KOD TESTOWY - START

V

Vedānta i buddyzm
TEST LINKÓW: glasenapp-h-v/glasenapp-h-v_vedanta-i-buddyzm.pdf
Glasenapp H V, 06 Jul 2015 09:09

mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg

VI - Fakt, że w kanonie pāḷijskim światowe zjawiska uważane są za atta, skłonił niektórych zachodnich badaczy do szukania Ātmana w buddyzmie. Na przykład następujący „wielki sylogizm” został sformułowany przez George'a Grimma. „To, co postrzegam jako pojawiające się i zanikające, i co powoduje u mnie cierpienie, zgodnie z zasadą wspomnianej nietrwałości, nie może być moim ego. Teraz dostrzegam, że wszystko co jest poznawalne we mnie i wokół mnie, powstaje i zanika, i powoduje u mnie cierpienie z powodu swojej nietrwałości. Zatem nic poznawalnego nie jest moim ego.” Stąd Grimm wyciąga wniosek, że musi istnieć wieczna substancja ego, która jest wolna od cierpienia i jest poza możliwością poznania. Jest to zbyt pośpieszny wniosek. Ucząc, że nie ma nigdzie w świecie trwałego Ātmana, Buddha nie twierdził, że musi istnieć transcendentalny Ātman (tj. poza światowy). Ten rodzaj logiki przypomina sposób myślenia niektórych sekt chrześcijańskich, które czczą swoich mistrzów jako „Chrystusów na ziemi” i starają się udowodnić równoczesną obecność kilku Chrystusów odwołując się do ewangelii Marka 13.22, gdzie jest powiedziane: „Powstaną bowiem fałszywi mesjasze i fałszywi prorocy”, zatem skoro są fałszywi mesjasze muszą być również prawdziwi!

Vinnana Dhamma Atta
TEST LINKÓW: nanavira-thera/nanavira-thera_vinnana-dhamma-atta.pdf
Nanavira Thera, 15 Apr 2008 15:35

mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg

Świadomość (vińńana) może być uważana za obecność fenomenu składającego się z nama i rupa (imienia i materii). Namarupa i vińńana razem tworzą fenomen „w osobie” tj doświadczenie. Fenomen jest wspomaganiem (arammana) świadomości i wszelka świadomość jest świadomością czegoś. Tak jak nie może być obecności bez czegoś co jest obecne, tak i nie może być czegoś bez jego bycia obecnym i tak świadomość i imię-i-materia zależą od siebie wzajemnie. Być i być obecnym to ta sama rzecz. Ale zauważmy, że „istnienie” jako bhava włącza egzystencję (iluzorycznego) subiektu i ze wstrzymaniem wyobrażenia (konceptu) „ja jestem” -asmimana -jest wstrzymanie istnienia bhavanirodha. U arahata jest tylko obecność fenomenu (to jest obecne), zamiast obecności (czy egzystencji) pojawiającego się „subiektu” któremu prezentuje się obiekt. [ja jestem i to jest obecne dla mnie, tj (to co jawi się być) subiekt jest obecny (ja jestem) obiekt jest obecny (to jest) i obiekt należy do subiektu (obiekt jest dla mnie, jest mój), i wtedy świadomość jest nie-wskazująca (tj nie wskazująca na obecność subiektu), czy nirodha, wstrzymana. Vińńananirodha odnosi się do anidassana vińńana i do wstrzymania ze śmiercią arahata wszelkiej świadomości. Vińńananirodha, ściśle mówiąc jest wstrzymaniem vińan'upadanakhandha tak jak bhavanirodha jest wstrzymaniem pańc'upadanakhandha (tj sakkayanirodha)].

Visakha Puja
TEST LINKÓW: lee-ajaan/lee-ajaan_visakha-puja.pdf
Lee Ajaan, 27 Jan 2009 09:06

mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg

Kiedy umierają rodzice, ich dorosłe dzieci płaczą i lamentują, noszą się na czarno, aby w ten sposób pokazać swoją żałobę. W dniu Visakha Puja – który jest rocznicą dnia, w którym odszedł nasz ojciec Buddha – również pokazujemy swoją żałobę, ale robimy to w nieco inny sposób. Zamiast płakać, śpiewamy fragmenty, traktujące o cnotach Buddhy, Dhammy i Sanghi. Zamiast ubierać się na czarno, zdejmujemy naszą biżuterię, nie używamy perfum, ani wody kolońskiej i ubieramy się bardzo skromnie. Powstrzymujemy się od spania na wygodnych łóżkach i materacach, na których zazwyczaj śpimy. Zamiast jeść trzy lub cztery razy dziennie, jak robimy to normalnie, redukujemy ilość posiłków do dwóch lub do jednego. Jeśli chcemy okazać żałobę po Buddzie – naszym ojcu - musimy porzucić nasze zwykłe przyjemności w sposób szczery i prawdziwy.


KOD TESTOWY - END

KOD START

Najnowsze teksty

Cierpliwość
Thanissaro Bhikkhu, 04 Oct 2020 08:03

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jesteśmy niecierpliwym społeczeństwem. Wszystko ma być zrobione szybko, rezultaty mają przyjść szybko – w przeciwnym wypadku od razu tracimy zainteresowanie. Dlatego, że jesteśmy tak niecierpliwi, nie rozumiemy, o co w tej całej cierpliwości chodzi. Kiedy ktoś nam mówi, żebyśmy byli cierpliwi, bardzo często bierzemy to za znak, że rezultaty nie powinny nas obchodzić, że nie musimy być aż tak bardzo zaangażowani w praktykę, że możemy pozwolić na naturalny bieg zdarzeń. Uważamy, że cierpliwość oznacza brak stanowczości, brak zaangażowania, beztroskę i obojętność na to, kiedy wszystko ułoży się w całość i kiedy wyniki naszych działań będą widoczne.


Medytacja prowadzona - oddech
Thanissaro Bhikkhu, 13 Sep 2020 08:35

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Skup uwagę na oddechu. Weź kilka porządnych, długich i głębokich oddechów. Zauważ, gdzie odczuwasz oddech. Czy jest wygodny? Jeśli jest, utrzymuj ten sposób oddychania. Jeśli nie jest wygodny, możesz coś zmienić – spróbować nadal wydłużać oddech albo go skrócić, albo robić długie wdechy i krótkie wydechy, albo krótkie wdechy i długie wydechy. Spróbować głębszego oddechu albo bardziej płytkiego. Cięższego albo lżejszego. Szybszego albo wolniejszego.


Najszczęśliwsze lata twojego życia
Brahmavamso Ajahn, 05 Sep 2020 16:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Przeczytałem w tygodniu, na stronie internetowej, krótki artykuł, który mnie bardzo ucieszył, bo była w nim wzmianka, że według wielu badań najszczęśliwsze lata naszego życia przypadają na okres, kiedy jesteśmy młodzi – to mniej więcej 23 rok życia – i kiedy jesteśmy starzy, czyli gdy mamy jakieś 68–69 lat. Oczywiście to mój wiek, 68 lat, wkrótce 69. A gdy miałem 23 lata, opuściłem świat i stałem się mnichem. To był dla mnie bardzo szczęśliwy czas.


Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 575 artykułów.)

KOD END

KOD START

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.