Viññān.a-t.t.hiti
Siedziby lub podpory Świadomości. Pisma podają siedem takich siedzib (np. A.VII, 41):
(1) "Istnieją istoty o różnym ciele i rożnym postrzeganiu, takie jak ludzie, niektóre niebiańskie istoty i niektóre istoty żyjące w Stanach Cierpienia (apāya). To jest pierwsza siedziba świadomości."
(2) "Istnieją istoty o różnym ciele, lecz jednakowym postrzeganiu, jak urodzeni jako pierwsi bogowie świata Brahmy (patrz deva II). To jest druga siedziba świadomości."
(3) "Istnieją istoty o jednakowym ciele, lecz różnym postrzeganiu, takie jak Świetliści Bogowie (ābhassara-deva). To jest trzecia siedziba świadomości."
(4) ''Istnieją istoty o jednakowym ciele i jednakowej świadomości, jak Wszystko-olśniewający Bogowie (subhakin.ha-deva). To jest czwarta siedziba świadomości."
(5) "Istnieją istoty … rodzące się w Sferze Niezmierzonej Przestrzeni. To jest piąta siedziba świadomości."
(6) "Istnieją istoty … rodzące się w Sferze Niezmierzonej Świadomości. To jest szósta siedziba świadomości."
(7) "Istnieją istoty … rodzące się w Sferze Nicości. To jest siódma siedziba świadomości."
Na temat ostatnich trzech sfer, patrz jhāna (5-7). Porównaj sattā-vāsa.
W D.33 wspomniane są cztery viññān.a-t.t.hiti, najwyraźniej w znaczeniu //podstaw świadomości: ciała, uczuć, postrzegania oraz formacji mentalnych. Dokładnie są one wyjaśnione w S.XXII, 53.