Jak zasypiać
Brahmavamso Ajahn, 16 Apr 2021 06:06

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Pytanie: „Mam wielkie trudności z zasypianiem każdej nocy. Czy jakaś prosta technika medytacji może mi w tym pomóc? Będę wdzięczny za radę”.

Posłuchaj jednego z moich wykładów. To niesłychane, jak często mowy wygłaszane przez mnichów działają na ludzi usypiająco. To dlatego, że jesteśmy spokojni i łagodni.

Jak być obecnym tu i teraz
Brahmavamso Ajahn, 09 Apr 2021 09:29

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dlatego, gdy zyskujecie świadomość chwili obecnej, przede wszystkim bądźcie dla niej życzliwi! „Już dobrze, chwilo obecna… Przepraszam, że cię trochę unikam, jesteś naprawdę miła…”

Kazania Buddy - część 3
Zdzisław Leon Nikuli, 07 Apr 2021 09:17

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

20. Zrozumiałem niedole przyjemności. Zrozumiałem spokojność ich utraty.
Dlatego teraz pójdę,
Pójdę dalej w bój.
To jest rozkoszą dla mego umysłu;
To jest, gdzie mój umysł znajduje szczęście”.

Jak radzić sobie z ludźmi, którzy nas drażnią
Brahmavamso Ajahn, 02 Apr 2021 17:41

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Poszliśmy na skargę do Ajahna Chah: „Czy moglibyśmy dostać jakiś środek odstraszający komary, spirale… Może jakieś siatki na komary? Pomocy, zagryzą nas na śmierć!”. Na co Ajahn Chah odrzekł: „Od tej pory mówcie na nie »Ajahn Komary«”. Teraz to one będą waszymi nauczycielami, nie ja.

Kazania Buddy - część 2
Zdzisław Leon Nikuli, 30 Mar 2021 16:04

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jakiś człowiek ukrywa jakiś skarb w jakimś głębokim dole, tak sobie myśląc, „gdy przyjdzie sposobność, skarb ten będzie dla mnie użyteczny” - jeżeli będę oskarżony przez króla lub ograbiony przez zbójców, albo zwolniony z obowiązku, albo będę cierpiał głód dotknie mnie nieszczęście”. Takimi są powody, dla których ludzie ukrywają to, co na świecie nazywa się skarbem.

Jak powstrzymać natłok myśli
Brahmavamso Ajahn, 24 Mar 2021 16:01

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Teraz wiecie, czym jest cisza umysłu i jakie to piękne uczucie.Teraz warto się zastanowić, dlaczego wciąż ją niszczymy natłokiem myśli. Dojdziecie wtedy do wniosku (jesteście już na tyle dojrzali, żeby zdawać sobie z tego sprawę), że 99 procent – i jestem tutaj dość hojny – że 99 procent waszych myśli to śmieci.

Buddyzm i psy
Brahmavamso Ajahn, 21 Mar 2021 07:48

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Mam tu do was małe pytanko, rozpocznę nim wykład. Niech no spojrzę. Oto pytanie: jeżeli potrafisz zacząć dzień bez kofeiny, jeżeli zawsze potrafisz być pogodny, ignorując wszelkie bóle i dolegliwości, jeżeli potrafisz zrezygnować z narzekania i zanudzania ludzi swoimi problemami oraz jeżeli jesz co dzień to samo jedzenie i jesteś za nie wdzięczny, jeżeli potrafisz zrozumieć, że ci, których kochasz, są zbyt zajęci, żeby poświęcić ci nieco czasu, jeżeli potrafisz przyjąć krytykę oraz obwinianie bez najmniejszej urazy, jeżeli potrafisz rozładować napięcie bez sięgania po środki medyczne i potrafisz się odprężyć bez alkoholu oraz potrafisz spać bez ratowania się narkotykami, to kim jesteś? Odpowiedź brzmi: psem.

Medytacja to nie koncentracja
Brahmavamso Ajahn, 17 Mar 2021 09:46

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

A kiedy już zrezygnujecie ze słowa „koncentracja”, rozwiąże to wszystkie wasze dylematy związane z tym, czym jest samādhi i na czym polega konflikt między vipassaną a samathą, który jest już zresztą przestarzały. Nie ma żadnego konfliktu. Samādhi. Nieporuszenie i patrzenie do wewnątrz. Spokój i wgląd połączone w ten jeden wyraz – samādhi.

Przywiązanie
Brahmavamso Ajahn, 10 Mar 2021 10:52

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Słowo określające przywiązanie w języku pālijskim to „upādāna”, co oznacza dosłownie „powzięcie”. Powszechnie używane jest w znaczeniu „paliwa” podtrzymującego dany proces, przykładowo olej w lampie jest paliwem/upādāną dla płomienia. Jest ono spokrewnione z pojęciem pragnienia (taṇhā). Na przykład pragnieniem jest sięgnięcie po filiżankę pysznej kawy, a upādāna to jej podniesienie. Mimo że wydaje ci się, że możesz z łatwością odstawić filiżankę, bo nie jest ona przyklejona do twojej ręki, wciąż jest to upādāna. Podniosłeś ją. Chwyciłeś.

Jak doświadczyć poprzednich wcieleń?
Brahmavamso Ajahn, 24 Feb 2021 09:06

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wyobraźcie sobie, jak to odmieni wasz sposób patrzenia na życie. Śmierć jest tylko kolejną zapowiedzią… „powtórki z rozrywki”. Już tam byłem, już to robiłem. I całe to przywiązanie. Jeśli to tylko jedno życie, to ono jest bardzo, bardzo ważne. Ale jeśli to tylko jedno z tysiąca żyć, to już nie jest tak bardzo istotne. Stajecie się bardziej zrównoważeni w obliczu różnych zawirowań życiowych. Dużo mądrzejsi. Widzicie całość układanki. Wypróbujcie to sobie podczas tego odosobnienia. Nie dziś wieczorem ani w następnych dniach, jest za wcześnie. Ale kiedy naprawdę wejdziecie w dobrą, głęboką medytację, na koniec zapytajcie siebie tylko: „Jakie jest moje najwcześniejsze wspomnienie?”. I zobaczcie, co się stanie.

Odpowiednia dawka lekarstwa
Thanissaro Bhikkhu, 21 Feb 2021 07:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha często porównywał siebie do doktora leczącego choroby serca i umysłu swoich słuchaczy. Zwykle myślimy o schorzeniach serca jako o miażdżycy, a o dolegliwościach psychicznych jako o postradaniu zmysłów, ale on głosił, że są trzy prawdziwe choroby serca i trzy prawdziwe choroby psychiczne: pożądanie, niechęć i ułuda. Palą jak gorączka w sercu, gorączka w ciele. Nauczał o tych przypadłościach, ponieważ istnieje sposób na uwolnienie się od nich. Gdyby nie dało się ich wyleczyć, nie zadawałby sobie trudu. Musimy więc nauczyć się traktować jego nauki jak lekarstwa dla naszych serc i umysłów. Wtedy właściwie z nich korzystamy.

Vipassana - część 2
Mahasi Sayadaw, 03 Feb 2021 16:25

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Gdy praktykuje się koncentrację w sposób intensywny, to medytujący może doświadczyć zgoła nieznośnych wrażeń zmysłowych, takich jak swędzenie, rwanie, gorąco, nuda i zesztywnienie. Jeśli zatrzymuje się uważność postrzegania ich, to znikają. Jeśli jednak uważność postrzegania ich jest znowu podejmowana, to na nowo się pojawiają. Tego rodzaju wrażenia powstają wskutek naturalnej zmysłowości ciała i nie są oznakami choroby. O ile są postrzegane za pomocą energicznej koncentracji, o tyle stopniowo ustają.

Jak być szczęśliwym w samotności
Brahmavamso Ajahn, 31 Jan 2021 08:49

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jak można przebywać samemu przez bardzo długi czas? We współczesnym świecie wielu ludzi jest po prostu samotnych – żyją samotnie, nawet jeżeli dzielą dom z innymi, wciąż są osamotnieni. Czasem nie potrafią znaleźć partnera i dlatego czują się samotni. Albo partner zmarł lub odszedł, lub zostali sami z innego powodu – czy w takiej sytuacji można być szczęśliwym? Oczywiście, że tak. Ale jak sprawić, żeby tak było?

Vipassana - część 1
Mahasi Sayadaw, 27 Jan 2021 15:42

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Ponieważ kontemplowanie musisz kontynuować przez długi czas w jednej pozycji, mianowicie siedząc lub leżąc, dlatego należy oczekiwać, iż doznasz z tego powodu silnego odczucia znużenia i sztywności w ciele albo w rękach i w nogach. Jeśliby więc to miało miejsce, wówczas postaraj się zatrzymać postrzeganie umysłu na owej części ciała, gdzie zachodzi tego rodzaju odczucie, i dalej kontynuuj kontemplowanie, zauważając – znużenie lub sztywność.

Sunlun - droga uważności
Sunlun Sayadaw, 12 Jan 2021 19:28

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Metoda uważności Sun Lun Gu Kyaung Sayadawa zawiera technikę szybkiego przezwyciężania gnuśności i pragnień zmysłowych. Rzec można, iż metoda ta wznosi barierę, którą pokonać muszą wszelkie zakłócenia, aby odwrócić mogły uwagę medytującego. Jest to niezwykle prosta i szybka metoda całkowitego i doskonałego utwierdzenia czterech podstaw uważności. Nie powstała ona jako zlepek dostępnych w książkach wiadomości. Jest to zapomniana metoda walki z niewiedzą i miłością własną. Sun Lun Gu Kyaung Sayadaw zaledwie potrafił pisać i nie cierpiał na wyjałowienie myśli. Dzięki poważnemu zaangażowaniu, odwadze i wytrwałości stał się w 1920 roku arahantem.

Wytwarzanie doświadczenia
Thanissaro Bhikkhu, 10 Jan 2021 08:59

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Nie jesteśmy tylko odbiorcami doświadczeń. Jesteśmy także ich wytwórcami. Musimy pamiętać o tej zasadzie podczas praktykowania. Trening w utrzymywaniu wskazań przypomina nam, że nasze życie kształtujemy wyborami dotyczącymi tego, co powiedzieć i zrobić. Ćwiczenie się w skupieniu uczy nas, że to, jak podchodzimy do chwili obecnej, będzie miało duże znaczenie dla tego, jak ta chwila jest doświadczana. Możesz rozwinąć umiejętny sposób skupiania się na oddechu, dostosowywania oddechu, rozwijania wrażliwości na to, co się dzieje w ciele. To wszystko robisz jako wytwórca doświadczeń i możesz nauczyć się robić to coraz bardziej umiejętnie, żeby stworzyć dobre samopoczucie w chwili obecnej.

Szacunek dla skupienia
Thanissaro Bhikkhu, 13 Dec 2020 10:12

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Musisz więc szanować tę część Ścieżki. W końcu jest to jej serce. Buddha powiedział kiedyś, że sercem Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki jest Właściwe Skupienie, wszystkie pozostałe czynniki to tylko użyteczne podpory – utrzymują je w porządku, na odpowiednim torze.

Uważność na oddechu
Nyanasatta Thera, 17 Nov 2020 16:51

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Te instrukcje są podane przez Oświeconego dla mnichów, którzy, po odbyciu chodzenia za jałmużną, mają cały pozostały dzień wolny dla medytacji. Ale co ma robić świecki buddysta, który ma ograniczony czas dla swych medytacyjnych praktyk? Wśród miejsc przepisanych jako stosowne dla uprawiania medytacji, jedno jest dostępne dla wszystkich - suññagāra, dosłownie „pusty dom”, co może oznaczać również pusty pokój, gdzie w danym momencie nie znajduje się żadna postronna osoba. Można przeto w ciągu dwudziestu czterech godzin znaleźć takie miejsce w swoim domu, które jest puste i bez hałasu. Ci, którzy pracują przez cały dzień i czują się zbyt zmęczeni wieczorem, aby medytować, mogą poświęcić na ten cel wczesne poranne godziny.

Przyjemność i ból
Thanissaro Bhikkhu, 08 Nov 2020 09:01

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Kiedy nadchodzą ból, stres i cierpienie, chcesz je zrozumieć, to dużo cię nauczy o umyśle. Buddha nigdy nie powiedział, że życie jest cierpieniem. Powiedział tylko, że w życiu istnieje cierpienie, co jest zupełnie czym innym. Tak długo, jak będzie istniał ból i cierpienie, wykorzystuj je najlepiej, jak potrafisz. Odkryjesz, że kiedy skupiasz się na bólu – kiedy go poznajesz i zaczynasz rozumieć – uczysz się najróżniejszych rzeczy o tym, jak działa umysł. Przede wszystkim zaczynasz widzieć, co robi, żeby fizyczny ból zamienić w ból umysłowy albo – jeżeli zaczynasz od bólu mentalnego – co robi, by go spotęgować.

Medytacja prowadzona - oddech
Brahmavamso Ajahn, 01 Nov 2020 08:57

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Mój spokój się pogłębia. Zwiększa się w chwili obecnej, ponieważ miło być tutaj, przebywanie tutaj jest przyjemne. Nie chcę sięgać po fantazje czy wspomnienia, cudownie jest pozostawać w tym momencie, maksymalnie się rozluźniać, być przyjacielem obecnej chwili. I jak większość przyjaciół, nie musicie do siebie mówić. To po prostu cicha przyjaźń z chwilą obecną. Tak dobrze się znacie. Nie zakłócamy tego zadowolenia będącego ponad słowami.

Cierpliwość
Thanissaro Bhikkhu, 04 Oct 2020 08:03

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jesteśmy niecierpliwym społeczeństwem. Wszystko ma być zrobione szybko, rezultaty mają przyjść szybko – w przeciwnym wypadku od razu tracimy zainteresowanie. Dlatego, że jesteśmy tak niecierpliwi, nie rozumiemy, o co w tej całej cierpliwości chodzi. Kiedy ktoś nam mówi, żebyśmy byli cierpliwi, bardzo często bierzemy to za znak, że rezultaty nie powinny nas obchodzić, że nie musimy być aż tak bardzo zaangażowani w praktykę, że możemy pozwolić na naturalny bieg zdarzeń. Uważamy, że cierpliwość oznacza brak stanowczości, brak zaangażowania, beztroskę i obojętność na to, kiedy wszystko ułoży się w całość i kiedy wyniki naszych działań będą widoczne.

Medytacja prowadzona - oddech
Thanissaro Bhikkhu, 13 Sep 2020 08:35

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Skup uwagę na oddechu. Weź kilka porządnych, długich i głębokich oddechów. Zauważ, gdzie odczuwasz oddech. Czy jest wygodny? Jeśli jest, utrzymuj ten sposób oddychania. Jeśli nie jest wygodny, możesz coś zmienić – spróbować nadal wydłużać oddech albo go skrócić, albo robić długie wdechy i krótkie wydechy, albo krótkie wdechy i długie wydechy. Spróbować głębszego oddechu albo bardziej płytkiego. Cięższego albo lżejszego. Szybszego albo wolniejszego.

Najszczęśliwsze lata twojego życia
Brahmavamso Ajahn, 05 Sep 2020 16:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Przeczytałem w tygodniu, na stronie internetowej, krótki artykuł, który mnie bardzo ucieszył, bo była w nim wzmianka, że według wielu badań najszczęśliwsze lata naszego życia przypadają na okres, kiedy jesteśmy młodzi – to mniej więcej 23 rok życia – i kiedy jesteśmy starzy, czyli gdy mamy jakieś 68–69 lat. Oczywiście to mój wiek, 68 lat, wkrótce 69. A gdy miałem 23 lata, opuściłem świat i stałem się mnichem. To był dla mnie bardzo szczęśliwy czas.

U drzwi klatki
Thanissaro Bhikkhu, 30 Aug 2020 07:57

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Ważnym elementem praktyki jest odpuszczanie. Wolimy myśleć, że oznacza to porzucanie rzeczy, których nie lubimy, a zatrzymywanie tych, które lubimy. W rzeczywistości jest to o wiele bardziej wymagające.

Dzień z życia buddyjskiego mnicha w Tajlandii
Filmy dokumentalne, 01 Aug 2020 13:34

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Jak to jest być mnichem buddyjskim i co mnisi robią na co dzień? Pytanie, które jest zadawane dosyć często przez naszych widzów. Ten film przedstawia przedsmak tego, jak to jest być mnichem podczas odosobnienia medytacyjnego w Papae, w Chiang Mai w Tajlandii. Codzienny harmonogram buddyjskiego mnicha składa się z chodzenia po jałmużnę, wykonywania różnych obowiązków będących praktyką uważności, medytacji i recytowania. Życie mnicha toczy się wolnym tempem, jest czas na refleksję i kontemplację. Tego rodzaju życie jest „proste, ale niełatwe”. Poświęcenie swojego życia na trening umysłu nie należy do łatwych. Jednak umiejętnie prowadzone jest najwyższym błogosławieństwem.

strona 1 z 25123...2425następna »