Tytuł: Mowa o satysfakcji

O autorze: Piotr Kucharski

Wersja pdf: pdf2.jpg

view source

print

Wersja epub: epub2.jpg

SN.22.026

Assāda Sutta

Mowa o satysfakcji

Tłumaczenie: Piotr Kucharski


(W Sāvatthi:)

“Bhikkhowie, przed moim zbudzeniem gdy byłem nieprzebudzonym bodhisattą, przyszła mi ta myśl—‘Cóż jest satysfakcją płynącą z formy, co ujemną stroną, a co odstąpieniem?’

‘Cóż jest satysfakcją płynącą z uczuć…’

‘Cóż jest satysfakcją płynącą z percepcji…’

‘Cóż jest satysfakcją płynącą z determinacji…’

‘Cóż jest satysfakcją płynącą ze świadomości, co ujemną stroną, a co odstąpieniem?’”

“Bhikkhowie, wtedy przyszła mi myśl—‘Jakakolwiek przyjemność i radość powstająca z powodu formy, to jest satysfakcją płynącą z formy. Jakakolwiek forma jest niestała, stresująca i o zmiennej naturze, to jest ujemną stroną formy. Obezwładnienie chęci i pożądania, odsunięcie chęci i pożądania dla formy, to jest odstąpieniem od formy.’

‘Jakakolwiek przyjemność i radość powstająca z powodu uczuć…’

‘Jakakolwiek przyjemność i radość powstająca z powodu percepcji…’

‘Jakakolwiek przyjemność i radość powstająca z powodu determinacji…’

‘Jakakolwiek przyjemność i radość powstająca z powodu świadomości, to jest satysfakcją płynącą ze świadomości. Jakakolwiek świadomość jest niestała, stresująca i o zmiennej naturze, to jest ujemną stroną świadomości. Obezwładnienie chęci i pożądania, odsunięcie chęci i pożądania dla świadomości, to jest odstąpieniem od świadomości.’”

“Bhikkhowie, do czasu aż nie poznałem bezpośrednio—tak jak jest—satysfakcji jako satysfakcji, ujemnej strony jako ujemnej strony, odstąpienia jako odstąpienia od pięciu agregatów skażonych chwytaniem, tak długo nie potwierdziłem, w tym świecie z devami, mārami, brahmami, w tym pokoleniu mnichów i braminów razem z władcami i ludźmi, przebudzenia do niezrównanego, właściwego zbudzenia.”

“Bhikkhowie, od czasu kiedy poznałem bezpośrednio—tak jak jest—satysfakcję jako satysfakcję, ujemną stronę jako ujemną stronę, odstąpienie jako odstąpienie od pięciu agregatów skażonych chwytaniem, wtedy potwierdziłem, w tym świecie z devami, mārami, brahmami, w tym pokoleniu mnichów i braminów razem z władcami i ludźmi, przebudzenie do niezrównanego, właściwego zbudzenia. Wiedza i wizja we mnie powstała ‘Niewzruszone jest moje wyzwolenie; to moje ostatnie narodziny; nie ma teraz powtórnego bytu.”’


Powrót do Tipiṭaki


Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi: BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.


cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0


sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020


Tłumaczenie: Piotr Kucharski