Sam.yojana

Kajdany. Istnieje dziesięć kajdan, które wiążą istoty do koła istnienia. Są to:

  1. Wiara w Osobowość (sakkāya-dit.t.hi),
  2. sceptyczne Wątpienie (vicikicchā),
  3. Przywiązanie do bezpodstawnych Zasad i Rytuałów (sīlabbata-parāmāsa, patrz upādāna),
  4. Zmysłowe Pożądanie (kāma-rāga),
  5. Gniew (byāpāda),
  6. Pożądanie istnienia subtelnej Materii (rūpa-rāga),
  7. Pożądanie Niematerialnego istnienia (arūpa-rāga),
  8. Duma (māna),
  9. Niepokój (uddhacca),
  10. Niewiedza (avijjā).

Pierwsze pięć to Niższe Kajdany (orambhāgiya-sam.yojana) ponieważ wiążą one do zmysłowego świata. Pięć kolejnych to Wyższe Kajdanami (uddhambhāgiya-sam.yojana), gdyż wiążą one do wyższych światów, czyli świata subtelnej materii i niematerialnego świata (A.IX,67,68, X.13, D.33, itd.).

Ten, który jest wolny od 1-3 to Sotāpanna lub Wkraczający-w-strumień, czyli ktoś kto wstąpił w strumień do Nibbāny. Ten, który oprócz trzech kajdan pokonał też 4 oraz 5 w ich niesubtelnej formie, jest nazywany Sakadāgāmi, czyli Raz Powracającym (do zmysłowego świata). Ten, który jest w pełni wolny od 1-5 to Anāgāmī lub Nie-powracający (do zmysłowego świata). Ten, który jest wolny od wszystkich dziesięciu kajdan jest nazywany Arahatem, czyli doskonale Świętym. Więcej na ten temat, patrz ariya-puggala.

Dziesięć kajdan, które są wymienione w Abhidhammie, np. w Vibh. XVII to:

  1. zmysłowe pożądanie,
  2. gniew,
  3. duma,
  4. błędne poglądy,
  5. sceptyczne wątpienie,
  6. przywiązanie do bezpodstawnych zasad i rytuałów,
  7. przywiązanie do istnienia,
  8. zazdrość,
  9. skąpstwo,
  10. niewiedza.

POWRÓT