Tytuł: Czego uczy nauczyciel

O autorze: Varapanyo Bhikkhu

Wersja pdf:

view source

print

Wersja scribd:

SN.22.002

Devadaha Sutta

Czego uczy nauczyciel

Tłumaczenie: Varapanyo


Czego uczy Nauczyciel?

Nasz nauczyciel uczy usunięcia chęci i pożądania.

Wobec czego Nauczyciel naucza usunięcie chęci i pożądania?

Wobec materii, uczucia, percepcji, determinacji i świadomości.

Jakie niebezpieczeństwo widzi nauczyciel, że naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii, uczucia, percepcji, determinacji i świadomości?

Gdy ktoś nie jest wolny od pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do materii, to ze zmianą i odmianą materii, powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tego niebezpieczeństwa, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii. Gdy ktoś nie jest wolny od pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do uczucia … percepcji … determinacji … świadomości, to ze zmianą i odmianą uczucia … percepcji … determinacji … świadomości powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tego niebezpieczeństwa, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec uczucia … percepcji, determinacji … świadomości.

Jaką korzyść widzi Nauczyciel, że naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii, uczucia, percepcji, determinacji i świadomości?

Gdy ktoś jest wolny pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do materii, to ze zmianą i odmianą materii, nie powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tej korzyści, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii. Gdy ktoś jest wolny od pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do uczucia … percepcji … determinacji … świadomości, to ze zmianą i odmianą uczucia … percepcji … determinacji … świadomości nie powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tej korzyści niebezpieczeństwa, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec uczucia … percepcji … determinacji … świadomości.

Gdyby, przyjaciele, ten kto wkracza i trwa pośrodku niekorzystnych stanów mógł trwać szczęśliwy w tym życiu, bez strapienia, rozpaczy i gorączki, i jeżeli z rozpadem ciała, po śmierci, mógłby oczekiwać dobrej destynacji, wtedy Zrealizowany nie zachwalałby pozyskania korzystnych stanów. Ale ponieważ ten kto wkracza i trwa pośrodku niekorzystnych stanów trwa cierpiąc w tym życiu, strapiony, w rozpaczy i gorączce, i ponieważ z rozpadem ciała, po śmierci, może oczekiwać złej destynacji, Zrealizowany zachwala porzucenie niekorzystnych stanów.

Gdyby, przyjaciele, ten kto wkracza i trwa pośrodku korzystnych stanów trwałby nieszczęśliwy w tym życiu, strapiony, w rozpaczy i gorączce, i gdyby z rozpadem ciała, po śmierci, mógł oczekiwać złej destynacji, wtedy Zrealizowany nie zachwalałby pozyskania korzystnych stanów. Ale ponieważ ten kto wkracza i trwa pośrodku korzystnych stanów trwa szczęśliwy w tym życiu, niestrapiony, bez rozpaczy i gorączki, i ponieważ z rozpadem ciała, po śmierci, może oczekiwać dobrej destynacji, Zrealizowany zachwala porzucenie niekorzystnych stanów.

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji [http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html GNU Free

Documentation License] w wersji 1.2 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.


cc.png

sasana_banerros.jpg


Oryginał można znaleźć na tej stronie: http://tipitaka.org/romn/cscd/s0303m.mul0.xml

Redakcja portalu tłumaczeń buddyjskich: http://SASANA.PL/

Tłumaczenie: Varapanyo