Sam
- Sāma.
- Sāmā.
- Sāma Jātaka (Nr 540).
- Samacitta Vagga. Czwarty rozdział Duka Nipāty w Anguttara Nikāyi A.i.61 9.
- Samacittā (pariyāya) Sutta.
- Samādapaka Thera. Arahant; dziewięćdziesiąt eonów (kappa) temu przewodził stowarzyszeniu w Bandhumatī, gdzie wespół z kompanami postawił dwór dla Vipassī Buddhy i jego mnichów. Pięćdziesiąt dziewięć eonów (kappa) temu był królem o imieniu āveyya (Ap.i.185).
- Samādapetabba Sutta. [DPR – nivesakasuttaṃ AN3.85 – przyp. PŁ] Buddha poucza Anandę, że bliskiej sobie osobie winien jest on poradzić dozgonne oddanie w Buddzie, Dhammie i Sandze. Efektem takiego oddania jest niezmienność. A.i.222.
- Sāmadevi.
- Samādhi Saṃyutta. Inna nazwa Jhāna Saṃyutty [SN.34]. S.iii.263 79.
- Samādhi Sutta
- Samādhi Vagga. - Pierwszy podrozdział Sacca Saṃyutty [SN56]. S.v.414 20.
- Samādhisamāpatti Sutta. [SN.34.01] Spośród czterech medytujących, osoba wprawna w koncentracji i osiąganiu wchłonięcia jest najlepsza, tak jak z produktów ghee najlepsza jest śmietana. S.iii.263.
- Sāmagalla. Wioska na Cejlonie (Mhv.xxxiii.52 f), mieszcząca się na terenie państwa Malaya. W czasie tworzenia „Wielkiej Kroniki” [Mahāvaṃsa Tīkā (MT. 616)] nosiła nazwę Moragalla; a jej pełna nazwa brzmiała Mātuvelanga Sāmagalla. Vattagāmanī Abhaya mieszkał tu jako wygnaniec, w domu Tanasīvy.
- Sāmagāma.
- Samagga:
- Sto piętnaście tysięcy eonów (kappa) temu żyło ośmiu królów o tym imieniu, każdy z nich stanowi poprzednie wcielenie Khandasumana Thery. Także: Pamatta. ThagA.i.258.
- Góra nieopodal Himavā. Także: Samanga. ThagA.i.258; Ap.ii.437.
- Samajīvī Sutta.
- Samālā. Jedna z dwóch znamiennych zwolenniczek Vessabhū Buddhy. Bu.xxii.24; J.i.42.
- Samalankata. Król panujący siedemdzieściąt cyklów (kappa) temu, wcześniejsze wcielenie Supāricariya Thery. Ap.i.181.
- Samaṇa Sutta.
- Samaṇa Vagga. Dziewiąty rozdział Tika Nipāty z Aṅguttara Nikāyi. A.i.229 39.
- Samanā, Samanī. Najstarsza z siedmiu córek króla Kikī. Jej wcieleniem w obecnej erze była Khemā. J.vi.481; Ap.ii.546; ThigA.18, etc.
- Samānā. Rodzaj dew obecnych na Wielkim Spotkaniu z Mahāsamaya Sutty [DN.20]. D.ii.260.
- Samana. Jeden z ważniejszych świeckich zwolenników Kakusandha Buddhy. Bu.xxiii.22.
- Samaṇabrāhmana Sutta.
- Samaṇabrāhmana Vagga. Ósmy podrozdział Nidāna Saṃyutty [SN.12]. S.ii.129.
- Samanagāma. Wioska na Cejlonie. Ras.ii.11.
- Samanaguttā. Druga z siedmiu córek Kikī, króla miasta Banāras. W obecnej erze jej wcieleniem była Uppalavannā. Ap.ii.546; cf. J.vi.481.
- Samanaguttaka. Bandyta zatrudniony przez innowierców do zabicia Moggallāna Thery. Zobacz: Sarabhaṅga Jātaka. J.v.126.
- Samanakolañña.
- Samaṇamaṇḍikāikā Sutta.
- Samaṇamaṇḍikāikāputta. Imię Uggāhamāny, paribbājaki.
- Samanasaññā Vagga. Jedenasty rozdział Dasaka Nipāty („księgi dziesiątek”) z Aṅguttara Nikāyi. A.v.210ff.
- Sāmañcakāni. Zobacz: Sāmaṇḍakāni.
- Sāmaṇḍaka lub Sāmañcakāni Samyutta. Trzydziesty dziewiąty rozdział Saṃyutta Nikāyi. S.iv.261f. Sāmaṇḍakasaṃyuttaṃ (SN.39 - Połączone mowy do Sāmaṇḍaki)
- Sāmaṇḍaka, Sāmaṇḍakāni, Sāmañcakāni
- Sāmaṇera Sutta, Sāmaṇeriya Sutta. [SN19.17-21; w DPR pod nazwą pāpasāmaṇera, pāpasāmaṇerī - przyp. PŁ] O dwóch nowicjuszach –mężczyźnie i kobiecie, żyjących w czasach Kassapa Buddhy, a następnie, w związku ze złymi uczynkami, zrodzonych jako peta. Pod tą postacią ujrzał ich Moggallāna po zejściu z Sępiej Góry (Gijjhakūṭā).
- Samanga:
- Nieodzowny towarzysz Tissa Buddhy. Bu.xviii.21; BuA (p. 191) zwie go Samatą.
- Zobacz powyżej: Samagga.
- Samangī. Żona Sobhita Buddhy zanim jeszcze wstąpił na drogę bezdomności (Bu.vii.18). Komentarz Buddhavamsa nazywa ją Makhiladevī. BuA.137.
- Sāmañña Sutta. [SN.56.068] Niewielu odnosi się do ascetów z należytym szacunkiem, a wiele jest istot pozbawionych tegoż szacunku. S.v.468.
- Sāmaññakāni Thera
- Sāmaññaphala Sutta
- Samantabhadda. Pięć eonów temu żyło trzynastu królów o tym imieniu, byli wcześniejszymi wcieleniami Uttiya (Padapūjaka) Thery. Inna nazwa: Samantagandha. ThagA.i.125; Ap.i.142.
- Samantabhadraka. Nazwa księgi, prawdopodobnie zła pisownia. . Zobacz: SNA.i.21, 25.
- Samantacakkhu:
- Król panujący siedem eonów temu, wcześniejsze wcielenie Devasabha (Bandhujīvaka) Thery. ThagA.i.204; Ap.i.176.
- Król panujący pięćdziesiąt pięć eonów temu, wcześniejsze wcielenie Aranadīpaka Thery. Ap.i.231.
- Samantacchadana. Król panujący pięćdziesiąt pięć eonów temu, wcześniejsze wcielenie Ummāpupphiya Thery. Ap.i.258.
- Samantadharana. Król panujący osiemdziesiąt siedem eonów temu, wcześniejsze wcielenie Pupphadhāraka Thery. Ap.i.244.
- Samantagandha. Pięć eonów temu żyło trzynastu królów o tym imieniu, byli wcześniejszymi wcieleniami Uttiya (Padapūjaka) Thery. Inna nazwa: Samantabhadda. Ap.i.142.
- Samantagiri. Zobacz poniżej: Samantakūta.
- Samantakūṭa, Sumanakūṭa, Sumanagiri, Sumanācala Samantagiri
- Samantakūtavannanā. …
- Samantamalla. Przywódca malajski za czasów Parakkamabāhu I (króla cejlońskiego). Cv.lxx.26, 28.
- Samantanemi. Siedemdziesiąt trzy eony temu żyło trzynastu królów o tym imieniu, były to wcześniejsze wcielenia Asanabodhiya Thery. Ap.i.111.
- Samantāodana. Zobacz: Odana.
- Samantapāsādika:
- Trzydzieści trzy eony temu żyło trzynastu królów o tym imieniu, były to wcześniejsze wcielenia Tipupphiya Thery. Ap.i.136.
- Siedemdziesiąt osiem eonów temu żyło szesnastu królów o tym imieniu, były to wcześniejsze wcielenia Hatthidāyaka Thery. Ap.i.208.
- Samantapāsādikā.
- Samantavaruna. Dwadzieścia siedem eonów temu żyło czterech króli o tym imieniu, każdy z nich stanowił wcześniejsze wcielenie Ādhāradāyaka Thery. Ap.i.207.
- Samanupassanā Sutta. [SN.32.047] O tym, jak myślenie o pięciu khandha w kategoriach „ja” prowadzi do niewiedzy i błędnych poglądów. S.iii.46.
- Samanupatthāka. Dwadzieścia trzy eony temu żyło czterech królów o tym imieniu, były to wcześniejsze wcielenia Buddhūpatthāyaka Thery. Ap.i.242.
- Samāpatti Vag. Piętnasty rozdział Duka Nipāty w Anguttara Nikāyi. A.i.94f.
- Samasīsakathā. Siódmy rozdział Paññāvaggi z Paṭisambhidāmaggi. Ps.ii.230 32.
- Samata. Zobacz powyżej: Samanga.
- Samatha Sutta. …
- Samathakkhandhaka. Czwarty rozdział Cūḷa Vaggi z Vinayi. Vin.ii.73 104.
- Samatta.
- Samavāsa Sutta.
- Sāmāvatī .
- Samavattakkhandha. Czwarta część Cūḷavaggi z Vinayi. Vin.ii.73 104.
- Samaya Sutta.
- Samayappavādaka.
- Samayavimutti Sutta.
- Sambahula.
- Sambala.
- Sambandhacintā. Pochodzący z XII wieku traktat gramatyczny autorstwa Sangharakkhity; podejmujący zagadnienie czasowników palijskich, ich użycie w składni włącznie z opisem sześciu kāraka stosowanych z czasownikami w zdaniach (P.L.C.199). Abhaya Thera z miasta Pagan napisał do niego komentarz (tīkā). Bode, op. cit., 22.
- Sambandhamālinī. Dzieło autora z Pagan traktujące o gramatyce. Bode, op. cit., 29.
- Sambara
- Sambara Sutta. Zobacz: "Isayo Samuddakā Sutta."
- Sambarimāyā Sutta (vel Māyā Sutta)
- Sambhava
- Sambhava Jātaka (No. 515)
- Sambhiya Zobacz: Sabhiya (1)
- Sambhūta
- Sambodha Vagga. Pierwszy rozdział Navaka Nipāty z Aṅguttara Nikāyi. A.iv.351 466.
- Sambodhena Sutta. [SN.35.013 w DPR paṭhamapubbesambodhasuttaṃ - przyp. PŁ] Buddha wyjaśnia, że zrozumienie zadowolenia i cierpienia oraz sposobu na wyzwolenia się spod sześciu zmysłów saḷāyatana pojawiło się w nim wraz z nadejściem Oświecenia. S.iv.6f.
- Sambodhi Sutta.
- Sambodhi Vagga. Jedenasty rozdział Tika Nipāty z Aṅguttara Nikāyi. A.i.258 65.
- Sambojjhaṅgā Sutta. [W podziale znanym z DPR oraz m.in. w ang. tłumaczeniu B. Bodhi'ego stanowi fragment Asaṅkhata Sutty SN.43.12 - przyp. PŁ] Siedem Czynników Oświecenia jako droga wiodąca do nieuwarunkowanego. S.iv.367.
- Sambuddha Sutta.
- Sambula Jātaka (No. 519).
- Sambula Kaccāna Thera.
- Sambulā. Królowa u boku Sotthiseny. Zobacz: Sambula Jātaka.
- Sāmidatta Thera.
- Samiddha.
- Samiddhi.
- Samiddhi Jātaka (No.167).
- Samiddhi Sutta.
- Samiddhisummana.
- Sāmindavisaya.
- Samīrukkhatittha. Bród na rzece Mahāvālukagangā. Cv.lxxii.9, 33.
- Sāmisantosuyyāna. Park ufundowany przez Parakkamabāhu I. Cv.lxxix.12
- Samita. Król żyjący czternaście eonów temu, wcześniejsze wcielenie Buddhasaññaka (Meghiya) Thery. Ap.i.152; ThagA.i.150.
- Samitanandana. Król żyjący pięćdziesiąt eonów temu, wcześniejsze wcielenie Yūthikapupphiya Thery. Ap.i.202.
- Samīti.
- Samitigutta Thera.
- Sammādiṭṭhi Sutta.
- Sammāparibbājaniya Sutta.
- Sammappadhāna Samyutta. Czterdziesty dziewiąty rozdział Saṃutta Nikāyi. S.v.244 8.
- Sammappadhāna Sutta:
- [SN43.06] Cztery właściwe wysiłki (samma-padhāna) jako droga wiodąca do nieuwarunkowanego [asaṅkhata]. S.iv.360.
- [w DPR i u B.Bodhi’ego stanowi fragment SN43.12 – przyp. PŁ] Uszczegółowienie czterech wysiłków S.iv.364.
- Sammappadhāna Vagga. Ósmy rozdział Navaka Nipāty z Aṅguttara Nikiyi. A.iv.462f.
- Sammasā Sutta. [SN12.066] Uszczegółowiony opis „wewnętrznego poszukiwania” S.ii.107f.
- Sammāsambuddha Sutta. [SN56.023]. To znajomość Czterech Szlachetnych Prawd sprawiła, że Tathāgata stał się Doskonale Oświeconym. S.v.433.
- Sammata. Zobacz: Sammitā.
- Sammillabhāsinī. Imię, jakie Rāhulamātā nosi w Ananusociya Jātace.
- Sammitī, Sammatiyā.
- Sammoda-kumāra. Zobacz: Pakkha.
- Sammodamāna Jātaka (No. 33).
- Sammohavināsinī. Tīkā do Kaccāyanasāry spisana przez Saddhammavilāsę z miasta Pagan. Bode, op. cit., 37.
- Sammohavinodanī. Komentarz do Vibhaṅgi (z Abhidhamma Piṭaki) spisany przez Buddhaghosę. Sad. p. 58
- Sammukhāthavika.
- Sammuñjanī Thera.
- Samogadha. Król żyjący pięćdziesiąt pięć eonów temu, wcześniejsze wcielenie Taraniya Thery. Ap.i.238.
- Samotthata. Siedem eonów temu żyło siedmiu królów o tym imieniu, były to wcześniejsze wcielenia Sanghupatthāka Thery. Ap.i.191.
- Sampadā Sutta.
- Sampasādaka Thera.
- Sampasādanīya Sutta.
- Samphala. Zobacz: Sambala.
- Samphassa Sutta:
- [W DPR - phassanānattasuttaṃ - przyp. PŁ] Różnorodność wrażeń zmysłowych, kontaktu wynika z wielości elementów (dhātu).S.ii.140.
- [SN18.04] Dzięki Buddzie Rāhula uświadamia sobie, że kontakt, wrażenia zmysłowe (samphassa) są nietrwałe. S.ii.246.
- Samphusita. Król żyjący trzy eony temu, wcześniejsze wcielenie Tambapupphiya Thery. Ap.i.176.
- Sampunnamukha. Zobacz: Punnamukha.
- Samsāramocakā. Klasa błędnych poglądów (micchādiṭṭhi). E.g., PvA.67.
- Samsāraphala. Park w Cejlonie, wzniesiony przez Parakkamabāhu I. Cv.lxxix.10.
- Samsaya. Niebiański muzyk lub instrument muzyczny. VvA.93, 372.
- Samuccaya khandha. Trzeci rozdział Cūḷa Vaggi z Vinayi. Vin.ii.38 72.
- Samudaya Sutta. [SN.22.074] Puthujjana nie ma rozeznania w powstaniu i zanikaniu formy uczuć, etc. (tzn. pięciu khandha). S.iii.82, 174.
- Samudayadhamma Sutta.
- Samuddā:
- Jedna z dwóch znamiennych zwolenniczek Konāgamana Buddhy. J.i.431; Bu.xiv.23.
- Znamienita Therī z Cejlonu. Dpv.xviii.28.
- Samudda:
- Zobacz: Sundara samudda
- Ród z zamierzchłych czasów. J.vi.99.
- Jeden z ważniejszych świeckich zwolenników Siddhattha Buddhy. Bu.xvii.20.
- Samudda Jātaka (No. 296).
- Samudda Sutta.
- Samudda Vagga. Szesnasty podrozdział Saḷāyatana Saṃyutty [SN.35]. S.iv.157 72.
- Samudda vihāra. Vihāra wzniesiona przez Mahādāthika Mahānāgę (Mhv.xxxiv.90); niemniej mówi się, że czasach króla Dutthagāmanī żył w niej mich imieniem Mahānāga (MT. 606). Tak więc Mahādāthika prawdopodobnie jedynie ją odnowił.
- Samuddadatta.
- Samuddagiri vihāra. Vihāra znajdująca się w kraju Sunāparanta; przez pewien czas mieszkał w niej Punna; krużganek otoczony był magnetycznymi skałami tak, że nikt nie mógł wejść do środka. MA.ii.1015; SA.iii.15.
- Samuddagiriparivena. Budynek w Mahāvihāra wzniesiony przez Kassapę IV; został ofiarowany sekcie Pamsukūlī. Cv.lii.21.
- Samuddajā. Matka Bhūridatty. Zobacz Bhūridatta Jātaka.
- Samuddakappa. Król panujący czternaście eonów temu, wcześniejsze wcielenie Bandhujīvaka Thery. Ap.i.192.
- Samuddanavā. Księżniczka, która z czasem stała się w znaną na Cejlonie Therī. Dpv.xviii.34.
- Samuddapannkasālā. Hala wzniesiona w miejscu, z którego Devānampiyatissa ujrzał Drzewo Bodhi sięgające oceanu (Mhv.xix.26f); znajdował się na drodze z Anurādhapura do Jambukola. MT. 403.
- Samuddavānija Jātaka (No. 466).
- Samuddavijayā. Królowa u boku panującego nad Rorovą Bharata. Zobacz: Āditta Jātaka. Utożsamia się ją z Rāhulamātą. J.iii.474.
- Samuddhara. Król panujący sześćdziesiąt siedem eonów temu, poprzednie wcielenie Yūthikapupphiya Thery. Ap.i.184.
- Sāmugāma. Wioska ofiarowana przez Aggabodhi III dla padhānaghary noszącej nazwę Mahallarāja. Cv.xliv.120.
- Samugga Jātaka (No. 436).
- Samuggata. Piętnaście tysięcy eonów (kappa) temu żyło siedmiu królów o tym imieniu, każdy z nich stanowił poprzednie wcielenie Sobhita (Rakkhita) Thery. Ap.i.164; ThagA.i.173.
- Samujjavasālā. Budynek w Anurādhapura ;gliny spod północnego stoku używano do produkcji narzędzi stosowanych przy obchodach z okazji koronacji nowego króla Cejlonu. MT. 307.
- Samvannanānayadīpanī. Rozprawa gramatyczna autorstwa Jambudhaja Thery z miasta Pagan. Bode, op cit., 55.
- Saṃvara .
- Saṃvara Jātaka (No. 462).
- Saṃvara Sutta. O czterech rodzajach wysiłku: powstrzymywaniu się, porzucaniu, rozwijaniu i ochronie. A.ii.6.
- Samvasita. Dwadzieścia osiem eonów (kappa) temu był królem; wcześniejsze wcielenie Gandhodaka Thery. Ap.i.106.
- Saṃvejanīya Sutta.
- Samvutta Sutta. Należy porzucić trzy sfery odradzania - kāma, rūpa, arūpa i rozwinąć trzy formy treningu: wyższą moralność (adhisīla), wznioślejszą myśl i większy wgląd. A.iv.444.
- Samyama. Król Bārāṇasī (obecnie Waranasi), wymieniony w Mahāhamsa Jātace. Khemā była jego najważniejszą małżonką. Utożsamia się go z Sāriputtą. J.v.354, 382.
- Saṃyoga Sutta. O tym jak płeć przyczynia się do tego, że kobiety i mężczyźni nakładają na siebie pęta. A.iv.57.
- Saṃyojana Sutta. O dziesięciu okowach (saṃoyojana) A.v.17.
- Saṃyutta Nikāya, Saṃyuttāgama.