Odosobnienie medytacyjne Z Bhante Sujato - poranek dnia 1
Sujato Bhikkhu, 08 Dec 2019 04:00

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Poranna mowa Dhammy Bhante Sujato na odosobnieniu w dniu 04.12.2019 w Tarasce.

Ćwiczenie całego umysłu
Thanissaro Bhikkhu, 23 Nov 2019 21:25

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Ćwiczenie umysłu nie polega jedynie na wykorzystaniu danej techniki medytacji, żeby siłą utrzymać go w chwili obecnej. Jeśli mamy takie podejście, umysł zacznie się buntować, znajdować sposoby na prześlizgnięcie się przez nasze mechanizmy obronne, ponieważ w niektórych sytuacjach dana technika medytacji się sprawdza, a w innych nie. Umysł zaczyna się buntować, gdy się nie sprawdza i jeśli uporczywie stosujesz jedną metodę, nie mając innych technik i podejść w zanadrzu.

Wprowadzenie do metty
Vimalaramsi Bhikkhu, 10 Nov 2019 09:57

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Każdego ranka będziecie przyjmować wskazania. Są one bardzo ważne. Jeśli złamiecie któreś z nich, wpłynie to negatywnie na waszą medytację. Wtedy musicie dać mi znać, że złamaliście któreś ze wskazań. Nie będę was wytykać palcem, ale będziecie musieli ponownie je przyjąć z postanowieniem, że ich nie złamiecie. Oczywiście najłatwiej złamać wskazanie dotyczące mowy. Dlatego chciałbym, żebyście za dużo nie mówili. Możecie porozmawiać ze mną, ale nie rozmawiajcie z ludźmi wokół was. To bardzo pomocne, ponieważ gdy zaczniecie rozmawiać z innymi, to o czym będziecie wtedy myśleć? O tym, co oni powiedzieli, o tym, co wy powiedzieliście, a to staje się przeszkodą. Także proszę, ograniczcie mówienie najbardziej, jak to możliwe.

Jak reagować na nękanie
Brahmavamso Ajahn, 03 Nov 2019 10:02

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Otóż dostałem list od kogoś z Wielkiej Brytanii z prośbą o mowę o tym, jak radzić sobie z nadużyciami w relacjach rodzinnych i zawodowych, a zwłaszcza ze znęcaniem się, które pojawia się w wielu obszarach naszego życia – w szkole, w pracy, w domu, nawet w klasztorach. Można się z tym spotkać wszędzie. Zamiast po prostu dawać rady, buddyści zazwyczaj wybierają metodę rozwiązywania problemów polegającą na znalezieniu przyczyn, powodów, dla których ludzie uciekają się do przemocy. Dlaczego właśnie to najpierw robią? Jeśli możesz zrozumieć przyczynę takiego postępowania, sytuacje, które powodują nadużycia i nękanie, znajdziesz lepsze rozwiązanie.

O rozluźnieniu w medytacji
Vimalaramsi Bhikkhu, 27 Oct 2019 09:00

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Kiedy intensywnie praktykowałem vipassanę… Mówiłem wam, zrobiłem dużo odosobnień. Właściwie, gdyby połączyć wszystkie te odosobnienia, to wyszłoby pewnie 8 lat odosobnień przez 20 lat praktyki. A gdy się robi ciągle to samo i oczekuje innego rezultatu…

Dhammadayada Sutta - Mowa o tych, którzy dziedziczą Dhammę
Brahmali Ajahn, 25 Aug 2019 07:47

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Tak więc Buddha rozróżnia, i jest to oczywiście bardzo ważne rozróżnienie, właściwie urzeczywistniających Nauki, praktykujących je, i tych, którzy są beneficjentami wszystkich dóbr materialnych z tym związanych. Wiecie, chodzi tu zwłaszcza o mnichów, o osoby w zakonie, bo zwyczajowo są odbiorcami wszelkiego rodzaju podarków lub innych przejawów hojności.

Zadowolenie z praktyki
Thanissaro Bhikkhu, 18 Aug 2019 08:18

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Za każdym razem, gdy siadasz do pracy z oddechem, przypomnij sobie opowieść o głupiej, niedoświadczonej krowie. Krowa pasie się na uroczej łące na zboczu wzgórza, ma pod dostatkiem trawy i wody, ale widzi inną łąkę na zboczu innego wzgórza. Zaczyna się zastanawiać: „Jaka tam jest trawa? Jak smakuje tam woda?”. Ponieważ jest krową głupią i niedoświadczoną, wyrusza w drogę. Nie umie jednak zejść ze wzgórza, przejść przez wąwóz i wejść na drugie wzgórze, więc błądzi po drodze. Nie dociera na drugie wzgórze i nie może wrócić do miejsca, w którym była.

Jak zmniejszyć stres
Brahmavamso Ajahn, 03 Aug 2019 16:23

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Kiedy medytowałem, kilka minut temu, pojawił się kaszel, ale go nie zwalczałem. Nie walczę z takimi rzeczami, nie wypowiadam im wojny, nie boję się ich. Jeśli przychodzi kaszel – śmiejcie się, zawrzyjcie z nim pokój. I dlatego, że rozluźniacie struny, w moim przypadku struny głosowe, naprawdę czujecie, że są zrelaksowane. Później po prostu nie kaszlecie, poradziliście sobie z tym w niesamowity sposób. To małe rzeczy, które mogą pomóc w radzeniu sobie z napięciem.

To, co nieosiagalne
Thanissaro Bhikkhu, 13 Jul 2019 11:54

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jedną z największych trudności, jakie sobie stwarzamy, to obraz samego siebie. Zauważamy, że trudno robić rzeczy, które są dla nas dobre, a łatwo takie, które nam szkodzą, dochodzimy więc do wniosku, że z natury jesteśmy leniwi albo że leniwa część umysłu to nasze prawdziwe „ja”, bo używanie pozostałej części oczywiście wymaga wysiłku. Leniwa część umysłu to ta, która płynie z prądem, więc tacy musimy naprawdę być – tak myślimy, ale takie rozumowanie jest w istocie samoniszczące.

Życie klasztorne i Ośmioraka Ścieżka
Sujato Bhikkhu, 06 Jul 2019 16:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Świadomosc peryferyjna
Nyanamoli Bhikkhu, 29 May 2019 17:23

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Uważność praktykujemy poprawnie wtedy, gdy zakotwiczymy w czymś umysł. Na to „coś” nie powinno się bezpośrednio kierować uwagi, powinno to jedynie pełnić funkcję punktu odniesienia w stosunku do obiektu naszej uwagi (pełnić funkcję „kotwicy”). Coś, co nie jest bezpośrednim obiektem uwagi, jest „tłem”, dalszym planem dla obiektu naszej uważności (dzięki temu wytwarza się „pierwszy plan”).

Mowa Dhammy, 17 maja 2019, Wroclaw
Kondañño Bhikkhu, 25 May 2019 14:34

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Mowa wygłoszona we Wrocławiu w dniu odosobnienia 17 maja, dla grupy spotykającej się co tydzień na wspólne siedzenia.

Mowa Dhammy - 16 maja 2019, Wrocław
Kondañño Bhikkhu, 22 May 2019 10:46

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Mowa wygłoszona we Wrocławiu po sesji medytacyjnej dla grupy spotykającej się co tydzień na wspólne siedzenia.

Rozsądny a osądzający
Thanissaro Bhikkhu, 18 May 2019 13:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Jedną z trudniejszych, a bardzo ważnych umiejętności, które musimy w sobie wykształcić jako medytujący, jest nauczenie się, jak być rozsądnym, ale bez osądzania. Aby rozwinąć tę zdolność, należy najpierw się zastanowić nad różnicą pomiędzy byciem rozsądnym a byciem osądzającym.

Omówienie braku istoty
Piotr Jagodziński, 11 Apr 2019 16:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Omówienie sutty i medytacja prowadzona przez Piotra Jagodzińskiego podczas spotkania grupy medytacyjnej Fundacji "Theravada" we Wrocławiu. Więcej informacji o Fundacji na stronie: theravada.pl

Obserwator
Thanissaro Bhikkhu, 30 Mar 2019 19:04

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Czasem medytacja jest prosta, a czasem trudna. Ale bez względu na to, czy jest łatwo czy trudno, musimy utrzymywać umysł w równowadze. Kiedy zaczyna być łatwo, nie bądź z siebie zbyt zadowolony. Jeśli będziesz zadowolony, wszystko się rozluźni, tak jak śruby w samochodzie – po chwili zaczną stukać, a następnie odpadać. Tak samo, gdy ci nie idzie, nie zamartwiaj się. W każdym wypadku zasadą numer jeden jest utrzymanie umysłu w równowadze. Miej silną łączność z obserwatorem – częścią umysłu, która po prostu patrzy na to, co się dzieje – i rozpoznawaj dzięki temu tak dużo, jak tylko możesz.

Wywiad z anagariką Paulem
Filmy dokumentalne, 17 Mar 2019 21:23

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Paulem, anagariką z klasztoru Bodhinyana. Anagarika to roczny "staż" w australijskim klasztorze, którego opatem jest Ajahn Brahm. Tematy poruszane to między innymi: jakie obowiązki są dla anagarików, motywacje oraz wymagania by zostać mnichem.

Medytacja ze spokojomierzem
Brahmavamso Ajahn, 10 Mar 2019 08:22

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Myślę, że mało ludzi sądzi, że dobrze jest się ze mną nie zgadzać, więc musimy nauczyć się, jak siedzieć ładnie i spokojnie, cicho i wygodnie. To mi przypomina, że ludzie czasem myślą o „happy hour”, że muszą wycierpieć swoje, żeby osiągnąć efekty i że jeśli tak naprawdę nie przejdą przez znój i ból, to nie wzmocnią się i nigdzie nie dojdą na duchowej ścieżce. Zawsze uważałem, że to nie porządku. Życzliwość i współczucie to część buddyjskiej tradycji, ale dlaczego skierowana do wszystkich dookoła, tylko nie do siebie? W zmuszaniu się, wysiadywaniu tutaj, w stawaniu się oświeconym jest coś bardzo, bardzo niewłaściwego. I to poważna sprawa, po prostu nie zdaje egzaminu. Dotarłeś tak daleko, a w rzeczywistości nie możesz osiągnąć głębszych stanów medytacji. Nie uzyskasz ich przez zmuszanie się, wysiłek i starania, ale dzięki czemuś zupełnie odmiennemu – dzięki odpuszczaniu.

Brahmavihara Boskie Siedziby
Marcinów Piotr, 07 Mar 2019 10:35

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jest wiele cech które łączy wiele tradycji jogicznych. Jedną z nich jest praktyka określana mianem Boskich Siedzib (brahmavihāra). Tymi boskimi siedzibami są: Miłująca Dobroć (mettā/maitri), Współczucie (karunā), Altruistyczna (lub Życzliwa) Radość (muditā), Doskonała Bezstronność (upekkhā/upekṣā).

Skąpani w oddechu
Thanissaro Bhikkhu, 07 Feb 2019 18:39

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W trakcie mowy Dhammy nie musisz słuchać. Ważne jest, by pozostawać z oddechem. Kiedy wdychasz, zdajesz sobie z tego sprawę, kiedy wydychasz, też jesteś tego świadom. Spróbuj sprawić, by oddech wypełnił twoją świadomość tak bardzo, jak tylko się da. Mowa Dhammy jest barierą, która zatrzymuje oddech. Kiedy umysł zaczyna wędrować, dźwięki wykładu przypominają ci o powrocie do oddechu. Kiedy jesteś z oddechem, nie potrzebujesz przypominania. Sam sobie przypominasz. Tak działa uważność w medytacji. Za każdym razem, gdy wdychasz i wydychasz, przypominaj sobie, by pozostawać z oddechem. Stwórz w umyśle coś w rodzaju przypominającej notki: „Chcę tu pozostać, chcę tu pozostać”.

Dostroić się do oddechu
Thanissaro Bhikkhu, 27 Jan 2019 13:40

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Kiedy po raz pierwszy pojechałem, by zatrzymać się u Ajahna Fuanga, jedno z pytań, które mu zadałem brzmiało: „W co musisz wierzyć, żeby móc medytować?”. Odpowiedział, że jest jedna taka rzecz – zasada kammy. Kiedy słyszymy słowo „kamma”, zazwyczaj myślimy, że to „działanie i odradzanie się”, ale Ajahn Fuang miał na myśli przede wszystkim zasadę zamierzonego działania – to, co robisz, kształtuje twoje doświadczenie.

W obronie kambodżańskich lasów
Bodhi Bhikkhu, 24 Jan 2019 08:16

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wycinanie lasów szczególnie szybko postępuje w Kambodży. Według organizacji praw człowieka Licadho, w latach 2000-2013, zniknęło prawie 14,4% kambodżańskiej dżungli. Ponad 12% drzew zostało wyciętych na obszarach chronionych. Utrata powierzchni lasu zwiększa zagrożenie dla ludzi, zwierząt i klimatu. Podobnie jak w wielu innych ubogich krajach, zysk ma pierwszeństwo przed ochroną życia, ponieważ ludzie realizujący cele krótkoterminowe lekkomyślnie ignorują warunki wstępne długoterminowej przyszłości.

O depresji, uważności i mądrości
Vimalaramsi Bhikkhu, 20 Jan 2019 13:19

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wielu buddystom nie podoba się pomysł, że powinno się uśmiechać, ale to właśnie oni najbardziej cierpią. Gdy się uśmiechasz, twój umysł staje się lekki, a ty stajesz się bardzo spostrzegawczy. Uśmiechanie się pozwala twojemu umysłowi być bardziej czujnym. Skieruj taki uśmiechnięty umysł w stronę obiektu medytacji, wróć do niego. I powtarzaj przebywanie z tym obiektem tak długo, jak tylko potrafisz.

Cztery wzniosłe stany
Nyanaponika Thera, 14 Jan 2019 19:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha nauczał o czterech właściwościach umysłu, które warto rozwijać. Mówił o nich, że są szlachetne, wzniosłe i dostojne – gorąco zachęcał do ich doskonalenia. Wskazywał, że mogą one przekształcać nie tylko nasze życie, ale i świat, wnosząc piękno, radość i sens.

O jakie właściwości umysłu chodzi? Są to: miłująca dobroć, współczucie, współradość i zrównoważenie. Nieczyniąca rozróżnień miłość do wszystkich istot, współczucie dla każdego, radość ze szczęścia i sukcesów innych ludzi oraz zrównoważenie i stabilny spokój umysłu w obliczu zmienności życia… Pięknie byłoby żyć w ten sposób i o ile lepszym i szczęśliwszym byłby wówczas świat!

W książce „Cztery wzniosłe stany” czcigodny Nyanaponika Thera bada swym przenikliwym umysłem poszczególne aspekty tych czynników i pokazuje, jak można zastosować je w codziennym życiu.

W dobrym nastroju
Thanissaro Bhikkhu, 30 Dec 2018 11:43

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Ajahn Suwat często zalecał, by za każdym razem, tuż przed medytacją, wprowadzać się w dobry nastrój. Wielu z nas może uznać, że to zalecenie jest odwróceniem porządku praktyki, bo przecież po to właśnie medytujemy, żeby mieć dobry nastrój, a tymczasem Ajahn Suwat namawia, by mieć taki już wcześniej. Ale jeśli chwilę się zastanowisz, to zrozumiesz, że nie może być mowy o naprawdę dobrych rezultatach w medytacji, jeśli umysłu nie cechuje radość, cierpliwość i mądrość. To cechy, które działają jak nasiona – pozwalają medytacji się rozwijać. Nie zaczynamy praktyki z pustymi rękoma. W umyśle jest wiele dobrych właściwości i mnóstwo rzeczy, o których możemy myśleć, by wprawić się w dobry nastrój.

strona 1 z 23123...2223następna »