Tytuł: Trzecia mowa o satysfakcji

O autorze: Piotr Kucharski

Wersja pdf: pdf2.jpg

zobacz źródło

print

Wersja epub: epub2.jpg

SN.22.028

Tatiyaassāda Sutta

Trzecia mowa o satysfakcji

Tłumaczenie: Piotr Kucharski

alternatywne tłumaczenie:


(W Sāvatthi:)

“Bhikkhowie, jeśli nie byłoby satysfakcji płynącej z formy, to też istoty nie mogłyby być przywiązane do formy. Gdyż jednak jest satysfakcja płynąca z formy, to istoty przywiązują się do formy. Bhikkhowie, jeśli nie byłoby ujemnej strony formy, to też istoty nie mogłyby być zniesmaczone formą. Gdyż jednak jest ujemna strona formy, to istoty zniesmaczają się formą. Bhikkhowie, jesli nie byłoby odstąpienia od formy, to też istoty nie mogłyby odstąpić od formy. Gdyż jednak jest odstąpienie od formy, to istoty odstępują od formy.”

“Bhikkhowie, jeśli nie byłoby satysfakcji płynącej z uczuć…”

“Bhikkhowie, jeśli nie byłoby satysfakcji płynącej z percepcji…”

“Bhikkhowie, jeśli nie byłoby satysfakcji płynącej z determinacji…”

“Bhikkhowie, jeśli nie byłoby satysfakcji płynącej ze świadomości, to też istoty nie mogłyby być przywiązane do świadomości. Gdyż jednak jest satysfakcja płynąca ze świadomości, to istoty przywiązują się do świadomości. Bhikkhowie, jeśli nie byłoby ujemnej strony świadomości, to też istoty nie mogłyby być zniesmaczone świadomością. Gdyż jednak jest ujemna strona świadomości, to istoty zniesmaczają się świadomością. Bhikkhowie, jeśli nie byłoby odstąpienia od świadomości, to też istoty nie mogłyby odstąpić od świadomości. Gdyż jednak jest odstąpienie od świadomości, to istoty odstępują od świadomości.”

“Bhikkhowie, do czasu aż istoty nie poznają bezpośrednio—tak jak jest—satysfakcji jako satysfakcji, ujemnej strony jako ujemnej strony, odstąpienia jako odstąpienia od pięciu agregatów skażonych chwytaniem, tak długo istoty nie będą przebywać z wyzwolonym, oddzielonym, uwolnionym, nieograniczonym umysłem od tego świata z devami, mārami, brahmami, od tego pokolenia mnichów i braminów razem z władcami i ludźmi.”

“Bhikkhowie, od czasu kiedy istoty poznają bezpośrednio—tak jak jest—satysfakcję jako satysfakcję, ujemną stronę jako ujemną stronę, odstąpienie jako odstąpienie od pięciu agregatów skażonych chwytaniem, wtedy istoty będą przebywać z wyzwolonym, oddzielonym, uwolnionym, nieograniczonym umysłem od tego świata z devami, mārami, brahmami, od tego pokolenia mnichów i braminów razem z władcami i ludźmi.”


Powrót do Tipiṭaki


Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi: BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.


cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0


sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"

(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020


Tłumaczenie: Piotr Kucharski