Thanissaro Bhikkhu - wikihasło

Thanissaro06.jpg


Thanissaro Bhikkhu (Geoffrey DeGraff) (1949 - ) jest amerykańskim buddyjskim mnichem tajskiej leśnej tradycji Kammatthana. Po ukończeniu historii europejskiej w Oberlin College w 1971 roku wyjechał do Tajlandii gdzie uczył się medytacji u Ajaana Fuang Jotiko, ucznia Ajaana Lee.

Został wyświęcony na mnicha w 1976 roku. Przebywał w Wat Dhammasathit do śmierci swojego mistrza w tj. do 1986 roku. W 1991 wyjechał do San Diego gdzie pomógł Ajaan Suwat Suwaco założyć Wat Mettavanaram (Metta Forest Monastery). W roku 1996 został opatem klasztoru. Długa lista jego publikacji zawiera tłumaczenia z tajskiego instrukcji medytacji Ajaana Lee (Handful of Leaves), czterotomową antologię tłumaczeń sutt, Buddyjski Kodeks Klasztorny (Vinaya Pitaka) -
dwutomowy podręcznik dla mnichów; "Skrzydła Przebudzenia" (Wings to Awakening) i podręcznik dla szkół (jako współautor) - Buddhist Religions: A Historical Introduction.

Tłumaczenia artykułów Thanissaro Bhikkhu

Wersja na stronie DOWNLOAD
Aspekty uważności - Autor podkreśla w tym krótkim tekście proaktywną rolę medytacji, jako czynności wymagającej właściwego wysiłku. Satipatthana, czyli podstawa uważności, opiera się w głównej mierze na świadomości oddechu. Praktyka Satipathany zaś, jest skierowana na rozwój siedmiu czynników Przebudzenia. mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Bez zobowiązań - Buddyjska kultura szczodrości mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Brak ja czy nie ja? - W tym krótkim eseju autor przedstawia właściwy sposób podejścia do kwestii "ja" w kontekście doktryny Anattā. Kategoryczne wnioski powinny zostać odsunięte na bok ponieważ mogą one spowodować skrajną formę błędnego poglądu (jest "ja" lub nie ma "ja") przez co praktyka buddyjskiej ścieżki jest niemożliwa. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Budda uromantyczniony mobi.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Ciężar gór - Dlaczego tworzymy tyle cierpienia dla siebie? Jak osiągamy jego koniec? Kluczem jest nauczenie się nieco lepszych nawyków żywieniowych dla umysłu. mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Czasownikowa forma Nibbāny - Jak długo myślimy o Nibbānie jako o miejscu – jako celu zlokalizowanym gdzieś w czasie i przestrzeni – tak długo nie rozumiemy jej podstawowego znaczenia. W tym eseju autor pokazuje, że Nibbāna jest końcem całego saṃsārycznego procesu stawania się, który kreuje czas i przestrzeń. Jeśli chodzi o oświecenie, człowiek nie „wkracza” czy też nie „osiąga” Nibbāny; człowiek po prostu „nibbānuje”. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Czym jest pustka? - W tym krótkim eseju autor wyjaśnia rolę pustki w praktyce medytacji. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Czystość serca - Thanissaro Bhikkhu przekazuje nauki dane mu przez swojego mistrza, Ajahna Fuanga, którego podstawowa definicja czystości serca była prosta: szczęście, które nie szkodzi innym. Ale tego rodzaju szczęście bardzo trudno znaleźć, ponieważ zwykłe szczęście wymaga, aby się pożywiać. Autor wyjaśnia jak robić to we właściwy sposób. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Ćwiczenie siły dla umysłu - Thanissaro Bhikkhu podaje kilka praktycznych lekcji i pouczeń odnośnie treningu umysłowego zwanego medytacją. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Dekonstrukcja postrzegania (de-percepcja) - Kiedy siadamy do medytacji, zazwyczaj niesiemy ze sobą całe mnóstwo przypuszczeń na temat tego, jakie jest nasze postrzeganie, jakie jest nasze doświadczenie medytacji i jakie powinno ono być. Naszym zadaniem jako osób medytujących jest nauczenie się odpowiadania na pytania, które pomogą nam przebić się przez kolejne warstwy tych fałszywych, z góry założonych wyobrażeń. Ten artykuł, oparty na mowach Dhammy, pełen jest praktycznych rad dla osób medytujących na wszystkich poziomach. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Droga do Nibbāny wybrukowana jest właściwymi zamiarami - Zgodnie z podstawową zasadą kammy, nasze ukryte intencje odgrywają zasadniczą rolę w definiowaniu ostatecznych owoców naszych czynów. Jak wyjaśnia w tym eseju autor, jeśli jesteśmy szczerze zainteresowani podążaniem za naukami Buddhy, nie wystarczy, że będziemy działać jedynie z dobrymi intencjami; musimy raczej nauczyć się, poprzez szczere samo-zastanowienie i przyłączenie się do mądrych przyjaciół, kultywowania właściwości naszych intencji. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Dwie ścieżki do wiedzy - Podobieństwa i różnice między Buddyzmem a nauką i niektóre ich konsekwencje dla społeczeństwa. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Ekonomia podarunków - Ten krótki esej bada istotną rolę dawania (dana), zwłaszcza relację pomiędzy świeckimi wyznawcami a mnichami. Te zależne od siebie społeczności wspierają się nawzajem poprzez ekonomię opartą całkowicie na szczodrości, a zatem oferującą odświeżającą alternatywę do współczesnego, zachodniego materializmu. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Gdy samodzielnie dostrzegacie... - Istnieją dwa aspekty Dhammy, które sprawiają, że jest ona odrębną umiejętnością. Pierwszy aspekt znajduje odzwierciedlenie w tym, że słowo Dhamma oznacza nie tylko naukę, ale także jakość umysłu. Drugi aspekt to jej cel: nic prócz całkowitego zakończenia cierpienia. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Ignorancja mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Jedno narzędzie spośród wielu mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Jhāna nie według schematów - Autor przywołuje to, jak Ajaan Fuang nauczał swoich uczniów medytacji: dawał im wystarczająco dużo instrukcji, aby mogli pozostać na ścieżce, ale rzadko „zaświadczał”, że osiągnęli ten, czy tamten poziom jhāny, motywując ich w ten sposób do rozwijania niezależności i pomysłowości w ich medytacji. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Kamma - Autor koryguje niewłaściwe rozumienie kammy, która często mylona jest z przeznaczaniem. Tak błędne przekonanie może być zgubne i posłużyc do usprawiedliwiania niekorzystnych czynów. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Kształcące współczucie - Jak najlepiej możemy służyć ukochanej osobie, która jest chora lub umierająca? W takich sytuacjach zwyczajne działanie ze współczuciem i uważnością nie jest wystarczające; istnieją umiejętności, których musimy się nauczyć, zanim naprawdę będziemy w stanie służyć prawdziwie ze współczuciem. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Medytacja - Podstawowe instrukcje do praktyki medytacji. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Metta - Medytacja miłującej dobroci (mettā), przedstawiona w formie prostej instrukcji do użycia w codziennej praktyce mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Metta oznacza dobrą wolę - Czym jest metta? Czy miłością, miłującą życzliwością czy może dobrocią i dobrą wolą? Thanissaro Bhikkhu wyjaśnia dlaczego należy przedefiniować nasze rozumienie metty. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Nibbana - Krótki esej o tym, że Nibbana symbolizuje wolność, nieprzywiązanie, "ostateczne zdmuchnięcie" pożaru wszystkich zmysłów prowadzących do ułudy, a nie jak wielu błędnie rozumuje - unicestwienie. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Otwieranie drzwi przed Dhammą - Szacunek w buddyjskiej myśli i praktyce, w jaki sposób go trenować i dlaczego jest tak istotny w nauce Buddhy. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Pięć stosów cegieł - Wyjaśnienie czym jest pięć składowych przywiązania - pañcupādānakkhandha. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Pojednanie, właściwe i niewłaściwe - Wiele nauk Buddhy zawiera szczegółowe wskazówki na temat rozwiązywania konfliktów. Ten esej analizuje wgląd Buddhy z zasadnicze różnice pomiędzy przebaczaniem, a prawdziwym pojednaniem - poczynając od umiejętnego podejścia, aż do przywrócenia i zachowania społecznej harmonii. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Po pierwsze szczodrość - Esej na temat podstawowego podejścia do życia z punktu widzenia nauk Buddhy mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Praktyka w słowie - Appamādena sampādetha! – taka była ostatnia, przedśmiertna wskazówka Buddhy, którą często tłumaczy się jako „Praktykuj pilnie!”. Ale szersze zapoznanie się z suttami ukazuje, że ważne słowo appamāda ma o wiele bardziej subtelne i ważne znaczenie. Prawdziwym przesłaniem Buddhy, jak wykazuje autor, było „Nie bądź beztroski. Uważaj na niebezpieczeństwa. Ochraniaj dobre wartości umysłu. Nie daj się złapać z opuszczoną gardą.” mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Problem braku ego - Doskonały esej Ṭhānissaro Bhikkhu dotyczący nauki o braku "ja" (anattā) i o istotnej roli ego w praktyce. mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Przekraczanie Granic - Jeden z popularnych błędów w postrzeganiu Buddyzmu dotyczy tego, że nauki Buddy zasadniczo sprowadzają nas do pozbycia się pragnień. Autor przypomina nam, że ścieżka do wyzwolenia jest w rzeczywistości silnie zakorzeniona w pragnieniu – w umiejętnym pragnieniu. Pragnienia wynikają z poczucia niedostatku i ograniczenia. Określają sposób, w jaki wypełniamy naszą przestrzeń i czas. Umiejętne pragnienie ostatecznie prowadzi do osiągnięcia poziomu zadowolenia, który jest nieograniczony. W tym stanie pragnienia nie są już potrzebne, podobnie jak poczucie "ja", przestrzeń, czy czas. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Pytania na temat umiejętności - “Buddha nie był typem nauczyciela, który zwyczajnie odpowiadał na pytania. Uczył także jakie pytania zadawać.” Tak zaczyna się artykuł, w którym autor wyjaśnia w jakim sensie istota praktyki buddyjskiej polega na uczeniu się i jak zadawać właściwe pytania. mobi2.jpg epub.jpg pdf2.jpg
Rozplątywanie Teraźniejszości. Rola Właściwej Uwagi - Klucz do sukcesu w praktyce buddyjskiej leży w twojej umiejętności obejmowania problemu cierpienia we właściwy sposób, w kategoriach Czterech Szlachetnych Prawd. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Rozumienie - W dzisiejszych czasach terroryzmu i wojny słyszymy polityków, znawców, a nawet kilku nauczycieli buddyjskich, którzy upierają się, iż zabijanie może być moralnie usprawiedliwione, kiedy chroni innych przed zabijaniem. W tym artykule autor pokazuje, że nauki Buddhy na ten temat są bezkompromisowe i krystalicznie jasne: zabijanie nigdy nie jest korzystne. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Samsara - Artykuł wyjaśnia czym jest Samsara, czym się charakteryzuje oraz wyprowadza z błędnego postrzegania jej jako miejsca, które opuszczamy wchodząc w Nibbanę, przedstawiając ją jako pewien proces: tendencję do ciągłego tworzenia światów i zamieszkiwania ich, światów przesiąkniętych Dukkhą. mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Samsara dzielona przez zero - Czy można spodziewać się po ścieżce praktyki, która została wymyślona, że kiedykolwiek doprowadzi nas co celu – nibbany – który sam w sobie nie jest wymyślony? Uderzająca analogia ze współczesną teorią chaosu pomaga rozwikłać ten starożytny paradoks. mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Samvega i Pasada - Popularne interpretacje dzisiejszego buddyzmu często ignorują wagę dwóch silnych emocji, które popchnęły Buddhę – i wszystkich tych, którzy szukali uwolnienia – w stronę przebudzenia: samvega, poczucie pilnej potrzeby ucieczki z kręgu nic nieznaczącego istnienia; i pasada, klarowność i pełna spokoju ufność, która pozwala człowiekowi iść pewnie w kierunku celu, bez popadania w rozpacz. W tym krótkim eseju autor analizuje znaczenie tych dwóch podstawowych emocji, oraz to jak możemy doprowadzić je do rozkwitu w naszym życiu. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Strzały myślenia: Papañca oraz ścieżka ku kresowi cierpienia - Wewnętrzny i zewnętrzny konflikt jest wywołany przez uprzedmiotowienie, czyli postrzeganie siebie i świata jako przedmioty, zamiast jako dynamiczne procesy i wydarzenia. Konflikt wynika tu z faktu, że przybieranie tożsamości wiąże się z koniecznością poszukiwania mentalnego, jak i fizycznego pożywienia. Porzucenie kategorii uprzedmiotowienia ostatecznie prowadzi do porzucenia procesu ciągłego przybierania tożsamości i przywiązania do zjawisk a więc wyzwolenia od cierpienia. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Szlachetna strategia - Artykuły w tej książce prezentują poglądy odnoszące się do zasadniczych składników ścieżki buddyjskiej – postaw, koncepcji i praktyk, które prowadzą do całkowitej wolności dla umysłu. Jeśli poglądy te są odpowiednie, same w sobie stanowią część Ścieżki. Zatem, ucząc się jak najlepiej wykorzystać te artykuły, ważne jest, aby zrozumieć, jak funkcjonują poglądy w doprowadzaniu do wyzwolenia. mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Ścieżka skupienia i uważności - Czy koncentracja i wnikliwość są dwiema odrębnymi ścieżkami medytacji, czy też są one nierozerwalnymi częściami jednej ścieżki praktyki? W tym artykule, Thanissaro Bhikkhu wykazuje, że sedno praktyki jakiej nauczał Buddha, to zarówno umiejętny rozwój jhan jak i wnikliwości. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Uczciwość pustki - Wiele zostało napisane na temat buddyjskiego pojęcia pustki – w szczególności to, że odnosi się ona do metafizycznej zasady braku samoistnej natury. W tym eseju autor pokazuje, że owo pojęcie ma niewiele wspólnego z tym, co tak naprawdę Buddha powiedział na temat pustki. W rzeczywistości nauki Buddy na temat pustki mają zasadniczo praktyczną naturę, odnoszącą się do tego, jak podejmować swoje działania z dbałością i jak odnosić się do ich rezultatów z mądrością. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Uważność zdefiniowana mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Uzdrawiająca moc wskazań - Wielu ludzi w dzisiejszych czasach zainteresowało się do naukami Buddhy w poszukiwaniu emocjonalnego i duchowego uleczenia. W tym krótkim eseju autor przypomina nam, że jedyne, najefektywniejsze narzędzie leczące zranione serce, można odnaleźć w kultywowaniu "sila", czyli moralnego zachowania. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Wiara w Przebudzenie - Czy wiara jest potrzebna na buddyjskiej ścieżce? W tym artykule autor kwestionuje trzy popularne, błędne wyobrażenia na temat roli wiary w buddyzmie. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Wieczyste zagadnienia - Thanissaro Bhikkhu odnosi się do filozofii wieczystej Aldous'a Huxley'a i zestawia ją z wczesnymi naukami buddyjskimi . mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Właściwa mowa - Autor wyjaśnia znaczenie właściwej mowy, o tym jak unikać czterech rodzajów szkodliwej mowy, jak wykorzystać ją w codziennym rozwijaniu uważności. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Wolność od natury Buddy mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Wolność od strachu mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Wszystko na temat zmiany - Co tak naprawdę miał do powiedzenia Buddha na temat "annica" – niestałości i zmiany? Czy fakt nietrwałości mówi nam (jak twierdzą pewne popularne nauki), że powinniśmy uczyć się „ogarniać nasze doświadczenia bez przylegania do nich”, że mamy wolność do „tworzenia świata, takiego w jakim chcielibyśmy żyć”? W rzeczywistości nauki Buddhy na temat "annica" oferują coś o wiele bardziej użytecznego i głębokiego. mobi2.jpg epub2.jpg pdf.jpg
Zamiana cukierka na złoto - Co wolałbyś mieć: nieugaszone pragnienie nasycenia zmysłów, czy stałe, prawdziwe i trwałe szczęście? Wybór należy do ciebie. mobi2.jpg epub.jpg pdf.jpg
Z każdym oddechem - CZĘŚĆ 1 2 3 4 5 - Praktyczna i kompletna książka dotycząca praktyki uważności oddechu oraz całości Ścieżki. mobi.jpg epub.jpg pdf.jpg
Znaczenie Przebudzenia Buddhy - Chociaż Przebudzenie Buddhy miało miejsce dawno temu w starożytnych Indiach, to fakt tego Przebudzenia jest jak najbardziej żywy w dzisiejszych czasach i wiąże się głęboko z tym, jak dzisiaj podchodzimy do praktyki buddyjskiej. W tym eseju autor bada zarówno do czego Buddha się przebudził i jak to zrobił. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Zwyczaje Szlachetnych - Popularna w dzisiejszych czasach teoria utrzymuje, że nauki Buddhy przetrwały wszystkie te lata dzięki umiejętności buddyzmu do adaptowania się do zwyczajów kultury, w której akurat się znalazł w określonym momencie historii. Jednakże historia tajskiej tradycji leśnej (Kammatthana) pokazuje, że prawdziwa Dhamma była w stanie przetrwać jedynie wtedy, gdy ludzie chcieli zaadaptować swoje własne zwyczaje i nawyki tak, aby stanąć twarzą w twarz z Dhammą na jej własnych warunkach. mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg
Życie to nie tylko cierpienie - Czy Buddha skupił się na cierpieniu, ponieważ był pesymistą? Czy naprawdę powiedział, że życie to cierpienie? Czy też był realistą, mając do przekazania coś bardziej umiejętnego? mobi2.jpg epub2.jpg pdf2.jpg