Tytuł: Pierwsza mowa z dziesięciu o przedmiocie narodzin

O autorze: Mieczysław Gabryszewski

Wersja pdf: pdf2.jpg

view source

print

Wersja epub: epub2.jpg

SN.35.033-042

Jātidhammādisuttadasakaṃ

Pierwsza mowa z dziesięciu o przedmiocie narodzin

Tłumaczenie na podstawie oryginalnego tekstu w Pāḷi - Mieczysław Gabryszewski

alternatywne tłumaczenie:

33. Sāvatthinidānaṃ. Tatra kho …pe… "sabbaṃ, bhikkhave, jātidhammaṃ. Kiñca, bhikkhave, sabbaṃ jātidhammaṃ? Cakkhu, bhikkhave, jātidhammaṃ. Rūpā … cakkhuviññāṇaṃ … cakkhusamphasso jātidhammo. Yampidaṃ cakkhusamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi jātidhammaṃ …pe… jivhā … rasā … jivhāviññāṇaṃ … jivhāsamphasso … yampidaṃ jivhāsamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi jātidhammaṃ. Kāyo …pe… mano jātidhammo, dhammā jātidhammā, manoviññāṇaṃ jātidhammaṃ, manosamphasso jātidhammo. Yampidaṃ manosamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi jātidhammaṃ. Evaṃ passaṃ, bhikkhave, sutavā ariyasāvako cakkhusmimpi nibbindati, rūpesupi … cakkhuviññāṇepi … cakkhusamphassepi …pe… nāparaṃ itthattāyāti pajānātī"ti. Paṭhamaṃ.

W Savatthi. Tamże …etc… "Wszystko, mnisi, jest przedmiotem narodzin. Zatem jakie, mnisi, wszystko jest przedmiotem narodzin? Oko, mnisi, jest przedmiotem narodzin. Formy (widziane) … świadomość oka … kontakt wzrokowy jest przedmiotem narodzin. A także to, co za przyczyną kontaktu wzrokowego rodzi się, doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także jest przedmiotem narodzin …etc… język … smaki … świadomość języka … kontakt smakowy … a także to, co za przyczyną kontaktu smakowego rodzi się, doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także jest przedmiotem narodzin. Ciało …etc… umysł jest przedmiotem narodzin, dhammy są przedmiotami narodzin, świadomość umysłu jest przedmiotem narodzin, kontakt umysłowy jest przedmiotem narodzin. A także to, co za przyczyną kontaktu umysłowego rodzi się, doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także jest przedmiotem narodzin. Tak widząc, mnisi, pouczony szlachetny uczeń znużony jest okiem, formami (widzianymi) … świadomością oka … kontaktem wzrokowym …etc… Rozumie on - '… niczego innego nie ma więc w tym życiu.'" Pierwsza.

34. "Sabbaṃ, bhikkhave, jarādhammaṃ …pe…" Saṃkhittaṃ. Dutiyaṃ.

35. "Sabbaṃ, bhikkhave, byādhidhammaṃ …pe…" Tatiyaṃ.

36. "Sabbaṃ, bhikkhave, maraṇadhammaṃ …pe…" Catutthaṃ.

37. "Sabbaṃ, bhikkhave, sokadhammaṃ …pe…" Pañcamaṃ.

38. "Sabbaṃ, bhikkhave, saṃkilesikadhammaṃ …pe…" Chaṭṭhaṃ.

39. "Sabbaṃ, bhikkhave, khayadhammaṃ …pe…" Sattamaṃ.

40. "Sabbaṃ, bhikkhave, vayadhammaṃ …pe…" Aṭṭhamaṃ.

41. "Sabbaṃ, bhikkhave, samudayadhammaṃ…pe…" Navamaṃ.

42. "Sabbaṃ, bhikkhave, nirodhadhammaṃ…pe…" Dasamaṃ.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem starości …etc…" Skrócona. Druga.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem choroby …etc…" Trzecia.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem śmierci …etc…" Czwarta.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem smutku …etc…" Piąta.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem zanieczyszczenia …etc…" Szósta.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem zniszczenia …etc…" Siódma.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem straty …etc…" Ósma.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem powstania …etc…" Dziewiąta.

"Wszystko, mnisi, jest przedmiotem zaniku …etc…" Dziesiąta.


Powrót do Tipiṭaki


Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi: BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.


cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0


sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020


Tłumaczenie: Mieczysław Gabryszewski