pytanie. Nagle pojawia się zupełnie nowy kierunek. A w tym jest nieskończone, niewyczerpane źródło dla Ciebie.

Wierzę bez cienia wątpliwości w zdolność Buddy do poznania temperamentów wszystkich istot oraz ich otwartości [na Jego Naukę]. Budda używał takiej właśnie metody spontanicznego przekazu. To nie jest tak, że musiał sięgać po jakąś nadludzką moc; był po prosty wrażliwy na potrzeby ludzi żyjących wokół niego i zgodnie z nimi nauczał. Przykładem demonstrującym jego spontaniczność było pewne zdarzenie, kiedy to po wygłoszeniu Nauki do grupy uczniów, zapytał ich czy kiedykolwiek wcześniej spotkali się z podobnym nauczaniem. Odpowiedzieli, że nigdy. Na to Budda odrzekł, że i on sam nigdy wcześniej takiej nauki nie słyszał.

Kontynuuj praktykę bez względu na to, co robisz. Praktyka nie zależy od żadnej pozycji, takiej jak siedzenie czy chodzenie. To raczej stała świadomość przepływu treści twojego własnego umysłu oraz doznań. Zatem bez względu na to, co się dzieje wokół, wycisz się i przez cały czas uważnie obserwuj ów przepływ.

Innym razem Mistrz rzekł:“Praktyka nie jest ruchem wprzód, ale w niej jest ruch wprzód. Zarazem to nie jest ruch wstecz, ale w niej jest ruch wstecz. I w końcu, praktyka nie jest zatrzymywaniem się i trwaniem w bezruchu, ale w niej jest zatrzymywanie się oraz trwanie w bezruchu. Zatem w praktyce jest ruch wprzód, wstecz na równi z bezruchem, ale nie możesz powiedzieć, że praktyka jest którymś z tych trzech. Tak praktyka dochodzi do punktu, w którym nie ma ani ruchu wprzód ani wstecz ani żadnego bezruchu. Gdzie ona jest?”

Jeszcze przy innej okazji, Mistrz uczył: “Aby zwięźle zdefiniować Buddyzm, możemy powiedzieć tak: - Nie lgnij do niczego ani niczego nie chwytaj. Harmonizuj się z Rzeczywistością, ze zjawiskami takimi jakimi są - ”.


Artykuły o podobnej tematyce:

Sprawdź też TERMINOLOGIĘ


Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi: BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.


cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0


sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020


Oryginał można znaleźć na tej stronie:
http://www.what-buddha-taught.net/Books5/Ajahn_Chah_Learning_to_Listen.htm

Źródło: © What-Buddha-Taught.net
http://www.what-buddha-taught.net/copy_right_issues.htm

Tłumaczenie: trakkar taso