Ajahn Viradhammo - wikihasło
Czcigodny Ajahn Viradhammo urodził się w Esslingen, w Niemczech w 1947 roku, w rodzinie łotewskich emigrantów. Wyjechał z rodzicami do Kanady, gdy miał pięć lat. Studiował inżynierię na Uniwersytecie Toronto, jednak życie akademickie go rozczarowało, więc w 1969 roku przerwał studia i wyjechał do pracy w Niemczech, by następnie rozpocząć podróżowanie, żeby poznać świat i doświadczyć innych kultur. W późniejszym czasie, kiedy mieszkał w Indiach, zetknął się z buddyzmem, dzięki temu, że spotkał sāmaṇerę Bodhesako, który zapoznał go z pismami czcigodnego Ñāṇavīry. Dotarł w końcu do Tajlandii, gdzie w 1973 roku został nowicjuszem w Wat Mahathat, a w roku następnym przyjął pełne święcenia w Wat Pah Pong od Ajahna Chaha. Był jednym z pierwszych mieszkańców w innym klasztorze – Wat Pah Nanachat.
W 1977 roku, po czterech latach pobytu w Tajlandii, powrócił do Kanady, by spotkać się z rodziną. Nie wrócił już do Tajlandii, gdyż został poproszony przez Ajahna Chaha o przyłączenie się do Ajahna Sumedho w Hampstead Vihara w Londynie. Przez kolejne lata brał udział w tworzeniu klasztorów w Chithurst i Harnham.
W 1985 roku, na zaproszenie Wellington Theravāda Buddhist Association, wyjechał w towarzystwie czcigodnego Thanavarodo do Nowej Zelandii, gdzie mieszkał przez 10 lat i założył klasztor Bodhinyanarama.
W 1995 roku przyjechał do Wielkiej Brytanii, by wspomóc Ajahna Sumedho w prowadzeniu klasztoru Amaravati. Spędził tam 4 lata, zanim powrócił do Nowej Zelandii. Obecnie jest zaangażowany w tworzenie klasztoru Tisarana (Tisarana Buddhist Forest Monastery) we wschodniej Kanadzie, jednocześnie od 2002 roku przez 9 lat opiekował się swoją matką, aż do jej śmierci.
Ajahn Viradhammo dwukrotnie odwiedził Polskę. W latach 1997 i 1999 przeprowadził warsztaty medytacji w Białymstoku. W tym samym czasie zainspirował grupę Łotyszów do zorganizowania odosobnienia medytacyjnego na Łotwie. Powstałe tam później łotewskie Stowarzyszenie Theravādy działa prężnie do dziś.
Tłumaczenia artykułów Ajahn Viradhammo
Wersja na stronie | DOWNLOAD |
---|---|
Akceptacja i odpowiedzialność | |
Centrum i obrzeża - Uświadomienie sobie pożądania to pozostawanie w "centrum". Odejście pożądania to jeden ze sposobów w jaki określamy Nibbanę - ustanie pożądania, położenie kresu pożądaniom. | |
Dhamma i życie rodzinne | |
I co z tego? | |
Koniec reinkarnacji | |
Moralność, medytacja, mądrość | |
Próbując znaleźć tę słodką | |
Rozmyślając o życiu Buddy | |
Wcielając nauki w życie | |
Życie z uczuciem |